Jong paard loopt met hoofd naar buiten tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Jong paard loopt met hoofd naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:52

Hoi,

Ik verzorg sinds kort een 3-jarige pony, binnenkort wordt ze langzaam ingereden.
Ik heb haar nu twee keer gelongeerd en het is de bedoeling dat ik dat later met het zadel op en hoofdstel in doe.

Maar het longeren gaat nog niet erg goed,
in stap en langzame draf loopt ze wel ontspannen, met haar hoofd recht vooruit of iets naar binnen.
Alleen zodra ik haar laat versnellen in een wat snellere draf of in galop, trekt ze ontzettend met haar hoofd naar buiten.
In galop maakt ze de cirkel bijna twee keer zo groot, omdat ze zo naar buiten trekt (ik longeer in een normale bak).

Wat kan ik het beste doen?
Ze is nog jong, dus waarschijnlijk heeft het met haar balans te maken?
Er is ook nog een kleiner afgezet vierkant, ongeveer 1/4de van de bak, kan ik daar beter longeren?

Ik longeer haar trouwens nu alleen nog maar met een halster, maar ik heb gister een HO longeerhulp besteld (wel in overleg met eigenaresse).

groetjes

Tara

MissRoxyy

Re: Jong paard loopt met hoofd naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:51

Je paard is scheef ;)
Even kort door de bocht gezegd....
Dit is normaal, elk paard is links of rechtsgebogen, net zoals wij links of rechtshandig zijn.
Je paardje is ook nog eens jong dus heeft ze nog geen balans en daarbij is een volte een verschrikkelijk moeilijke oefening voor een paard.
Ik stel je voor om eens op www.paardenbegrijpen.nl te gaan kijken.
Daar staat heel veel uitgelegd over natuurlijke scheefheid, ook bij jonge paarden en wat je daaraan kan doen zonder het paard teveel te belasten ;)
Mocht je meer info willen, dan staat mijn pb box altijd open. Dan zal ik het desbetreffende deel op de site voor je opzoeken ;) Ik weet dat het erop staat maar even niet zo snel waar.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:53

Bedankt voor je berichtje! :D
Ik heb op de site een stukje gevonden over jonge paarden, daar had ik wel veel aan,
heb er hele goeie oefeningen uit kunnen halen.
Het longeren is nog een stapje te moeilijk voor haar denk ik.

Dus ik ga een tijdje niet longeren en eerst de spieren wat meer proberen te trainen aan de hand, door stelling en buiging naar binnen te vragen.

Meer tips zijn altijd welkom ;)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:31

zou beginnen met aan de lange lijnen werken. dan moet ze rechtuit lopen en is aan het begin makkelijker. Elk jong paard is anders en moet eerst rustig wennen aan alles dat er gebeurd. daarnaast moet je eigenlijk aan het begin alleen longeren in een longeerbak aangezien het paard dan steun heeft aan de wanden. Wat ik ook ooit als gouden tip heb gekregen. laat een paard is los in een longeerbak. dan is het helemaal vrij en vaak krijgen ze dan het lopen in een rondje door. helemaal zonder dwang en volledig vrij kan het paar dan alles ontdekken.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:13

Met lange lijnen werken lijkt me wel moeilijk, ik heb nog weinig ervaring met longeren namelijk. Ik denk dat het voor mij en het paard makkelijker is als ik aan de hand oefen. We hebben ook een kleiner afgezet stukje, dat is van gras, ik kan kijken of ze daar beter loopt. Ik laat haar daar binnenkort wel even los lopen.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:43

Alle paarden vinden in het begin buigen erg moeilijk. Mijn shet ook, hier hebben wij aangewerkt door hem aan de lange lijnen te klikken. Hier heeft hij het ontzettend goed mee gedaan.
Ik geef jou als tip mee om oefeningen te zoeken waarmee je de buiging van je paard goed gaat ondersteunen. Zowel buiging links als buiging rechts.
Ik heb met de langelijnen gewerkt maar als jij al zegt dat je dat moelijk vind zijn er ook andere oefeningen.
Maar je paard is nog jong en kan dus nog veel leren en na 2x proberen te longeren hoeft het longeren nog niet op topniveau te zijn. Mijn shet ben ik een jaar besig geweest om hem te leren longeren daar haal ik de winter dan wel een beetje vanaf doordat de bak bevroren was maar toch. En ja je weet denk ik ook wel dat shetlanders eigenwijs zijn hih vandaar dat dat dan nog iets langer gaat duren:D

ik wens je veel suc6 met je verzorg paard!
De eigenaar zal je denk ik ook wel kunnen helpen.

BenWlover

Je kan mij ook altijd pbjen als je hulp nodig heb.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:44

ik zou een paard niet aan een halster longeren wat heeft dat voor zin? gaat hij alleen maar trekken dan kun je hem beter los laten
ik doe altijd longeren met bijzet touwtjes
als je meer wil weten pb je maar ff

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:12

Bedankt voor de reactie's en ook bedankt dat ik mag pb-en als ik extra hulp nodig heb :)

Er is op het erf een afgezet grasveld van ongeveer 10 bij 10, ik denk dat het geschikter is om te longeren dan de buitenbak. Ik heb mijn verzorgpaard daar vandaag losgelaten en haar wat rondjes laten lopen. Ze liep er al beter dan in de buitenbak, maar ik heb het nog niet geprobeerd met longeerlijn.

Ik heb een HO longeerhulp van kavelkade, die wil ik ook proberen binnenkort, verder ga ik wat oefeningen aan de hand doen (zoals buigen naar binnen en wat meer algemene basisoefeningen voor jongen paarden als stilstaan, volgen enz).

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:21

Ik lees nu een boek over het beleren van een jong paard en daar staat ook een hoofdstuk in over de lange lijnen. Volgens mij is het minder moeilijk dan ik verwacht had, ik ga het binnenkort wel proberen (wel langzaam opbouwend). Ik krijg wel een behoorlijk lijstje met wat ik wil oefenen. Ze zal aan het werk moeten! :P

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:08

nogmaals vel succes en al je hulp nodig heb pb maar;)!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:18

bedankt, ik houd jullie op de hoogte :)
Ik ga nu oefeningen aan de hand proberen, longeren op een kleiner afgezet stuk en met lange teugels oefenen, daar ben ik wel een tijd zoet mee :Y)
Ik zal vast nog wel tegen problemen aanlopen :+

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:05

Kleiner stukje? Pas je op dat het niet te zwaar wordt...?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:23

Ik heb gister even gekeken hoe groot het 'kleinere stukje' is en het is ongeveer 15 bij 15, dat valt wel mee toch?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:53

is prima

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:31

als je met een tussen stukje longeerd is dat te verklaren dat ze met hun hoofd naar buiten lopen. als je aan de binnenkant trek, trek het tussenstukje aan de buiten teugel dus loopt het paard met zijn hoofd naar de andere kant. je moet door het bit een lus maken en dan zo aan de andere ring van het bit vastmaken

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:23

Ik longeer niet met bit, maar met halster en binnenkort ga ik over op een bitloos hoofdstel. Dus ik heb geen longeerstukje, maar bedankt voor de tip :)

Het gaat trouwens al iets beter, ik ben haar spieren ook aan het trainen door stelling aan de hand te vragen enz. Binnenkort neem ik ook een longeerles, maar ik heb nog even geen tijd ervoor, over 2 weken waarschijnlijk pas.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:18

Longeren met bit of halster, ik denk niet dat het veel uitmaakt wat je gebruikt om de buiging aan te leren ;).
Ik zou wel nog rustig aan doen omdat hij nog maar 3 is. Je kunt eventueel beetje bij beetje beginnen met rechtrichten vanaf de grond zoals eerder gezegt is (www.paardenbegrijpen.nl). Het is normaal dat een jong paard nog niet goed inbuigt. Elk jong paard is meestal scheef ;).

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:22

Probeer in elk geval de buiging niet af te dwingen met bijzet etc. Probeer het paard rustig te laten draven, dan zal hij waarschijnlijk vanzelf zijn hoofd laten zakken en daarna rechter worden.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:08

Ik had idd een tijdje geleden op http://www.paardenbegrijpen.nl gekeken, er is een speciaal stukje over jonge paarden, dus daar heb ik oefeningen van overgenomen :)

We zijn gewoon rustig aan het oefenen en ik besteed eigenlijk de meeste tijd aan netjes achter me aan lopen en halthouden :P

Ik had wel een longeerhulp van kavalkade besteld laatst, omdat het er vriendelijk uitzag, maar wel kon helpen bij het trainen van de rugspieren en de achterhand. Maar die heb ik nog niet gebruikt, is dat handig om binnenkort te proberen of kan ik hem beter nog even in de kast laten liggen?

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:22

Ze heeft idd nog niet genoeg kracht, dat deed die van mij ook een tijdje. Bouw het echt héél langzaam op en misschien is ze nog niet klaar voor de galop als ze nog niet eens een beetje stelling heeft.
Als je het gewoon heel langzaam opbouwd, lukt het vast wel. Bij mij wel iig, succes!

Giada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:01

hoi hoi

mijn merrie (vorig jaar ook 3 jaar) liep in stap en rustige draf ook goed, maar als ik haar vlotter liep ging het ook niet zo lekker, zoals bij jouw. is idd op een cirkel dat je zit dus moeilijk voor een jong paard en ze is er nog niet sterk genoeg voor dus zoals hier al gezegd is meer spieren kweken en niets forceren.

ik zou zeker niet in de kleine piste gaan longeren want dan gaat ze mss haar evenwicht zoeken tegen de kant (hoefslag) en dat is niet de bedoeling

succes

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:05

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Giada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:07

ik snap niet waarom hier gezegd wordt om niet met een halster te longeren, ik werk altijd met een touwhalster en heb er nog nooit problemen mee gehad, ze kent ook een bit hoor maar ben begonnen met touwhalster en nu soms nog steeds.

wat dan met paarden die bitloos zijn opgeleerd?

Giada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:09

Maren daar moet je mee opletten, het is een jong paard dat aan geeft dat hij er nog niet sterk genoeg voor is zeker in zijn galop dus moet je opletten dat je hem niet gaat forceren

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:12

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt