Doorlopen in de Spaanse Pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Real

Doorlopen in de Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:40

Hoi!

Ik heb even een tip nodig voor de Spaande Pas.

Mijn paard kent het commando goed en doet vaak 3 á 4 goede passen achter elkaar, dit zowel aan hand als onder het zadel. Maar nu lopen we een beetje vast met het doorlopen. Heeft iemand een goede handige tip om dit onder de knie te krijgen?

Groetjes!

Fivaldi

Re: Doorlopen in de Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:37

als je erop zit het commando geven terwijl je paard loopt? en wanneer je paard de spaanse pas doet aandrijven zodat hij/zij dan doorloopt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:53

Bedoel je het doorlopen tussen de passen door, of lukt het niet om meer dan 3-4 passen te doen?
Onder het zadel zelf proberen ontspannen te zitten en met een linksrechtsbeweging van je heupen en door evt. te klikken met je stem en wat te drijven je paard onder je door laten lopen. Wat je ook kan doen is na je beloningssignaal je paard nog even paar pasjes gewoon door te laten stappen in gewone stap en dan de beloning te geven. Dan behoudt je je voorwaartse beweging ipv dat je paard gaat treuzelen omdat hij weet dat een eventuele beloning van achteren komt.

Zelfs op de grond, zelf ook goed doorlopen en na de oefening nog even paard paar passen in stap door laten lopen. Bijvoorbeeld door beloning goed voor hem uit te geven.

Lukt het niet om meer dan 3-4 passen te doen en blijf je hierdoor een beetje steken op de oefening? Zelf tel ik altijd mee en dan stel ik gewoon een aantal vast. Bijvoorbeeld 5 passen. En dan wil ik ook echt 5 passen netjes achter elkaar door.
Meetellen dus en wanneer er geen 5 behaald worden, begin je weer overnieuw met de oefening en dus ook weer opnieuw met tellen :)

Succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:14

Werk je met hem aan de hand of ohz?
Mijn merrie is nog niet zover dat ze de spaanse pas ohz kan, maar inmiddels wel goed aan de hand.
In het begin lukte dit ook niet erg; ze deed de spaanse pas wel, maar liet d´r achterbenen staan :+ .
Ik kreeg toen de tip om met de Polka te beginnen.
De spaanse pas gaat (1)links-(2)rechts-(1)links-(2)rechts enz.
De Polka gaat (1)links-rechts-links-(2)rechts links-rechts-(1)links-rechts-links-(2)rechts enz. (Is maar een vb, je kan natuurlijk ook met rechts beginnen ;) !)
Door de 2 "gewone" passen tussendoor, had mijn merrie in de gaten dat ze d´r achterbenen ook mee moet nemen :) .
Nu doe ik de Polka ook vaak als oefening tussendoor, als ze de spaanse pas té ijverig wil doen.

x_Heidi

Re: Doorlopen in de Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:31

Je kunt met een langere zweep tegen de schouder aandrukken voorzichtig, en het commando geven, en aandrijven :#

Real

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:53

Bedankt voor alle goede tips!

Ik ga er gelijk mee aan de slag :D