3 jarige longeren,,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

3 jarige longeren,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:49

Hallo,

ik ben nu bezig om mijn 3 jarige te beginnen met longeren. Hij snapt stap, draf, galop op commando en
dat hij netjes de rondjes moet lopen.
Alleen nu ga ik beginnen met longeersingel, daarna hoofdstelletje...
Maar nu hoor je van veel mensen verschillende dingen, de 1 vind dat je hem niet bij moet zetten de andere weer wel en
dan weer op die manier en dan weer zo...

Naar mijn mening is het goed voor de ontwikkeling van zijn rug om hem voordat je er daad werkelijk op gaat zitten
sterker te maken.

Maar nu wou ik van anderen weten welke bijzet manier hiervoor geschikt is met een jong dier.
Gebruik normaal passoa voor mijn andere ''wijzere'''paard maar vind deze voor een jong dier te ingewikkeld in gebruik.

Dus want zijn jullie ervaringen?
En dan aan het bit longeren en dan met koppelstuk eronder of aan de ene kant vastgespen en dan over het hoofd door de volgende
bitring?

Ik ben benieuwt naar jullie meningen en ervaringen!
Groetjes Anne

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:51

Ik vnd het longeren erg goed voor een driejarie, dan ontwikkelt hij vast spieren,
zou met bijzetten kiezen voor een opzetstukje op het bit en dan alleen onder tussen de benen aan de singel vastmaken, zo moet het paard inderdaad zijn rug gebruiken en dwing je paard niet in een korte hals zoals vaak gebeurt met het bijzetten aan de zijkant...

xxelviraxx

Re: 3 jarige longeren,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:55

Ik longeer mijn 3 jarige met touwtjes, Natuurlijk niet te strak en ook nog zo dat hij met gemak zijn hoofd omhoog kan doen. En ik longeer ook met opzet stukje omdat die vanmij rechtsom nog ineens om kan draaien en dan zit het longeertouw nog altijd goed.

_angelanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:25

idd het is goed voor een 3 jarige dan krijg hij al vast spieren en went het paardje aan het nageven. natuurlijk niet te straks

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:27

Ik kijk naar de bouw van het paard en kies daar een hulpteugeltje voor. Paarden die lager moeten lopen, vind ik de gogue heel fijn werken, dan laat je ze meer richting halsstrekken lopen. Paarden die juist niet te diep moeten geef ik gewoon een simpele bijzet, zijdelings vastgezet maar zeker in het begin niet al te strak. Sommige paarden die wat nerveus worden van het gewicht en de 'vastheid' van de bijzet, gebruik ik een slofteugeltje bij, zijdelings of tussen de voorbenen, al naar gelang. Pessoa vind ik te zware arbeid voor zo'n jonkie en teveel onrust in de mond, die komt pas uit de kast als ze al een paar maanden onder het zadel zijn.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:03

Longeren is voor een jong paard erg belastend. Het gaat er niet om dat hij nu al spieren moet ontwikkelen, dat kan hij straks ook nog wel onder het zadel.

Longeren bij een jong paard is bedoeld om hem meer aan jouw 'hulpen' te krijgen. in dit geval jouw stemcommando's en jouw stemhoogtes. Dat kan straks onder het zadel erg van pas komen.

Paard breekt echt niet door midden als jij erop gaat zitten. Als jij weet hoe je bij moet zetten en hoe je met (dubbele lijnen moet werken, want dat zou dan nog de enige beste optie zijn voor jouw jonge dier) dan weet je ook hoe je het onder het zadel voor elkaar moet krijgen. Het is een kwestie van samenwerken en luisteren naar signalen die je krijgt en zo duidelijk en concequent, maar tegelijkertijd zachtaardig je hulpen over te brengen naar wat je van hem verlangt.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:08

Het is het handigst via longeren een paard alvast de hulpen bij te brengen, en als je het goed doet, hebben ze nog geen hinder van meteen een ruiter moeten dragen.
er meteen maar op gaan zitten vind ik zelf het onhandigst wat men kan doen. Een paard moet onder een ruiter weer totaal het evenwicht terug vinden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:48

als je dan een 3 jaarige wil bij zetten kan je dit het beste met touwtjes doen, dit geeft geen druk op het bit en laat de mond zacht, beste kan je zelfs beginnen met captoom, en het bit met rust laten zotat hij gaat leren wat de bedoeling is zonder dat hij zich kan bezeren op de lagen en mond, en dus geen angst krijgt voor het bit.

mol

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:56

Ik zou inderdaad oppassen met het bijzetten, let wel hij is nog steeds in de groei!
Gewoon singeltje erop, sjabrakje eronder, laten wennen aan het bitje en straks zadeltje er voor het eerst op, dat geeft hem al genoeg stof om te leren.
Ik zou gewoon nog even wachten met bijzetten, je maakt meer kapot dan dat je lief is!

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:33

Mij is aangeraden met dubbele longe, echter is die van mij al bijna 4 en ook ngo niet zadelmak, dat gaan we nu het voorjaar begint mee beginnen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:33

Zelf vind ik ook touwtjes het prettigst. Maar longeren van zo'n jong dier doe ik altijd max 15 min. Niks zo belastend voor een jong paard als constant een rondje te moeten lopen. Dus pas daar ontzettend mee op!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:12

Moll schreef:
als je dan een 3 jaarige wil bij zetten kan je dit het beste met touwtjes doen, dit geeft geen druk op het bit en laat de mond zacht, beste kan je zelfs beginnen met captoom, en het bit met rust laten zotat hij gaat leren wat de bedoeling is zonder dat hij zich kan bezeren op de lagen en mond, en dus geen angst krijgt voor het bit.

mol

Ik vind het juist een pre dat ze van te voren al een keer op de bijzets oid 'gebotst' zijn. Dan is het ook geen probleem als je er van voren aankomt om te helpen met sturen, remmen en als je te laat meegeeft als er een keer een schrikt en begint te rennen of je moet een bokkend paard begrenzen.

Mijn pony heb ik bij gebrek aan beter (te klein maatje, er paste niks :+ ) bijgezet met touwtjes toen maar dat vond ik nog behoorlijk zagend aanwezig in de mond, dus voor de grote paarden gebruik ik ze zelf niet. Ik heb het liefst iets wat zo stil en constant mogelijk ligt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:46

ik gebruik voor mijn 3 jarige een halsverlenger/elastiek, die ik aan de zeikant van de longeer singel of onde de buik bevestig. Ik laat hem wel geheel los het gaat mij om licht contact het opzoeken van het bit en daar dan ook echt zelf naar zoeken. Mijn ruin doet dit erg makkelijk en gaat met zn neus naar de grond het elastiek geeft mee staat nooit echt strak maar heeft een zachte/elastische verbinding.

Verder longeer ik hem met dubbele longe en werk ik aan de lange lijnen, dit alles om hem te leren sturen en buigen zoals in een volte of zelfs een stukje wijken/schoudervoor mee te nemen.
Ik leer hem dus meerder dingen die hij straks ook nodig heeft, het bit opzoeken, lichte druk ervaren, betekenis van hulpen, buigen, zeigangen etc.

Het valt me op dat hij doordat hij al zoveel op de grond doet hij veel makkelijk is met het hangen, iets nieuws zoals een opstapje etc.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:28

Urielle schreef:
Moll schreef:

mol

Ik vind het juist een pre dat ze van te voren al een keer op de bijzets oid 'gebotst' zijn. Dan is het ook geen probleem als je er van voren aankomt om te helpen met sturen, remmen en als je te laat meegeeft als er een keer een schrikt en begint te rennen of je moet een bokkend paard begrenzen.

Mijn pony heb ik bij gebrek aan beter (te klein maatje, er paste niks :+ ) bijgezet met touwtjes toen maar dat vond ik nog behoorlijk zagend aanwezig in de mond, dus voor de grote paarden gebruik ik ze zelf niet. Ik heb het liefst iets wat zo stil en constant mogelijk ligt.

sorry hoor maar een pre? het is een pre als de mond van het paard zacht blijft en dat deze geen angst ontwikkelt voor het bit, bijzet teugels kan je op latere leeftijd gebruiken, en touwtjes met een zagende werking betekend dat ze te strak staan. plus dat een te klein dit dit ook nog eens veroorzaakt. dus beperking van jou kant niet van het touwtje.
contact zou je niet willen hebbenin eerste instantie, omdat je daardoor veel verstoort, in de balans van het jonge dier, er word hier gesproken over dubbele longe dit is uiteraard veel beter dan welke vorm van bijzetten aande enkele longe, echter dit raad ik niemand aan te doen die niet kan wekren met of nog nooit gewerkt heeft met dubbelle longe, je heb veel ruis op de lijn door de beweging van de lijnen plus dat er te snel teveel druk aanwezig is, ook in deze is het het beste om eerst met een kaptoom te werken en langzaam aan over te stappen op het bit, als je dit nog nooit heb gedaan adviseer ik dan ook om daar in goeie begeleiding te zoeken.

mol

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:53

idd , dubbele longe werkt erg goed! om de rug sterker te maken en paarden krijgen er ook een mooie bespierde hals van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:08

Moll schreef:
sorry hoor maar een pre? het is een pre als de mond van het paard zacht blijft en dat deze geen angst ontwikkelt voor het bit, bijzet teugels kan je op latere leeftijd gebruiken, en touwtjes met een zagende werking betekend dat ze te strak staan. plus dat een te klein dit dit ook nog eens veroorzaakt. dus beperking van jou kant niet van het touwtje.

Tot je paarden onder je kont krijgt die zodra ze het bit voelen bewegen omhoog komen of zich zelfs omgooien. Je hebt gevoelig en gevoelig ;) Ik heb liever dat ze dat soort dingen aan de longe doen dan wanneer ik erop stap.

En de touwtjes zaten zeker niet te strak en het bit paste prima, ik ben ook al langer bezig dan vandaag.

Contact wil ik wel degelijk hebben, met been, zit en hand. Die gebruik ik nl. ook voor mijn hulpen, dus er komt niks onverwachts, het paard voelt zich niet overvallen.

Weet je, dit is een discussieforum en je kunt hier je mening schrijven. Maar het trainen en africhten van paarden daar zijn verschillende manieren in, de ene kiest voor dit, de andere kiest voor dat en ook de verschillende paarden vergen nogal eens een verschillende aanpak zodat je soms out of the box moet gaan denken. Ik heb zelf bepaalde ideeën en technieken en iemand anders doet het weer helemaal anders, en dat is ook prima, daar kun je over praten en dat is leerrijk. Maar ik kan er niet goed tegen als iemand zijn mening als enige ware ziet, en zeker niet wanneer je je discussiepartner behandelt als een onnozel huppeltrutje die voor het eerst een paard in handen heeft. Misschien bedoel je je bericht heel anders Moll, maar het komt enorm denigrerend en wijsneuzerig op mij over. Mocht het niet zo bedoeld zijn: mijn excuses voor mijn wellicht aanvallend overkomende post. En mocht je idd ervan overtuigd zijn dat jij de enige ware wijsheid hebt dan zal ik je in je waarde laten en gewoon maar zeggen: Je hebt gelijk joh. :(:)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:21

Eigenlijk gebruik ik (nu) voor alle jonge dieren (als ze eenvoudig aan een enkele lijn rond kunnen) de dubbele lijnen. Persoonlijk vind ik dit ideaal. Nou moet ik zeggen dat t wel even heeft geduurt voordat ik er zo handig mee was dat ik t ook op de jongere dieren toe kon passen, maar oefenening baart kunst. :D
voordat ik de dubbele lijnen gebruikte gebruikte ik vaak een simpel touwtje, alleen altijd zo lang of kort ingesteld dat ze niet meer deden dan lager lopen, nooit opgeknupt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:53

Urielle schreef:
Moll schreef:

Tot je paarden onder je kont krijgt die zodra ze het bit voelen bewegen omhoog komen of zich zelfs omgooien. Je hebt gevoelig en gevoelig ;) Ik heb liever dat ze dat soort dingen aan de longe doen dan wanneer ik erop stap.

En de touwtjes zaten zeker niet te strak en het bit paste prima, ik ben ook al langer bezig dan vandaag.

Contact wil ik wel degelijk hebben, met been, zit en hand. Die gebruik ik nl. ook voor mijn hulpen, dus er komt niks onverwachts, het paard voelt zich niet overvallen.

Weet je, dit is een discussieforum en je kunt hier je mening schrijven. Maar het trainen en africhten van paarden daar zijn verschillende manieren in, de ene kiest voor dit, de andere kiest voor dat en ook de verschillende paarden vergen nogal eens een verschillende aanpak zodat je soms out of the box moet gaan denken. Ik heb zelf bepaalde ideeën en technieken en iemand anders doet het weer helemaal anders, en dat is ook prima, daar kun je over praten en dat is leerrijk. Maar ik kan er niet goed tegen als iemand zijn mening als enige ware ziet, en zeker niet wanneer je je discussiepartner behandelt als een onnozel huppeltrutje die voor het eerst een paard in handen heeft. Misschien bedoel je je bericht heel anders Moll, maar het komt enorm denigrerend en wijsneuzerig op mij over. Mocht het niet zo bedoeld zijn: mijn excuses voor mijn wellicht aanvallend overkomende post. En mocht je idd ervan overtuigd zijn dat jij de enige ware wijsheid hebt dan zal ik je in je waarde laten en gewoon maar zeggen: Je hebt gelijk joh. :(:)

het is zeer spijtig te lezen dat wanneer er dus een discussie is mensen zo kunnen reageren zonder is de vraag te stellen zoals later in dit bericht, want ja het geschreven woord kan anderes worden gelezen als dat het in eerste instantie word bedoelt. een discussie is leuk en in een discissie is het niet dat je elkaar hoeft te overtuigen, echter is het zo dat wanneer er een meening word gegegeven de persoon daar voorledig achter staat anders zou deze niet gegeven worden.

en ik ben het gedeeltelijk met je eens dat het paard moet gaan leren wat een bit is en wat het in zijn mond doet, echter ben ik het niet met je eens dat er zoveel druk bij moet komen kijken, en zoals je aan geeft ja het dier moet leren welke hulp wat betekend, dus een begeleidende, wakende hand die zeer zacht aanwezig is en het paard leerd dathij op teugelgewicht nagevelijk onspannen en voorwaards kan zijn, been hulpen die in eerste instantie met stemhulp samen gegeven worden zodat het dier niet zijn rug weg drukt wanneer de benhulp zachtjes met verfijnd gevoel gegeven word. en dit alles in het concept, been zonder hand, en hand zonder been, al eeuwen lang aan gegeven door de grootmeesters.
de zit uiteraard dit is echter wat je langzaam aan gaat in brengen bij een jong dier niet meteen, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aan.

al met al blijf ik dan ook bij mij meening net zoals jij dat bij die van jou doet, niks mis mee overigens, bijzetten met elastiek, bjizetteugels, hals verlengers enz enz, is voor en 3jaarige niet het idiaale start punt, van een jong en fijn gevoelig dier, touwtjes (mits correct gebruikt) zijn daar in niet van dien aard dat er veel druk uitgeoefent kan worden. dubbele longe is het beste, echter weer niet raadzaam als je dat niet correct kan, mits je daarin geode begeleiding kan vinden.

en om even terug te komen op contact hebben, daar is niks mis mee, echter is de onafhankelijke zit en dushand crusiaal om een verfijnde aanleuning te hebben zonder dat erdruk onstaat, en wat is druk, in mijn optiek is dit alles meer dan teugelgewicht.

mol

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:25

Waarom niet? Sommigen rijden 3 jarige al in, dus longeren + bijzet is ook niet erg..
Laatst bijgewerkt door LYSANNO op 20-03-10 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:31

edit

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:28

LYSANNO schreef:
Waarom niet? Sommigen rijden 3 jarige al in, dus longeren + bijzet is ook niet erg..

omdat anderen het doen is het dus goed? 3 jarige al rijden is simpelweg niet goed kan je lang en kort over discussieren, niet goed, om er dan al op te gaan zitten, de tussen schijven krijgen zo intense belasting dat dit in de verder ontwikkeling van het dier op langere termijn gevolgen heeft.

en dit is met bijzet dus ook zo, simpel weg dat je een jong dier op een volte laat lopen in een houding die voor hem moeilijk is en het dier verschrikkelijk in onbalans brengt, als deze zich daar in wil corrigeren word dit door de heftige inwerking van de bijzet met veel pijn afgestraft, en het dier zal zich in het lichaam gaan aan passen en compenseren om dit te kunnen ontkrachten.

begeleiding van een jong dier is cruciaal in deze eerste fase van training en is de basis van de rest van zijn africhting, en recht richting van het dier.

mol

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:26

longeren met bijzet? dat is echt slecht voor een 3 jarige die wordt gelongeerd hij wordt gedwongen om in die houding te lopen waardoor zijn lichaam vast kan gaan zitten, en dan alsnog zet je een 3jarige toch niet direct aan de teugel eerst is het belangerijk dat hij de basis goed kent en dan kun je weer een stapje verder.

Het licht er natuurlijk wel aan hoe strak je de bijzet doet als je hem heel los doet dan is het geen probleem want een driejarige kan wel al een beetje aan het werk maar niet te intensief maar waarom zou je een bijzet er aan doen als je hem heel los doet?

inrijden is wel wat anders dan longeren aan de bijzet!!

LYSANNO schreef:

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:50

Ik longeer mijn (jong) paard steeds met kaptoom. Op die manier heb ik veel meer controle over haar en stoor ik haar toch niet in de mond.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:12

Dit is meer iets voor GVL.
Daarom van RT-->GVL.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:26

Ik ben met mijn paard begonnen toen ze iets ouder dan 2 jaar was met longeren. Eerst alleen aan een halster met enkele lijn, kijken of ze dit wil oppakken. Nu longeer ik haar aan de dubbele lijnen met zadel op en bit in. Ze reageert hier heel goed op. Ik longeer haar 2x in de week enkele minuutjes en eindig met er achter aan lopen, beetje voltes lopen, slange voltes lopen, zo reageert ze ook op jou als je achter haar loopt (is zelfde als erop met stemgeluid) in begin vond ze dit super gek, ze wilde omdraaien naar me toe komen, dus in begin iemand naast haar hoofd laten lopen en daarna die persoon verder weg laten lopen. Nu loopt ze netjes voor me uit. Ze kan ook al lichtjes draven, maar ze draaf sneller dan ik rennen kan in onze rijbak, dus dat doe ik niet veel. Het is een super goede oefening.
Pak als je paard nog niet gewend is aan de longeerlijnen niet meteen een 2e lijn erbij, aangezien die achter haar kont langs loopt zal ze dit misschien wat gek vinden en eventueel willen bokken/trappen naar deze lijn, dus laat deze rustig achter haar hangen tegen haar benen aan en loop er zelf niet te dicht achterlangs als je deze lijn erachter langs laat hangen. Veiligheid eerst ;)

Heel veel succes ermee! en blijf altijd rustig met longeren, op wat voor manier je het ook doet!