Wat voor bijzetteugel kan ik het beste gebruikn bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Wat voor bijzetteugel kan ik het beste gebruikn bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:16

Hee!

Ik wil graag met mijn (tijdelijke) paard longeren met een bijzetteugel, maar ik betrapte mezelf erop dat ik er helemaal niet zo veel over weet.
Ik wil haar graag nagevelijk houden en wat meer achterhandgebruik krijgen, wat voor bijzetteugel kan ik hier het beste voor gebruiken?
Hebben jullie wat informatie over de dingen die ik het beste kan gebruiken?
En hoe werkt het precies met dubbele longe?

Alvast bedankt!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:37

Niemand?? :+

Cadaz

Re: Wat voor bijzetteugel kan ik het beste gebruikn bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:47

pessoa

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:48

Heey!
Nou ik ben de eerste haha! Heb zelf een jong paardje die ik rustig aan het inrijden ben! Hulpteugels doe ik er pas aan nadat ze is losgewerkt (dit allemaal aan de longe)
Ik gebruik vaak een halsverlenger (elastiek) die kun je verstellen maar het paard staat er niet op "vast" zoals een bijzet, het elastiek rekt wat mee!
Deze loopt vanaf achter de oren, via het bit naar de singel. Ik vind het zelf wel een vriendelijke hulpteugel (zolang je hem niet super strak trekt natuurlijk)
Mijn paardje reageert er super op, en gaat zich goed ontspannen! En ze leert dr rug goed gebruiken!
Bijzets heb ik er ook af en toe eens aan, maar eigenlijk op de loste stand. Ze kan haar hoofd nog best hoog brengen maar toch ontspant ze er goed op!

Heb alles zelf op de loste manier hangen omdat ze nog jong is en er eigenlijk al super op reageert! Ze gaat er in ieder geval haar rug goed bij gebruiken!
Maar dat zal een beetje zoeken zijn natuurlijk, ik zou zeggen.. rustig beginnen en kijken waar je paardje goed op ontspant!
Succes ermee in ieder geval!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:50

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:53

Tessabuddy schreef:
Heey!
Nou ik ben de eerste haha! Heb zelf een jong paardje die ik rustig aan het inrijden ben! Hulpteugels doe ik er pas aan nadat ze is losgewerkt (dit allemaal aan de longe)
Ik gebruik vaak een halsverlenger (elastiek) die kun je verstellen maar het paard staat er niet op "vast" zoals een bijzet, het elastiek rekt wat mee!
Deze loopt vanaf achter de oren, via het bit naar de singel. Ik vind het zelf wel een vriendelijke hulpteugel (zolang je hem niet super strak trekt natuurlijk)
Mijn paardje reageert er super op, en gaat zich goed ontspannen! En ze leert dr rug goed gebruiken!
Bijzets heb ik er ook af en toe eens aan, maar eigenlijk op de loste stand. Ze kan haar hoofd nog best hoog brengen maar toch ontspant ze er goed op!

Heb alles zelf op de loste manier hangen omdat ze nog jong is en er eigenlijk al super op reageert! Ze gaat er in ieder geval haar rug goed bij gebruiken!
Maar dat zal een beetje zoeken zijn natuurlijk, ik zou zeggen.. rustig beginnen en kijken waar je paardje goed op ontspant!

je noemt nu juist net de mindere hulpteugels, deze zijn niet goed voor het paard
pessoa is het beste samen met dubbele longe, alleen met beide moet je wel ervaring hebben vooral de 2e, en niet zelf wat aanmodderen

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:15

Oke, en longeren met touwtjes? Wat weten jullie daarover?

Ik vind het wel heel belangrijk dat de hulpteugel paardvriendelijk is natuurlijk!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:17

Bij het longeren met touwtjes activeer je de achterhand niet en vaak worden deze te strak gedaan zodat het paard in de krul wordt getrokken.
Ik ga inderdaad ook voor de pessoa :)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:22

Oke, bedankt. Maar hebben jullie er nog wat meer informatie over? Hoe je het bevestigd enzo?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:42

Ik zou geen bijzet gebruiken maar gewoon dubbele longeerlijnen gaan gebruiken. Informatie hierover kun je óveral opzoeken.
Máár, vraag alsjeblieft of iemand je ermee helpt als je het nog nooit gedaan heeft en ga niet zomaar aan het prutsen!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:43

Inderdaad, vraag de eerste paar keren hulp van iemand die er verstand van heeft. Als je paard niet gewend is om echt aan het werk te moeten aan de longe, kán dat nog wel eens anders aflopen of hij snapt der niets meer van, of het gaat compleet fout omdat je niet weet hoe je het moet bevestigen.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:56

_Daniella schreef:
Tessabuddy schreef:
Heey!

je noemt nu juist net de mindere hulpteugels, deze zijn niet goed voor het paard
pessoa is het beste samen met dubbele longe, alleen met beide moet je wel ervaring hebben vooral de 2e, en niet zelf wat aanmodderen

Waarom is de halsverlenger/ elastiek zo slecht voor het paard?
Ik gebruik het ook veel en ben er ook zeer over te spreken. Je houdt het paard heel vriendelijk in de mond en ik krijg mijn paard er altijd goed mee aan het werk. Bij een jonger paard is het nog wel eens lastig met deze teugel om de achterhand echt aan het werk te krijgen. Maar ik heb dat altijd geweten aan het feit dat het om een jong paard gaat en niet aan het elastiek.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:13

omdat ze gaan hangen o het elastiek

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:32

Dat ben ik dus niet met je eens, ze gaan hangen in een bijzetteugel.
Op een elastiek kan je niet hangen want die geeft mee!! *D
Daarom ben ik juist zo'n voorstander van zo'n ding!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:32

vele opties genoemd, andere zijn nog stootteugels of slof. vind zelf dat het niet alleen met leeftijd te maken heeft, maar ook met hoever het paard in de training is. Dus de vraag hoever is de training? pas dan kan je beoordelen welke het beste is. kan het paard nog niets en is het jong zou ik alleen als "hulpteugel" de longeerlijn (met een longeersingel) gebruiken.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:44

Ik vind het elastiek ook 1 van de meest vriendelijke manieren om je paard bij te zetten!
In een elastiek kunnen ze idd niet gaan hangen omdat het meeveert!
In een slof of touwtjes kunnen ze des te meer gaan hangen, net als in een dubbele longe als je niet weet waar je mee bezig bent.

Van de pessoa vind ik het nadeel, dat bij iedere stap die je paard neemt,er een rukje in de mond komt doordat het gedeelte wat achter de billen langs gaat, heen en weeer beweegt door de beweging van de achterbenen.
Daardoor werkt dat automatisch ook door naar voren en beweegt het bit dus constant in de mond van het paard!

Dan kun je beter een bandage achter de billen langs doen en vast maken aan de longeer singel en je paard dan nog bijzetten aan de voorkanmt op de manier die voor jou en je paard het prettigst werkt!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:46

Ik ben van mening dat een paard bij een elastiek niet goed aan de teugel leert te lopen, hij wordt namelijk niet van achteren gestimuleerd. Een paard loopt pas correct aan de teugel als dat gebeurt vanuit een goed ondergebrachte achterhand.
Met dubbele lange lijnen kun je alles precies zelf in de hand houden, en daardoor veel meer inspelen op het paard. Bovendien wordt het paard gestimuleerd zijn achterhand te gebruiken waardoor het op de correcte manier aan de voorkant kan leren buigen.
Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat de leeftijd van het paard erg belangrijk is, en hoever de training is. Daar moet je ook goed naar kijken voor je er vanalles aan gaat hangen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:50

Als je je paard bijzet, is het wel de bedoeling dat je met je zweep de achterkant blijft aandrijven/activeren!
En de bijzet hoort nooit zo strak te zitten dat het paard in de krul getrokken wordt...

En ook met een dubbele lange lijn kan je je paard heel goed in de krul trekken!!!
Dus weet wel waar je mee bezig bent voor je aan zoiets begint!

Edit: Type-o

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:01

Die laatste opmerking is zeker waar, maar ik verwacht ook niet dat je zonder genoeg ervaring zomaar met dubbele lange lijnen gaat werken. Het voordeel is juist dat je goed kunt aanvoelen waar je mee bezig bent, zodat je het in de krul trekken beter kunt voorkomen dan wanneer je zelf helemaal geen contact met de mond hebt. Bovendien kun je veel beter stelling reguleren, doordat je zelf in de hand hebt hoe lang je iedere kant laat.

Verder zie ik niet in hoe je met een zweep de achterhand stimuleert. Je kunt ermee drijven ja, maar het onderbrengen van het achterbeen vereist toch net even een stukje meer dan dat.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:04

Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met in hoeverre je paard is afgericht...
En hoe je paard van nature al loopt...

een goede hulp zou dus wel kunenn zijn, dat je bandage achter de billen van je paard langs doet om de achterhand eronder te krijgen zonder dat je dat met een dubbele longe doet als je dat niet kan...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:16

Daarom zeg ik ook: leeftijd en hoever je met de training bent is erg belangrijk!
Maar ik vind het nogal omslachtig om een elastiek en bandage achter de billen te gebruiken, wanneer je net zo goed met dubbele lijnen kunt werken. Bij dubbele lijnen heb je alles veel meer zelf in de hand en kun je op het paard inspelen terwijl je bezig bent. Ik vind het gewoon veel meer voordelen hebben :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:21

Ja, tuurlijk, dat is ook zo, maar als je nou echt geen kaas gegeten hebt van het longeren met lange lijnen, dan is de bandage wel een goede oplossing voor tijdelijk!
Ik vind dat iig een betere oplossing dan een pessoa!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:51

Nou, nou, nou wat een discussie alweer!!
Ik denk niet dat dit de bedoeling was van degene die dit topic heeft geopend!!
Natuurlijk moet je bij een pessoa/dubbele longe goed weten wat je doet!
Ik zou zeggen, lees je gewoon in, en vraag advies aan iemand op de club of iemand die je kent die er ervaring mee heeft!
Een bijzetje/elastiek zou je voorzichtig zelf wel kunnen uitproberen!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:00

Nou, ik weet niet waar jij een heftige discussie tegen komt hoor :)

I.m.o. is dit gewoon ervaringen delen en ideeën opdoen :)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:03

Hihi, ja indd Raja.
Ik vind het gewoon erg belangrijk dat mensen dit niet in het begin meteen verkeerd gaan doen zonder dat ze eigenlijk weten waar ze mee bezig zijn! Beter een paar goeie ideeën dan reacties waar je niks aan hebt, toch?