Hallo ik ben Emmi en ik ben 13 jaar. Ik heb twee verzorgshetlanders( ) en ik wil ze graag een trucje leren, weet iemand er één? Ik ken er wel een paar.. maar ik weet echt niet hoe ik ze het hun moet leren..
Alvast bedankt!
Captain
Geplaatst: 05-04-10 09:09
één? wel tientallen! Ten eerste, hoe oud zijn de shetjes? Je kan vanaf 2.5 beginnen met kleine dingen aanleren. Ten tweede, heb je toestemming van de eigenaar om ermee te beginnen?
Als eerste raad ik aan de basis aan te leren. Dit te doen in combinatie met een clicker. De basis is; meelopen, halthouden, achterwaarts, toucheren en parkeren.
Dan zou je kunnen beginnen aan kleine kunsten zoals de Jambette, het flemen, nee schudden, kusje geven etc. Niet meteen beginnen met steigeren of het compliment o.i.d. aangezien je paard eerst de bedoeling door moet hebben; het aanleren van iets nieuws wat hij/zij alleen mag uitvoeren op commando.
Ik kan je aanraden om met een clicker aan de gang te gaan omdat je toch met voedselbeloningen werkt. Een clicker is duidelijk en helpt vaak een happerig paard te voorkomen. Want je paard weet, ik krijg iets na de click, niet eerder! Bedelen heeft dus geen nut. Wees daar ook consequent in!
Het makkelijkst om mee te beginnen vind ik op een blok laten staan.
niet te hoog, een cm of 25. Gewoon ervoor staan met je shetje, en dan een beentje op het blok zetten heel waarschijnlijk zal hij dan zijn andere er bij zetten.
Mijne kan nu sinds kort op blok helemaal op commando. (dus we gaan dan ongeveer een meter er van af staan, ik wijs naar het blok en zeg 'OP!' meneertje loopt er naar toe en gaat braaf op het blok staan.
Ytsje_
Geplaatst: 06-04-10 10:50
Buigen,op blok,voetje en op comando bokken dat kan die van mij, Op blok is erg leuk om aan te leren, gewoon met een soort bak en dan één voetje er opzetten. Dan kun je een beetje druk zetten door een beetje te trekken aan zijn halster. & Dan ging die van mij er ook al met zn 2e voetje op staan! & Dan belonen !
Knip in je vingers, en raak daarna de neus van je shet aan. Op het moment dat je het aanraakt, beloon je uitbundig. Zodra je shet dit snapt wacht je tot het zelf jouw vingers aanraakt. Zo leer je ze targetten (jouw vingers aanraken, nadat je hebt geknipt).
Een clicker is idd wel handig... Zo weet het paard op de moment zelf dat het iets goed doet, en niet 3 seconden later als er een snoepje voor zijn neus komt
Flemen! Vind uit wanneer je paard fleemt, gebriuk de stemhulp: 'Smile' en beloon!
Kisi
Geplaatst: 25-04-10 16:52
Beginnen met iets makkelijks zoals bijvoorbeeld kusje geven. Dat kan je leren door een snoepje in je had te doen en dan tegen je wang aan houden, waarschijnlijk volgt je pony je had dan en zodra hij je wang aanraakt belonen en "kus" zeggen. Later probeer je het met alleen naar je wang wijzen, en weer belonen als hij je wang aanraakt. Daarna alleen het commando "kus" zeggen. Succes!
HippoLogic
Geplaatst: 25-04-10 17:31
Ik zou een meisje van 13 jaar die geen ervaring heeft met VD, niet aanraden om met kusje te beginnen. Snoep tegen je wang houden om een shetlander te trainen? Dat is vragen om ongelukken.
Flehmen is een leuk kunstje en gemakkelijk aan te leren.
Het eerste kunstje wat ik mijn shetlander geleerd had was voetje geven. Het is heel simpel, je pakt gewoon het been net als bij het hoeven krabben en dan zeg je voetje, dit een aantal keer herhalen en belonen en dan een keer proberen of hij het uit zich zelf op tilt.
Het is een kunstje wat niet zo snel verkeerd kan gaan, en het is handig als je de hoeven uit gaat krabben.
op een blok staan is idd makkelijk om te leren. of bijvoorbeeld achterwaards en pasje opzij als je hem aanraakt. dat zijn van die dingen die je altijd van pas kunnen komen