Er vandoor gaan tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellen83

Er vandoor gaan tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:04

Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met het inrijden van mijn 3 jarig paard. Ik ben een half jaartje geleden begonnen met 'longeren'; even een paar rondjes, max 5 minuten en voornamelijk stappen. Dit deed hij prima. Ik heb het niet regelmatig kunnen doen omdat de bak ontzettend drapperig was. Dus op momenten dat de bak wel goed was (weinig!), heb ik heb eventjes gelongeerd. Ik merkte dat hij zich ging verzetten; stilstaan, steigeren en wegrennen. Ik heb daarna weer moeten stoppen vanwege de bak.

Sinds 3 weken heb ik het longeren weer opgepakt en doe ik het regelmatig. De ondeugden zijn echter gebleven. Ik heb daarom de bak afgezet en een longeercirkel gemaakt. Je ziet dat hij manieren zoekt om weg te kunnen rennen. Binnenin de cirkel loopt hij geen mooie rondjes; een bepaalde hoek snijdt hij telkens af. Maar hij doet het u redelijk.

Van de week heb ik het weer geprobeerd met een cirkel die niet helemaal dicht was. Dit ziet hij meteen. Als reactie daarop gaat hij ervandoor. probeer hem dan maar eens te houden!

Hoe longeer ik hem: eerst met halster, daarna heb ik het hoofdstel gebruikt, longeersingel..

Wie kan me goede tips geven over hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het leuk(er) gaat vinden en niet meer zo achtelijk vandoor gaat?

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:53

Ik weet niet wat voor een paard u heeft maar ik ben mijn shetlander ook ooit eens gaan longeren. Nou je raad het al! dat ging gewoon heel erg mis hij wandelde gewoon op eigen houtje de bak weer uit!
Op aan raden van de instructeur heb ik de bak afgezet en toen gaan longeren. Na een paar keer had hij weer een gaatje gevonden en had ik weer hetzelfde probleem!
Nou een shetlander natuurlijk heel erg eigenwijs beestje bleef dat doen.
Ik heb hem toen aan de dubbele lange lijnen gedaan en sinds dien gaat het prima met hem. In het begin heb je hulp nodig bij deze manier van longeren maar uiteindelijk heb je er wel wat aan.
Naderhand heb ik de shet zijn hoofdstel omgedaan en gewoon eens kijken hoe dat ging aan één longeerlijn. En toen wist ik niet wat ik zag hij deed alles braaf wat ik zij en liep keurige voltes zonder te ontsnappen.
tot op heden geen problemen meer met de shet gehad op de streken na dan!
Voor meer vragen kun je mij wel pbjen;)

succes!

BenWLOVER

Nimblissanne

Re: Er vandoor gaan tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:03

Niet te vaak en te lang longeren. Variëren: los longeren, balkjes gebruiken, veel verschillende oefeningen doen enz. Het wegrennen kan je tegengaan door hem consequent gelijk op een kleine volte te trekken als hij gaat rennen.