Steigeren verder verfijnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Steigeren verder verfijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:09

Mijn pony kan prima steigeren op commando. Maar nu wil ik dit graag iets meer gaan controleren.

- Ze reageert niet altijd in één keer op het commando. Ze begrijpt het prima, vindt het één van de leukste oefeningen, en ik beloon echt niet als ze het niet doet..en toch blijft dit een aandachtspunt. Met andere oefeningen gaat dit veel beter, dus ik snap niet goed wat het probleem nou is.

- Ik wil haar graag ook leren steigeren ohz, maar weet niet goed welke hulp ik hiervoor kan aanleren die ze niet zomaar kan verwarren met een andere hulp, ook niet als iemand anders erop zou zitten.

- Het steigeren zelf gecontroleerder maken. Dat kan natuurlijk pas als ze altijd netjes reageert op het commando, maar het zou fijn zijn als ik bijvoorbeeld iets meer kon trainen op hoogte en duratie. De hulpen hiervoor kan ik wel bedenken (met zweep of handen de hoogte aangeven, en hardop tellen), maar hoe zorg ik dat ze hierin ook meer op mij gaat letten?

Ik zou hier zelf ook wel mee verder kunnen, alleen hoop ik dat er anderen zijn die misschien een gemakkelijkere oplossing aan kunnen dragen dan wat ik zelf kan bedenken. :)
En omdat zij het zelf zo leuk vindt om te doen, wil ik er ook graag meer uitdaging in brengen, omdat er toch best een aantal steiger-oefeningen zijn.

Captain

Re: Steigeren verder verfijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:41

Pas op hoor, durf je dit wel op Bokt te zetten? :P

- eerste punt; steigeren kost best wel wat kracht dus ik kan me voorstellen dat het steigeren niet in 1x meteen 2 sec na het commando gegeven wordt. Lijkt de hulp voor het steigeren niet wat op een andere kunst? Dat ze eerst moet bedenken wat je eigenlijk bedoelt?

- Het steigeren ohz kun je het beste aanleren met iemand erbij. Iemand gaat er dan op zitten (het handigste is als jij dat bent want dan kun je je eigen hulp gaan 'maken') en iemand anders geeft de hulp. Ondertussen kun jij bijvoorbeeld je paard voorbereiden door 'Leeeeeht op' te zeggen en haar alvast te laten verzamelen. Dan geeft diegene op de grond de hulp. Dit een aantal keer herhalen. Dan kun je zelf een hulp gaan bedenken, bijvoorbeeld eerst het laten verzamelen, 'leeeeht op' gaan zeggen en dan bijv. iets druk op de teugels geven. Ook dit weer herhalen. Het kan wel even duren voor je paard jou hulpen snapt en doorkrijgt dat ze moet steigeren met iemand óp haar rug ipv voor haar neus. :+

- Het steigeren langer maken kan alleen als je paard echt al spieren heeft ontwikkeld aangezien het steigeren simpelweg heel zwaar is, vooral als het verzameld is. Als je paard genoeg spieren heeft ontwikkeld kan je het langer gaan vragen door de hulp langer te geven. Dus de zweep langer in de lucht houden o.i.d. Het gecontroleerder worden zal na verloop van tijd vanzelf komen als jij consequent bent. Zoals ik al zei, steigeren is zwaar maar des te vaker je het vraagt des te gecontroleerder zal het worden. Kwestie van oefenen.
(Ik zeg nu niet dat je het steigeren 100x op een dag moet vragen maar je begrijpt me wel denk ik!) :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:03

Haha, ja, lef hè? :P

De hulp lijkt nergens anders op, dus dat is het niet. Al klinkt het wel logisch dat ze eerst iets moet verzamelen om het goed te kunnen doen, dus dan zou ik misschien dat 'leeeeht op!' ook vanaf de grond kunnen gebruiken, zodat ze weet wat daarna komt..

Wat voor hulp gebruiken anderen eigenlijk ohz? (ik ben echt bang om het aan te leren op een 'verkeerde' hulp en daar later problemen mee te krijgen, dus ben benieuwd hoe anderen dat doen)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:04

Ik ken iemand die haar paard heeft geleerd dat als ze halthoudt en dan de linkerteugel aanneemt dat het paard steigert. Of halthouden, iets dieper zitten, en dan druk op de teugels en been geven.. Is maar net wat je ze aanleert. :j

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:13

mijn paard doet het als ik er naast sta en erop zit.
als ik ernaast sta met een zweepje in de lucht wijzen en me hand/vinger omhoog en dan zeg ik ''gipsy op''
en als ik erop zit. hoef ik alleen me benen naar voren te doen (richting schouder) en me hand omhoog en dan weer gipsy op.

maar mijne doet het ook niet altijd in 1 keer hoor.
gipsy schopt ook op comando dat mag trouwens wel in 1 keer.
moet ik hem nog even bijschroeven

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:24

Hannah_Menno schreef:
Ik ken iemand die haar paard heeft geleerd dat als ze halthoudt en dan de linkerteugel aanneemt dat het paard steigert. Of halthouden, iets dieper zitten, en dan druk op de teugels en been geven.. Is maar net wat je ze aanleert. :j

Maar dat vind ik dus wel een risico, want die hulpen zou je ook met een ander doel kunnen gebruiken. Zeker als er ooit iemand anders op zou zitten, of ik haar zou moeten verkopen. Zou 't gemakkelijkst zijn als ik het op 100% stemcommando kon doen, misschien moet ik daar maar heel erg op gaan oefenen vanaf de grond..

Ik had ook al bedacht dat ik misschien de hulp kan geven ('leeeht op' - dan commando), en als ze dan niet reageert, stukje verder lopen en opnieuw vragen, en alleen belonen als ze het in één keer doet. Nu geef ik de hulp 2-3 keer, totdat ze reageert. (ze doet het soms ook wél in 1 keer hoor, niet dat het standaard 3 keer duurt. Lijkt vooral af te hangen van hoe enthousiast ze is.)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:07

Idd, hulp 1 keer geven en wachten op reactie, niet de hulp direct al blijven herhalen. Krijg je geen reactie, laat d'r dan idd bijv een stukje lopen en vraag het dan opnieuw. De "Let op!" gebruik ik zelf ook errug veel bij Jauke. Hem alvast attent maken dat er iets gaat komen. Dat kan steigeren zijn, maar het kan ook dat ik ineens weg ren en wil dat hij mee rent.

Mijn hulp voor steigeren vanuit het zadel is de Let op! samen met een zweep hulp die zijn linkerschouder aanraakt en daarna de lucht in gaat. Eventueel geef ik er op dat moment ook nog wat been bij, maar de zweep is de voornaamste hulp. Een zweep wordt in de normale dressuur zelden tot nooit aan de voorkant gebruikt, vandaar dat dit een behoorlijk veilige hulp is.

Ik denk dat langer in de lucht blijven iets is wat je paard moet aanbieden, dat kost zo onwijs veel kracht. Als ze eenmaal makkelijk op je hulp reageert kan je het natuurlijk wel 2x snel achter elkaar vragen waardoor het al snel makkelijker wordt om langer boven te blijven. Maar ik denk dat het iets is wat vooral ook in je paard moet zitten...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:58

Oke, bedankt! Die hulp klinkt ook wel als een goede, dat kan ik ook wel gaan gebruiken. Kan ik zelfs vanaf de grond al aan gaan leren. :)

Ze biedt het soms wel aan. Langer vasthouden, heel hoog of juist heel laag, of een paar stapjes vooruit zetten terwijl ze steigert. Dus die kracht heeft ze wel, denk ik. Nu alleen nog zien dat ik het iets meer kan gaan sturen, maar ik weet nu in ieder geval hoe ik daar mee aan de gang kan. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:20

GVL ITP >> GVL

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:01

Inderdaad, 1 keer het commando geven. (Je wilt toch ook bij één keer been geven dat je paard reageert?)
Jol kan het ook ohz en ernaast sta. Erop heb ik ook geleerd met iemand anders erop, en ik ervoor stond om het te vragen (aangezien Jolly niet bij anderen steigert). Ik heb het commando ohz bevestigd met beide benen aanleggen en mijn zweep op zijn rechterschouder en dan "Jolly hup".

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:57

Bij ons is het *naam paard* "Let op"...."Up!" en dan met een zweepje rechts eventueel een omhoog aanwijzing geven (als ik erop zit dan)

Hoogte kan ik aangeven door zelf iets dieper te zitten of met mijn hand een hoger commando te geven.
Eventueel kan ik meer verzameling vragen door zachtjes iets aan de neckrope te vragen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:41

Hoe leer je het steigeren nu vanaf het begin??
Ik ga wat proberen met mijn pony en zou graag tips krijgen hoe ik hiermee kan beginnen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:49

Het lijkt wel te helpen als ik eerst even met zweepje haar schouder aanraak, en dan het commando geef..dan doet ze het wél in 1 keer. :)

Milan - kijk even op de bokt wiki. Verder: steigeren kan heel gevaarlijk zijn, en is géén oefening om als eerste aan te leren. Dus hoe leuk het er ook uitziet, denk goed na of dit echt het goede moment is om ermee te beginnen.