Rondje draaien op commando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Rondje draaien op commando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:01

Ik ben bezig met de buiging, maar aangezien dat behoorlijk langzaam gaat (hij snapt niet dat hij zijn benen met strekken, maar we gaan met muizenstapjes vooruit ;) we hebben de tijd) ben ik ook begonnen om een ander kunstje te proberen.

Ik draai zelf een rondje, en vervolgens leid ik hem ook een rondje, op het moment dat hij weer goed staat, beloon ik direct door clicker en wortel.

Doe ik dat zo goed? Hij lijkt een beetje boos te worden na een tijdje van elke keer rondjes draaien, weet niet helemaal waarom. Misschien loop ik te snel voor hem, als ik hem even rustig laat worden en rustig aan een rondje loopt gaat het vaak alweer.

Is het handig om als commando zelf een rondje te lopen? of kan ik beter bijv een circel met mijn hand maken. Dat is ook minder draaiierig voor mezelf :P Maar ik heb nu al een beginsel gemaakt met zelf een rondje lopen, dus ik vermoed dat het minder verwarrend voor hem is om me gewoon aan het rondje te houden.
Kan ik beter ervoor of erna zelf een rondje lopen?

En leer ik het hem juist? of is er een makkelijkere, handigere en voor hem leukere manier?

sandra83

Re: Rondje draaien op commando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:16

Bedoel je hier een soort pirouet, of een echte cirkel?
Voor de pirouet heb ik de (parelli)commando's
voorhand wegsturen (door te wijzen naar de voorhand)
en als zijn kont bij mij is, de voorhand terugvragen met een handgebaar.
Het voordeel is dan dat je dus ook halverwege kunt stoppen om iets te doen vanachter je paard.
Uiteindelijk is dit dus een handgebaar van wijzen en hand terughalen. Makkelijk en snel.
Met zelf een rondje draaien kun je je paard niet goed in de gaten houden, lijkt mij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:23

Hoevaak oefen je het rondje lopen? Ik snap best dat je paard een beetje pissed kan worden als je het te vaak doet. :)
Ikzelf loop geen rondje maar leg de zweep op zijn kont.
voorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=Nr4mugP8ufo
bij 0:30 tot 0:38 en 2:48 tot 2:55

Zelf een rondje lopen kan wel maar dan is het wat moeilijker om je paard aan te leren wát je nou eigenlijk bedoelt aangezien er een ruimte tijd tussen jouw rondje draaien en zijn rondje draaien zit.

Aanleren heb ik het zo gedaan;
Ik deed een longeerlijn aan zijn halster. Daarna ging ik achter hem staan en zei ik 'turn' waarna ik zachtjes druk gaf op het halstertouw. Hierdoor ging hij draaien. Zodra hij ook maar één stap richting mij zette geclickt en beloont. Dit een aantal keer herhaald. Toen hij de bedoeling door had ben ik pas gaan clicken als hij recht voor me stond. Toen heb ik hem geleerd dat een zweep op zijn kont betekende dat hij moest turnen, hierbij stond ik nog steeds achter hem als ik het vroeg. Ook heb ik hem geleerd dat hij altijd naar rechts moet turnen.
Daarna ben ik het steeds iets moeilijker gaan maken door steeds iets verder naar voren te lopen tijdens het turnen zodat hij een steeds groter rondje moest maken. En nu hoef ik me zweep maar op de kont te leggen als ik naast hem sta en hij maakt een perfect rondje. :)

edit; foutje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:02

Ik heb een longeerlijn om hem heen gedaan, 'rondje' zeggen, en langzaam druk op de longe zetten, zodat hij een rondje draait. Belonen, een paar keer herhalen. Na een tijdje kun je het zonder longeerlijn. Nu draait hij als je 'rondje!' zegt :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:01

Hij begint het nu te snappen :D ik heb het anders aangepakt, een ander teken gebruikt (met mijn hand een grote cirkel 'draaien') en de eerste paar keer zelf meegelopen. Na een tijdje maakte hij een kleine beweging richting een rondje toen ik het commando deed, en meteen beloont. Hij loopt nu zelf een rondje zonder dat ik mee draai maar ik moet hem wel begeleiden met met mijn handen, laten weten waar ik sta. En dat vind ik zelf ook wel fijn :D Voor het vertrouwen gewoon even.

Hij word ook niet meer boos. Ik heb het idee dat ie boos word als hij het niet snapt, en dan ga ik meteen ook weer terug over naar een kunstje die hij al helemaal kent, ;) dat waardeer ie zelf ook.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:55

zoals bizzybijtje heb ik het ook gedaan. Werkt geweldig :)

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:00

Ik ging dan naast haar staan & draaide zelf een rondje met haar mee, met wat lekkers in mn hand.

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:00

Misschien niet te lang blijven draaien. Ik zou ook chagrijnig worden van 10x dezelfde oefening.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:04

Ik heb m'n paardje ook pirrouette aangeleerd. Hoe ik dat heb gedaan? Ik heb een longeertouw aan het halster geklikt, dit helemaal achter d'r door (dus langs haar lichaam, achter haar achterste door tot aan de andere kant zodat ik weer voor d'r stond) dan voor haar gaan staan, vinger wijzen naar de kant waarheen ze moet draaien met het stemcommando 'turn', klein beetje druk op het touw zetten zodat ze moest draaien en zodra ze weer met d'r hoofd bij mij was uitvoerig belonen. De mijne kon het na een halfuurtje al zonder touw, alleen op stemcommando en aanwijzing :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:19

Ze moet je niet volgen, maar naast je lopen..:D