Dominant paard, Vrijheidsdressuur mee gaan doen ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Dominant paard, Vrijheidsdressuur mee gaan doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:28

Hoi,
Ik had een vraagje:
Ik heb een verzorgpaard maar die komt erg dominant over. Maar ik wil wel wat vrijheidsdressuur met hem gaan doen maar dan krijgen we dit:
Als ik naar de bak toe loop gaat hij al zich zelf groot maken en een beetje huppelen omdat die er veel zin in heeft. En als ik dan in de bak aan kom gaat hij stil staan en doet helemaal niks en kan hij in eens wegrennen (een soort standbeeld houding zeg maar..) En hij komt dan echt heel dominant over waar door ik niet echt meer zo heel stevig in me schoenen sta maar ik probeer het dat niet te laten merken (maarjah...). Hij kent de bak ook niet echt want zijn baas rijdt altijdt buiten met hem.
Graag aardig houden AUB!!!! En opbouwend kritiek zou fijn zijn :D :o
Er is ook geen andere plek om vrijheidsdressuur met hem te doen. En hij is gewoon tijdens het verzorgen erg lief en is dan echt geen dominant type hoor!!
Is het mogelijk of kan ik het beter maar niet kunnen doen??? Tips zijn fijn!!!
Liefs Vosje456

e_horse

Re: Dominant paard, Vrijheidsdressuur mee gaan doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:31

Klinkt als stress. Hij begint zich van tevoren al druk te maken. Veel friendly game doen (Parelli) zou al helpen, vermoed ik.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:34

Stress, Kan maar hij is niet echt onrustig ofzo....Wat bedoel je met dat Parelli ofzo ???

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:25

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je er wel genoeg informatie over denk ik. Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:52

Hoe het bij mij overkomt is dat je (verzorg)paard gewoon super veel zin heeft om iets te doen en een beetje gek doet. Jij vindt dit een beetje eng en straalt dus spanning uit en je paard voelt dit aan en gaat ook gespannen staan.

Wat ik als eerst zou doen is het vertrouwen tussen jullie vergroten.. Dus veel [***] vanaf de grond doen, longeren, schriktraining etc. Als het vertrouwen dan groter wordt en jij meer ontspannen bent kun je aan Vrijheidsdressuur gaan beginnen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:03

Oke zal de zoekfunctie even gebruiken !!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:06

Hij wil gewoon met je spelen :D
daarin mag jij met je uitstraling en houding een grens aangeven hoe ver hij mag gaan
maar meespelen kan natuurlijk ook, jou grenzen bewakend.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:09

Oke, het is niet echt een top bak voor hem want hij kent de bak dus niet...

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:47

Ik zou om te beginnen eerst wat oefeningen aan het halster met hem doen. Je kunt evt een touwhalster gebruiken. Lees eens de boeken van emiel voest, fase 1 en fase 2, hierover. Hier staat goed uitgelegd hoe je e.e.a aan kunt pakken. Je kunt zo eerst aan jullie band werken voordat je hem los laat in de bak...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:57

Oke bedankt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:02

Volgens mij heeft hij er gewoon zin in, en doordat jij 't wat spannend vind, neemt hij dat in zijn opgewonden en vrolijke status over. Misschien eerst even lekker lopen en rennen door de bak met hem, aaien en belonen met je stem? Zal je even een handige site doorsturen!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:08

wat probeer je met hem te doen dan op zo'n moment? uit hoe je het opschrijft kan ik niet opmaken wat je van hem vraagt. als het hem ook niet duidelijk is wat de bedoeling is, zal hij zelf wel wat verzinnen (weet niet of dat zo is hoor).
ik denk dat idd wat oefenen aan een touwtje en evt eerst wat longeren goed is, leren jullie elkaar kennen en het paard de bak.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:55

Je moet sowieso niet bang zijn, want dat hoef er je niet aan te beginnen;) je moet gewoon denken ik wil vriendjes met je worden en omdat we vriendjes zijn kunnen we alles doen samen.

longeer m anders eerst in de bak en ga inderdaad zoals hierboven al aangegeven op wat sites kijken hoe andere het aanpakken lees wat boeken over parelli,voest, roberts.. wat jou aantrekt en pas dit toe.. of vraag iemand die er ervaren mee is of die je wilt helpen zodat diegene je direct nuttige tips kan geven..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:59

ik zou zeggen, gooi m een keer los in de bak, laat m gek doen, en pak m als hij uitgerend is, aan het halster en ga wat met m doen!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:35

Wat de bedoeling ervan is een band op bouwen door vrijheidsdressuur met hem te gaan doen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:39

koko schreef:
Ik zou om te beginnen eerst wat oefeningen aan het halster met hem doen. Je kunt evt een touwhalster gebruiken. Lees eens de boeken van emiel voest, fase 1 en fase 2, hierover. Hier staat goed uitgelegd hoe je e.e.a aan kunt pakken. Je kunt zo eerst aan jullie band werken voordat je hem los laat in de bak...

Een touwhalster kan heel gevaarlijk zijn als je hier geen ervaring mee hebt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:57

Ik zou eerst beginnen met grondwerk :)
Wanneer je deze basis voor elkaar hebt, zou ik pas voedselbeloning introduceren.