help - mijn pony kan niet longeren :o

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bnalover

help - mijn pony kan niet longeren :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:49

Hoi
je ziet het al in de titel ; als ik mijn pony'tje wil longeren - dan doet ze nogal tegen draad.
zoals ; langs de andere kant willen lopen - ...

Greet

upendo

Re: help - mijn pony kan niet longeren :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:50

Consequent zijn.

Straffen als ze iets doet wat niet mag.

Ezter

Kan je pony niet longeren of weet jij niet hoe het moet?
Hoe heb je haar opgetuigd?

Anoniem

Ik denk dat je je titel beter kunt veranderen in; Help, ik kan niet longeren.
Longeren is niet een natuurlijk iets, dat zal jij aan je pony moeten leren.
Het zit niet in hun genen om rondjes aan een touw te lopen. :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:51

Kan je misschien iets meer uitleg geven over wat hij precies doet, en wanneer hij het doet?

Je kan anders aan iemand vragen of die met je pony mee wilt lopen in het rondje.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:51

weet jij dan wel hoe je moet longeren ?
meestal ligt het aan die persoon die op de grond staat
en onbewust de verkeerde houding heeft en verkeerde aanwijzingen geeft.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:52

upendo schreef:

Ja, ga vooral lekker straffen als ze iets niet snapt!
Dat slaat nou weer helemaal nergens op. Je kunt beter de tijd nemen om het
duidelijker uit te leggen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:53

manex schreef:
upendo schreef:

:')
Sorry?
Als mijn pony lekker tegendraads is en precies niet doet wat jij wil lijkt me niet dat je haar snoepjes moet geven en lekker een knuffel moet geven.
Zo beloon je precies het verkeerde gedrag, ik lees namelijk nergens dat de pony het niet snapt of niett geleerd heeft. ;)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:55

En ik zeg ook nergens dat je je pony moet belonen als hij iets niet goed doet. Ik zeg alleen dat je het dan duidelijker moet uitleggen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:56

Ik lees ook nergens dat de ts het wel snapt...en aangezien ze 13 jaar is lijkt het me niet heel erg handig om er maar vanuit te gaan dat de pony gewoon dwars is...

Edit: Niet rot bedoeld naar ts, maar longeren is niet zomaar een paard rondslingeren...Ook longeren moet geleerd worden door longeur en paard.
Laatst bijgewerkt door Ezter op 04-04-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:56

manex schreef:
upendo schreef:

Misschien dat Upendo de openingstopic iets anders opgevat heeft dan jij. Toen ik het voor de eerste keer las leek het ook alsof de pony gewoon eigenwijs is. En misschien is dat ook wel zo. ;)
Er staat weinig uitleg, dus je kunt niet direct weten wat er precies aan de hand is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:58

manex schreef:
En ik zeg ook nergens dat je je pony moet belonen als hij iets niet goed doet. Ik zeg alleen dat je het dan duidelijker moet uitleggen.

Straffen betekent bij mij een tik met de zweep. Het lijkt me niet dat je er als een soort boeman opaf moet rennen en dat beest een knal op zijn nek moet geven. Dan had ik het wel 'en een hartaanval bezorgen' genoemd. :Y)

Citaat:
dan doet ze nogal tegen draad.

Is toch een synoniem van dwars doen, Ezter. :Y)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:59

misschien ligt het probleem niet bij t paard maar bij de begeleider??

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:00

Sorry, maar ik riep vroeger ook dat mijn pony tegendraads was. Ik ben er later pas achter gekomen dat ik een hele slimme pony had...als ik mijn lichaam tever tegen draaide, of teveel richting dr hoofd ging staan, dan draaide ze om. Dat heeft niks te maken met tegendraads, wel veel met verkeerd longeren.
Als alle dieren waarvan de verzorger roept dat ze eigenwijs zijn dat echt waren denk ik dat er n stuk minder paardengekken rondliepen :+

Edit nog maar een keer, zal proberen wat basisdingetjes te noemen waar ze misschien eens naar kan kijken

Bij het longeren vorm je met je paard een driekhoek. Dat wil zeggen dat jij een punt bent, de longeerlijn loopt in verbinding naar de mond van het paard en de zweep wijst naar het achterbeen. Deze driehoek houd je altijd in stand. Je houding tov je paard is net achter de schouder, en je lichaam draai je 'open' daarmee bedoel ik dat je licht gedraaid staat in de richting waarin je paard loopt. Als je te ver naar voren staat, of in de verkeerde richting gedraaid, blokkeer je je paard die daardoor automatisch om zal draaien. Als je je paard niet opsluit tussen zweep en hand, zullen velen ook omdraaien, omdat ze geen enkele steun krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ezter op 04-04-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:02

Ligt allemaal aan je eigen lichaamstaal.. en als je een gevoelige pony hebt, maakt dat ene stapje te ver naar voren (of naar achteren) echt heel veel uit.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:06

KoudbloedKim schreef:
Ligt allemaal aan je eigen lichaamstaal.. en als je een gevoelige pony hebt, maakt dat ene stapje te ver naar voren (of naar achteren) echt heel veel uit.

Precies wat ik wil zeggen. Paarden zijn supergevoelig op lichaamstaal.

Ook nog belangrijk is trouwens dat je niet teveel wandelt, blijf zelf op een punt staan. Een pony die misschien zelf nog niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is kan heel verward raken als jij steeds blijft 'wiebelen' Draai om je spilbeen (rechstom rechterbeen, linksom linker)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:15

Ik reageer misschien wat kort door de bocht, maar ik krijg de kriebels van mensen die meteen over straffen beginnen (ook al is het dan "maar" een tik met een zweep).

Verder denk ik dat ts goed de tips moet lezen die hierboven genoemd worden en hulp moet vragen aan iemand die haar kan leren longeren. Dat is vrij lastig goed uit te leggen vanachter je computer.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:07

Toen ik de topic las dacht ik eerlijk gezegd ook gewoon aan een eigenwijze pony ^^.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:38

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit aan de pony ligt..
je pony is waarschijnlijk gewoon heel slim.. en jij weet niet zo goed hoe het moet.. dat geeft verder niet maar.. niet je pony de schuld geven!

Longeren is moeilijker dan mensen vaak denken.. juist omdat je veel met je lichaam moet doen.. klein voorbeeld: Met mijn verzorgtinker ben ik aan parelli geslagen.. ook longeer ik haar;) dit gaat niet altijd even goed omdat ik dan perongeluk buk( lees even zweep van grond rapen) en dan gaat ze stil staan en komt naar mij toe..
(je zal denken waarom? dit is niet goed) eigenlijk wel.. in parelli level 1 heb ik haar geleerd dat wanneer ik naar haar achterbeen kijk en buk zij naar mij toe moet komen...

Dus de conclusie let goed op je eigen houding vaak doe je meer dan je denkt.. misschien verstandig om een ervaren longeur mee te nemen die jou tips kan geven!

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:30

ga er anders zelf op zitten en geef um hulpen! en iemand anders laten longeren! :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:31

upendo schreef:
Consequent zijn.

Het belangrijkste wordt vergeten: vooral belonen als het wel goed gaat!!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:13

Jibbel schreef:
upendo schreef:
Consequent zijn.

Het belangrijkste wordt vergeten: vooral belonen als het wel goed gaat!!

Das waar xd

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:11

Longeren moet je leren,
Jij kan het en je pony niet of andersom
Het beste om te leren samen (vind ik ) een longeer cirkel weinig uitbreek problemen en afhankelijk hoe groot dat de cirkel is de afstand is te beheersen. In een open ruimte is het longeren "vindt ik een kunnen" of je laat het paard al makkelijk te kort om je heen lopen.
uiteraard als iemand je kan helpen zou helemaal fijn zijn, maar bv met prikpalen in een bak af te zetten in een cirkel met draad zou al een goede tijdelijke oplossing zijn