lange rugspier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maxelle

lange rugspier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:43

hallo bokkers

ik heb sinds vandaag een paard dat rugklachten heeft

zijn lange rugspier is niet goed genoeg ontwikkeld voor een 6 jarige en heeft last met rijden
met lange teugel vliegt hij al de hekken in zonder wat gedaan te hebben.
verder zijn ze bekken ook niet goed.

wie heeft dit wel eens meegemaakt of heeft handige tips om dit dier weer soepel te kunnen krijgen?

p.s. ik ga met hem nu helemaal terug naar de basis
om met grondwerk zijn buikspieren te gebruiken

Raja

Re: lange rugspier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:46

heb je al gecontroleerd, met een zadelmaker erbij, of het zadel helemaal goed ligt??
Een zadel wat niet goed ligt kan nog veel mer problemen veroorzaken bij een paard met rugproblemen

En ik zou eerst eens gaan beginne met hem sterker maken aan de longe

Lang en laag bijzetten en balkjes gaan draven.
Veel galopperen is ook erg goed voor de rug, om,dat dan vanzelf de rug bol wordt gemaakt.

Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:50

Is hij al onder behandeling geweest? Deels zou het daarmee verbeterd kunnen worden misschien?

Grondwerk/werk aan de hand lijkt mij inderdaad goed om mee te beginnen :j

Raja: Juist zo'n paard zou ik zeker niet gaan 'dwingen' dmv. een bijzet. Ook heb je dan de kans dat hij ipv. zijn bovenhalsspieren zijn onderhalsspieren gebruikt, en alsnog niet zijn buikspieren ipv. rugspieren aanspant.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:54

Ik zou hem ook niet willen dwingen, maar lang en laag zetten.
Tussen de voorbenen door met heel erg weinig druk!!
Aan de longe en zeker nog niet onder het zadel!!

Als je het op de goede manier doet, is er niks mis met bijzetten aan de longe ;)

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:57

het zadel ligt heel goed op de rug.
het zadel is aangepast aan ze rug.

er heeft alleen iemand op gereden die er niet veel verstand van heeft en heeft erg in zijn mond lopen en trekken en tegen het paard ingerden zoals als hij hard wilt rennen ging zij in de beugels staat en aan de teugels hangen :(

balkjes zijn idd heel erg goed maar die hebben we nog niet:P

en aan de bijzet gaat die duiken

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:59

de veearts is erbij geweest en ik was het niet met haar eens

ze heeft gezegt dat we hem een week aan de pessoa moesten longeren en na die week mochten we het weer proberen onder het zadel:S

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:01

dat vind ik nog niet eens zo;n heel gek voorstekl van je VA
En heel eerlijk, die mensen hebben er voor gestudeerd, dus je kunt wel hel hard gaan roepn dat je het er niet mee eens bent, maar dat vind ik zelf nogal erg Dom om te doen...

Als ik dat al die keren had gedaan, dan had ik nu een paard gehad in de Mora fabriek ;)

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:04

hahaha ja ik snap je:p

maar je mag zowiezo al niet aan de mond komen (hij is met een harde hand gereden)
en dan aan de pessoa drukt die ze rug weg en duik die met ze hoofd tussen ze voorbenen.

en daar antwoordde zij weer op gewoon er doorheen laten lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:07

maxelle schreef:
de veearts is erbij geweest en ik was het niet met haar eens

ze heeft gezegt dat we hem een week aan de pessoa moesten longeren en na die week mochten we het weer proberen onder het zadel:S

Jammer zeg zo'n advies, die spieren hebben tijd nodig om weer op te rekken, dat gebeurt niet in een weekje.

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:10

nee vandaar dot topic voor wat tips

want jullie hebben binnen een week ook geen sixpack:P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:10

tja, dat zou ook op een andere manier moeten kunnen...

maar ik vind het knap dat je paard haar rug wegdrukt, met haar hoofd tussen haar voorbenen :?

is het niet een idee om alleen de achterkant van de pessoa eerst te gebruiken, zonder dat je haar aan het bit bijzet?
Zodat ze wel die achterhand moet gan gebruiken en haar bekken moet kantelen.

Verder is het denk ik heel belangrijk dat jhe eht paard op eigen benen leert lopen en sterker maakt.

Wat ook een goede oefening kan zijn is, NA BEWEGING, met je vingertoppen te duwen op de plek onder de buik, waar de singel ligt.
het is de bedoeling dat het paard dan de rug omhoog gaat brengen door het aanspannen van de buikspieren.
Het kan zijn dat ze eerst heel heftig gaat reageren, maar dat zal vanzelf minder worden.

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:19

ja het klinkt raar maar het ziet er ook heel raar uit
wat jij zeg met die drukplek onder zen buik dat die ze rug bol moet maken heeft die natuurlijk ook op zen rug en op zen kont

als je druk geeft op de juiste plek bij zijn kont moet die zijn bekken gaan kantelen
maar dit paard laat zen hele kont vallen waardoor het lijkt dat ze knie uit de kom schiet en weer trug.

aan de pessoa zie je ze heele rugspier naar boven komen met elke drafpas dan niet zozeer wegdrukken wat ik zeg:P maar erg gespannen houden

das ook wel een goede tip die je heb met de pessoa aan de achterkant

danku

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:21

ja, dat klopt, achter op de billen en op de rug heb je ook drukplekken om de bekken te laten kantelen of om de rugspier te activeren...
maar die onder de buik is in dit geval degene die het beste kan werken voor de lange rugspier.

Heel apart dat ie zo heftig reageerd als je de bekken wilt laten kantelen...
Hoe reageerd hij als je de staart naar opzij trekt??

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:24

ja het was egt erg
en ook als de DA aan de rug zat leek het of die door de grond heen wilde zakken heel naar voor het beestje

hoevaak zou ik die oefening onder zijn buik kunnen doen?

van ze staart dat weet ik eerlijk gezegd niet
zou ik dat kunnen proberen? en is dat ook goed voor zen rug? en hoelang moet ik dat dan vasthouden?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:28

ik bedoel eigenlijk of ze dan gelijk overstapt of omvalt of blijft staan...
En heeft ze wel staarttonus??
(tegendruk als je de staart optilt, naar opzij beweegt)

Wat je wel ook kunt doen is de staart pakken en je andere hand in de flank leggen en dan zachtjes aan de staart trekken en dan een soort heen en weer wiegen zeggen maar.
maar dat zijn meer oefeningen om het bekken los te krijgen...
Aan 2 kanten doen natuurlijk...

De oefening onder de buik doe je dan 3 keer achter elkaar ofzo..
Goed wachten tot de rug weer is gezakt voordat je het een tweede keer doet!

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:31

ik heb niet de hele tijd kunnen kijken toen de DA bezig was maar volgens mij bleef die gewoon staan hij viel bekant in slaap

ik zal die oefening van de bekken ook wel doen even kijken hoe die natuurlijk reageer en uiteraard 2 kanten.

en die oefeningen doe ik dan voor en na het longeren?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:41

Die van de staart kun je ook voor het longeren doen, die onder de buik niet!
Die mag je echt alleen doen na beweging!

Wat er gebeurd is dat je namenlijk de buikspieren laat spannen en als je paard heftig heierop reageerd kunnen de spieren verrekken als je dit koud doet!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:47

Ik zou er een goede fysiotherapeut naar laten kijken. Het klinkt best wel ernstig, en met een weekje longeren los je dit niet op. Mijn paard drukte ook haar rug weg (dat kunnen ze ook als ze laag lopen). Die mocht ik 2,5 maand niet rijden, en alleen maar longeren. Ik deed veel oefeningen, zoals masseren, rug opbollen (wat Raja ook genoemd heeft). Dat rug opbollen deed ik alleen anders. Ik laat de rug opbollen en houd het dan even vast. Zo accepteren ze het beter dan dat je gelijk weer loslaat. En inderdaad veel de bekken laten kantelen etc. Allemaal onder begeleiding van een goede fysio. Nu mag ik inmiddels weer rijden en gaat het veel beter :)

@ Raja, die oefening mag ik van mijn fysio gewoon voor het werk doen. De paarden reageren er vanzelf minder heftig op als je het vaker doet.

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:48

oke heel erg bedankt
je heb egt goede tips:P
en ik ga morge aan de slag kijken hoe die het vind

dankjewel :D

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:52

das dan nog een probleem met de fysio

de eigenaar van het paard wil ook nog geen scan maken van ze rug omdat ze denkt dat het van de moeder af komt

het paard zijn moeder toonde ook vlugt gedrag waardoor ze met haar zijn gaan fokken en je nu zon paard heb.

dus misschien zat het bij de moeder natuurlijk ook niet ergens goed, maar at weet ik niet.

daarom wil ik eerst weer gaan longeren en oefeningen doen.
als het dan nog niet gaat moeten ze gewoon overwegen voor een scan en kijken wat daar uit blijk

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:54

snoekiej, ik heb op mijn opleiding geleerd, dat het niet verstndig om zulke oefeningen voor het werk te doen omdat je dus een paard uit stal trekt en gelijk een heftige spieroefening laat doen.

Jij gaat ook niet gelijk uit je bed 50 situps doen en 10 keer de trap op en neer rennen...
om daarna vervolgens je warming up te doen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:29

Een scan lijkt me niet nodig Maxelle. De fysio kan gewoon zonder scan zien of er iets mis is.
Raja, doe jij een warming up dan voor je situps gaat doen? Want je spieren worden door die situps ook warm.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:34

ja, maar de oefening die jij vraagt van je paard, is geen vrijwillige aanspanning van de spieren en komt voort uit een "schrik"reactie van de spier.
De kans dat je dus een spierrekking veroorzaakt is groot!
En vooral bij een paard wat al spierproblemen heeft!!

En wat is het probleem om deze oefening na de beweging te doen??

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:44

Ik doe het voor en na het bewegen, en tijdens het poetsen etc. Maar laten we er maar over ophouden, aan deze reacties heeft de TS toch weinig.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:47

dat klopt,dat ze er niks aan heeft, maar jouw paard is het gewend en daar zit het grote verschil!

Goed, ik hoop dat TS wat heeft aan de gegeven tips!