te gefocust op beloning hoe nu veder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

te gefocust op beloning hoe nu veder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:15

hoi allemaal.

mijn verzorgpony van 18 jaar met peesblesure rv ben ik een beetje vrijheidsdresuur bezig.

ze loopt al los met me mee als ik stop stopt zij ook en ze kan achteruit lopen en wortel afbijten van der flanken.

mijn probleem nu is dat ze te gefocust is op de beloning dat is het niet fijn is om mee te werken en niet zo goed weet hoe ik dit moet oplossen.
iemand een idee

Captain

Re: te gefocust op beloning hoe nu veder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:58

Bijt ze ook of is het gewoon alleen gefocust zijn op hetgene wat je in je hand hebt?

Tips voor het bijten;
'Mijn pony bijt!', is iets waar veel mensen last van hebben. Mensen die werken met voedselbeloningen helemaal. Je pony hapt naar je handen, in je benen, jas, noem maar op! En dan? Een tik op zijn neus geven!, word er dan zelfverzekerd geroepen. Nou, wij hebben een aantal trucks die wel eens zullen helpen! Kijk maar eens in de kudde; 'er is een rangorde. De één staat lager in de groep dan de ander. Zo is dat bij degenen die met paarden werken ook. Wij mensen zijn de baas. Dit hoeft zeker niet te betekenen dat wij de paarden niet moeten respecteren, integendeel! We proberen te zeggen dat we hierbij duidelijk moeten zijn tot 'hoever het paard mag'. Bijten is absoluut niet te tolereren en moet dus eigenlijk afgestraft worden. In de kudde worden ze opgejaagd, geslagen, hoor je een luid gegil... Dit kun je natuurlijk wel nadoen ;p , maar er bestaan ook andere manieren!

Geef je paard eens een steen(tje). Niet om hem te voeren, maar om duidelijk te zijn; KIJK, schooieren in mijn hand levert niets op! Het paard neemt waarschijnlijk de steen in de mond, bijt en denkt; AAA, wat is dit dan weer!? En laat het vallen. Elke keer wanneer hij weer neigt in je hand te bijten, geef je hem gewoon een steen Ben je niet zo zeker van deze methode en denk je; dadelijk slikt hij hem nog door!, dan kun je ook de volgende proberen.

Verplaats je even in een paard en geef hem gewoon een fikse tik over zijn neus. In de kudde geven de paarden ook geen 'tikjes', maar zijn ze keihard! Één keertje duidelijk zijn heeft 1000 keer meer effect dan continue slaan en tikken uitdelen. Natuurlijk geeft het je geen fijn gevoel om je paard een optetter te geven maar wat wil je liever; een paard dat steeds maar tikken en meppen krijgt, of één keer even HEEL duidelijk zijn?!

Geef hem, zodra hij in je wil bijten, een zweep, borstel, hoevenkrabber etc. in zijn mond. Elke keer wanneer hij weer 'toeslaat' om het zo maar even te zeggen, zorg je ervoor dat hij zijn tanden in een object zet, in plaats van in jouw! ;p

Gericht op voer;

Vaak krijgen we te horen dat mensen tijdens het spelen en het kunsten vragen vaak opdringerige, happerige paarden krijgen omdat deze alleen maar letten op het eten. Hier wat tips om dit te helpen voorkomen/te verminderen.

(Vrijwel ieder paard heeft interresse in eten en zal hier natuurlijk ook op letten. Staffen is in onze ogen geen optie).

1) Bij opdringerig gedrag negeer je je paard. Werkt dit niet? Dan wil achteruit drukken ook wel eens werken.

) Beloon je paard alleen maar in de aanleerfase. Dit houd in: de fase/stappen waarin je paard een bepaalde kunst leert. Kent je paard het kunstje eindelijk? Beloon dan met je stem en een dikke knuffel. Een definitive kunst hoeft niet perse meer beloont te worden. Zie eten als een enorme beloning en bouw dit langzaam af terwijl je naar het uiteindelijke kunstje toewerkt.

Van; www.everyoneweb.com/NALANTA

[***] je met een clicker? Vaak worden paarden opdringerig als ze niet helemaal weten wanneer ze de beloning krijgen. Als je met een clicker werkt wordt het voor je paard ook duidelijk dat als hij bedelt het geen nut heeft en hij pas iets krijgt ná de click! :)

Margy_x

Re: te gefocust op beloning hoe nu veder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:42

Mijn dominante merrie was in het begin ook enorm gefocused op eten en probeerde dit op allerlei manieren uit mn handen te krijgen. Door haar voedsel te leren weigeren (zoals je dit bij honden leert: voedsel voorhouden en hand sluiten en nee zeggen als ze het probeert te pakken, als er geen reactie meer komt, "pak het maar" zeggen en voedsel geven) en door haar achteruit te laten gaan als ze te opdringerig was, is dit zo goed als verdwenen!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:16

Margy_x schreef:
Mijn dominante merrie was in het begin ook enorm gefocused op eten en probeerde dit op allerlei manieren uit mn handen te krijgen. Door haar voedsel te leren weigeren (zoals je dit bij honden leert: voedsel voorhouden en hand sluiten en nee zeggen als ze het probeert te pakken, als er geen reactie meer komt, "pak het maar" zeggen en voedsel geven) en door haar achteruit te laten gaan als ze te opdringerig was, is dit zo goed als verdwenen!

hier kan ik wel wat mee denk dat ik dat maar eens uitgaproberen en als het niet werkt de andere oplossingen.

ponyrijder3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:27

Gebruik je voor de vrijheidsdressuur een clicker? Een clicker kan helpen om het paard te laten merken dat hij echt geen beloning krijgt als hij opdringt. Een clicker werkt namelijk als beloningssignaal. Telkens als je paard een stapje verder komt met de oefening klik je met de clicker als teken dat je paard de beloning op kan komen halen. Bedelen heeft dan geen zin, omdat je paard op gegeven moment door krijgt dat hij zijn beloning pas ontvangt als er geklikt word.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:32

Mijne deed het ook maar ik zet hem meestal op zijn nummer door een tik(je) tegen de neus te geven of gewoon te blijven stilstaan en als hij zijn hals naar mijn hand strekt hem als dominant paard(dus met het idee in mijn hoofd van hij komt in mijn ruimte en is onrespectvol) achteruit te laten gaan. Meestal heeft hij het dan door