longeren: halster, kaptoom, hoofdstel/bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

longeren: halster, kaptoom, hoofdstel/bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:37

Wat is naar jullie mening beter om te gebruiken? alles heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Ik heb me nog nooit eerder verdiept in longeren, en nu ik me verdiep in alle manieren zie ik sterretjes van alle informatie en verschillende manieren :+

Wat is het voor- en nadeel bij hoofdstellen en kaptomen, wie gebruikt gewoon halsters als training? Ik lees dat er praktisch niemand een halster bij echte longeertrainingen gebruikt?

chrisje_83

Re: longeren: halster, kaptoom, hoofdstel/bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:44

Wanneer ik longeer gebruik ik, mits ze het bit kennen en accepteren, nooit een halster. Ik longeer met de dubbele lijnen, deze laat ik door de bitringen naar de longeersingel lopen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:49

Ik gebruik ook een goede longeersingel & staartstuk en hoofdstel. Longeer soms met dubbele lijn en vaak met enkele lijn en een touwtje wat je op diverse manieren en verschillende plaatsen door de longeersingel kunt laten lopen. Werkt heel goed. Alleen met een halster loopt ie wel, maar werkt ie niet (is mijn ervaring).

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:52

Ik gebruik alleen een kaptoom, leadrope en een zweepje.....
Meer heb ik niet nodig om mijn paard te longeren ;)

Margrit94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:48

ik werk op een handelsstal,
wij gebruiken van alles, kaptoom, touw over rug tussen voorbenen door aan het bit, bijzet,

kaptoom:
voordeel dat het bitloos is en paard reageert goed op hulpen,
geschikt voor paarden die rennerig zijn,
nadeel dat het gevoelig kan zijn, wij hebben wat bont er onder bevestigd

touw(2 gewone touwen aan elkaar binden)
goedkoop, paard gaat zijn rug goed gebruiken
nadeel, paard kan misschien raar op de druk op het bit reageren

bijzet
goed om het paard te ondersteunen en de ontspanning op te zoeken

ik denk dat je gewoon moet experimenteren met dingen
kijken waar het paard goed op reageerd enz

irismagic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:34

als ik longeer doe ik dat eigenlijk altijd met halster en heb er nog geen problemen mee gehad eigenlijk

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:58

Wanneer ik met een jong paard begin, begin ik aan het halster.
De volgende stap is een hoofdstelletje met een halster erover. Zo leert hij het bit accepteren, zonder dat je hem meteen in de mond zit. Die kans ik zeker bij een jong jolig paard groter, omdat ie nog niet zo in balans is of een keer vaker wegspringt. Wanneer ik een paard echt bij wil gaan zetten (meestal met een simpel touwtje) gebruik ik altijd een hoofdstel, geen halster.

Zoals Margrit zegt moet je gewoon per paard bekijken wat de beste methode is :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:01

Het ligt nogal aan het paard, hoe die reageert op de verschillende manieren en hoeveel ervaring die heeft.

Het begin is zowieso met een halster, later een hoofdstel met een halster erover. Bij een meer ervaren paard meestal alleen het hoofdstel maar soms ook met een halster erover als ze gevoelig zijn in de mond oid.
Bij een hoofdstel haal ik de longeerlijn door de binnenbitring, sla hem er één keer omheen en doe hem dan achter de oren langs aan de andere bitring.
Een kaptoom heb ik nog nooit gebruikt, zie het nut er niet zo van.

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:34

Bij de groene paarden eerst een paar keer met halster, daarna met het hoofdstel erom maar halster eronder. Aan het halster wordt de lijn dan ook vast gemaakt. Later met alleen hoofdstel. Longeerlijn door beide bitringen heen.