'Lui paard'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margy_x

'Lui paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:02

Ik ben sinds enkele weken met mijn 9 jarige merrie bezig met grondwerk. Ze neemt alles snel op en de 7 games van parelli beginnen te lukken, toch zolang we in stap bezig zijn. Aandraven moet ik verschillende keren vragen en op draf blijven lukt enkel met veeeeeel aanmoediging. Gewoon aan de hand draven is al even moeilijk te bereiken, laat staan galopperen. Ze kan het wel, in de wei met haar maatjes draaft en galoppeert ze volop, dat is dus niet het probleem.
Bij de yoyogame reageert ze op heel lichte druk voorwaarts, achterwaarts gaat alleen met grote druk en dan loopt ze enorm scheef.
Hebben jullie tips voor me?

Captain

Re: 'Lui paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:55

Ik lees even mee, mijn verzorgfries is ook non-actief tijdens VD-en. := Hij vind het wel geweldig leuk en inderdaad met héél veel aanmoedigingen draaft hij mee maar verders...

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:07

jij noemt het een lui paard. Ik heb alleen ervaring met een verwend paard. of te wel het paard reageerde niet op stemhulp aan de longe. Hoe hebben we het opgelost. heel streng zijn! ze moest luisteren elke keer weer zodat ze het door kreeg. Ze had geen ontzag voor de zweep dus wij hebben er met zijn 2-en gelongeerd. de 1 had de longe vast en de andere de zweep. zodra het commando werd gegeven en ze reageerde niet lieten we de zweep knallen. geen reactie ff aanraken, geen reactie tikje en dan pas een goede tik. dit hebben we een uur volgehouden. Uiteindelijk had ze het door dat ze moest doorlopen en reageren. Sindsdien loopt ze altijd door en snapt ze precies wat de zweep bedoelt, punt omhoog is doorlopen, punt naar beneden is rustiger lopen. dit alles uiteraard wel met de juiste houding van de persoon die longeert!

voor iedereen die hieraan twijfelt: het paard is absoluut niet bang voor de zweep. ze is makkelijk te longeren en aan de hand voor de keuring vorig jaar liep ze ook prima.

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:57

Tip van MVN lijkt me nuttig. Veel oefenen en flink op je strepen staan! Achterwaards is een teken van onderwerping. Dit sluit aan bij het verhaal van MVN...

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:02

Nimblissanne schreef:
Achterwaards is een teken van onderwerping. Dit sluit aan bij het verhaal van MVN...

Dit kan kloppen, ze is redelijk dominant wanneer je er vlak bij staat maar ik heb het idee dat ze me toch redelijk respecteert nu en dat ze het ook beter begint te snappen. Ik kan langzaam aan de druk minderen, al is de weg nog lang.
Het verhaal van MVN heb ik vroeger al gedaan, ze was onmogelijk te longeren (naar binnen komen, steigeren) en dit lukt nu zeer goed, op het tempo dat ik vraag. Maar van zodra ik begin met grondwerk, is ze weer enorm lui! Ze is enthousiast en leergierig (trucjes gaan erin alsof het niks is) dus dat combineer ik niet met dominantie?