De oprijlaan van stal komt uit op een dijkje, 1 auto breed, met aan 2 kanten water (ja joepie, ideaal om te oefenen (NOT)) Dus de eerste tientallen meters beide kanten op heb ik geen uitwijkmogelijkheid om het paard even rustig neer te zetten etc. (als er een auto, fiets, brommer of wat dan ook langs komt)
Ik kom vaak op tijden dat ik alleen ben (of in elk geval niemand op stal is die ook buiten wil lopen). Dus met iemand mee is 9 van de 10 keer geen optie.
Nu wil ik dus met Jippe aan de hand gaan oefenen, zodat hij mij kan zien, achter mij kan staan etc. Ja, ook ik vind het spannend dat geef ik toe, maar laatst was ik zelf echt relaxed (heb geoefend

Kan ik nu beste met halster of met hoofdstel (met bit, longeerstukje en halstertouw dacht ik dan zelf) gaan oefenen?
Kan ik het beste gewoon maar doorlopen de dijk op en hem laten volgen (en geen acht slaan op zijn geflip en gekijk) en na enkele meters rustig omdraaien en weer terug en dan belonen,
Of moet ik hem zodra hij het spannend gaat vinden en wil gaan stil staan, inderdaad stil gaan staan en rustig praten tot ie kalm wordt en dan belonen (bijv clicker-koekje, dat kent ie wel)
Of tijdens het lopen belonen
Of helemaal niet belonen...
Is mijn eerste eigen paard, de manegepaarden kenden dit allemaal al wel en de verzorgshet vond buiten wandelen het leukste wat er was. Dus heb dit nog neit eerder aan de hand gehad.
Dus, wat adviseren jullie voor deze 6-jarige Friese zenuwpees (die OP het erf de rust zelfe is)?