paard laten liggen voor een operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

paard laten liggen voor een operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:04

laat ik voorop stellen dat ik niet zoveel ervaring heb met grondwerk en vrijheidsdressuur. Aangezien mijn paard in het verleden een aantal keer op de operatietafel is beland voor een ongelukje en ik mij aan het verdiepen was om een cursus grondwerk/vrijheidsdressuur te gaan volgen, vroeg ik me het volgende af. superhandig als je je paard kan leren liggen voor de narcose en hem op die manier ook vragen om te blijven liggen tot hij iets wakkerder is en niet omkukelt met opstaan, wat toch wel een van de risico's is van een operatie onder algehele narcose bij paarden.
mijn vraag is alleen, is het haalbaar? beschadig je niet het vertrouwen van je paard wanneer je hem vraagt om te gaan liggen en hij wordt vervolgens onder narcose gebracht. daarnaast wordt hij natuurlijk wakker met een gat in zijn geheugen en geen idee wat er gebeurt is; ik heb geen idee of je in die situatie nog tot een paard door kan dringen of dat het echt gevaarlijke situaties oplevert, want helemaal zeker dat je paard in die situatie ook nog naar je luistert kan je niet zijn lijkt me.
meningen? zijn er mensen die dit al hebben geprobeerd voor bv castratie op de tafel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:08

Ga jij dan naast de operatietafel staan? En je paard wat nog onder invloed is, dus alleen op instincten reageert vragen of hij wil blijven liggen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:10

zowiezo ligt hij bij het onder narcose gaan en opstaan niet meer op de tafel zelf, en ik ben er zelf wel bij geweest zowel bij het onder narcose brengen als bij het opstaan (en ook bij het naar de tafel takelen en de operatie zelf), ivm veiligheid mocht ik alleen niet in het hokje zelf staan bij het wakker worden, maar heb ik in de deuropening tegen hem staan praten; hij wist wel dat ik er was en hij herkende me ook, als ik stilviel begon hij te hinniken.
het schijnt dat een hoop paarden eerst gaan zitten en even wachten tot het wat helderder wordt, die van mij was er daar niet een van en wou opstaan zodra hij wakker werd, met als gevolg dat hij dus eerst weer is omgevallen.
Laatst bijgewerkt door Jade op 13-03-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

heb het nog nooit geprobeerd, maar denk eerlijk gezegd dat het niet haalbaar is.
wel het laten liggen en dan de spuit krijgen, maar dan moet je het paard wel onwijs lang laten liggen totdat de narcose ook echt werkt. het paard zal zich waarschijnlijk op den duur gaan vervelen bij het liggen, en dan kost het je wss flink moeite hem op de grond te houden.

het laten liggen ná de narcose zal je wss niet lukken. een paard heeft nou eenmaal een vluchtreactie, en wat je zegt, in narcose is hij helemaal weg en wordt hij wakker met een gat in zn geheugen. het eerste wat hij zal willen doen is opstaan, omdat dit een stuk veiliger is dan liggen...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:12

je paard word proffesioneel neergelegd, en in recovery stal met kussens ontwaakt dus denk niet dat het nodig zal zijn,
en sorry hoor maar hoevaak word jouw paard geopereerd per jaar dat je hem/haar dit wil leren?
daarbij ben ik het eens met russel levensgevaarlijk om naast een wakkerwordend paard te gaant zitten /staan....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:17

mijn paard is in zijn leven geopereerd aan een chip in de kogel, een lengtescheur in de diepe buiger en 2x nadat hij zijn ooglid half had afgescheurd. behoorlijk vaak dus. ik was niet van plan dat met een nieuw paard te herhalen, maar je weet maar nooit.

ik weet niet of je zelf een paard op hebt zien staan bij de recovery, maar echt zachtzinnig gaat dat vaak niet. ze zijn ongecoordineerd en half wakker en staan op voordat ze daadwerkelijk wakker genoeg zijn om zelf hun evenwicht te bewaren. in de kliniek waar mijn paard geopereerd werd, werd hij begeleid via een katrolsysteem aan de voorkant om zijn kop de goede kant op te houden en tegelijkertijd aan zijn staart om hem te helpen met de balans.

levensgevaarlijk? ja dat was inderdaad een gedeelte van mijn vraag.

duchambre: mijn eigen paard was toen hij eenmaal het narcose middel kreeg binnen 3 minuten weg, het gehele proces heeft nog geen kwartier geduurd denk ik van sedatie tot slapend paard. hoewel het laten liggen tussen de kussens niet zoveel risico met zich meebrengt als het opstaan, kan ik me voorstellen dat het voor een paard minder verwarrend is om wakker te worden waar hij onder narcose ging.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:21

ja ik ben er meerdere malen bij geweest castraties met niet ingedaalde teelbal..
en ja het gaat er hard aan toe ,maar onderandere bij onze tinker was het niet om aan te zien .
hij bleef ook niet rustig liggen tot hij wat helderder was. maar ze hebben daar allerlei hulpmiddelen voor!
en ik denk niet al zou ik het hem leren, dat hij blijft liggen.
het is toch zeker een voor het instinct onveilige situatie ik denk niet dat ik door dat natuurlijke instinct heen kan handelen.

edit even wat komma's toegevoegd..
Laatst bijgewerkt door bonte_bente op 13-03-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:22

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, de mijne kan tenslotte liggen. Maar ook nu, op het moment dat hij zich niet meer comfortabel voelt is hij zo weer in de benen. Ik denk dat hij best wil blijven liggen bij het krijgen van de spuit, maar ik verwacht dat hij, op het moment dat hij voelt dat er iets in zijn lichaam verandert, zich oncomfortabel voelt bij het liggen en omhoog wil. Ga ik hem dan tegen houden, dan kan ik paniek verwachten.

Zo heb ik ook wel eens gedacht dat het voor een paard toch veel fijner zou moeten zijn om liggend in een trailer vervoert te worden, veel stabieler. Maar ik denk dat je ook daar weer met een paard aan een dier zit dat zich niet comfortabel voelt en dus weer in de benen gaat.

Jade

Re: paard laten liggen voor een operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:31

hoe is dat op shows dan? even in je profiel gespiekt
lijkt me dat een paard daar toch ook niet op zijn gemak is in een menigte van mensen op vreemd terrein?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:32

Jade wat een aparte vraag, ik zou het niet weten, mijn 2 jongste gaan uit zichzelf liggen als je er naast staan, dus wellicht zou dat een optie zijn voor het in narcose brengen.
Met eruit komen denk ik echter dat ze niet wakker genoeg zijn om alert op commando's te reageren, voordat ze opstaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:33

Je kan hem wel leren liggen maar of hij zich op commando netjes zal laten induceren betwijfel ik.
Het induceren op zich is ook niet zo heel risicovol als het goed gedaan wordt. Na sedatie worden ze geinduceerd en dat werkt binnen de minuut, als je ze daar goed bij begeleidt gaan ze heel netjes en zachtjes liggen.

Wakker worden is zowieso wel een risico omdat een paard niet verstandig genoeg is om te blijven liggen tot hij sterk genoeg is (koeien doen dat bvb wel) en buiten hun vluchtreactie moet je er rekening mee houden dat ze zich door de narcose ongelooflijk slecht voelen en het mogelijk is dat ze hallucineren (bij mensen is het geweten dat ze bij het wakker worden kunnen hallucineren door die producten, bij paarden weet je het niet natuurlijk maar er worden wel dezelfde producten gebruikt). Ernaast gaan zitten als ze wakker worden is dus niet zo veilig.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:34

Jawel, daar is hij meestal erg comfortabel. Ik heb ook wel eens shows gedraaid waar hij dat niet was, daar gaat hij meestal niet liggen of komt hij dus razend snel weer overeind. Maar over het algemeen is hij heet en wakker, maar wel comfortabel op show.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:40

thioro: dat weet ik :)

amable: dat maakt het inderdaad niet zo waarschijnlijk dat het met narcose goed gaat.. ik verkeerde in de veronderstelling dat ze zich op shows niet op hun gemak voelen aangezien het mijn eigen ervaring is dat ze op vreemd terrein gewoon meer spanning hebben :)

bijkomend probleem is natuurlijk dat het een leuk vraagstuk is, maar dat je het niet in de praktijk uit wilt testen, als het niet goed gaat heeft je paard de rest van zijn leven een trauma.

Amable

Re: paard laten liggen voor een operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:48

Idd, het vraagstuk is best interessant, maar de praktijk, liever nog even niet :)

Je hebt idd paarden die veel spanning opbouwen op vreemd terrein, Jauke op zich ook wel op een bepaalde manier, maar dat is positieve spanning, meestal. Hij vindt het ook heel gewoon dat er honderde mensen om de ring heen staan om naar hem te kijken en doet dan ook altijd nog een beetje beter zijn best. Hij weet ook dat het om de vd gaat. Daar komt trouwens ook bij dat we thuis geen zand in de bak hebben en er ligt voor hem niets zo fijn als zand. Op show is er meestal wel zand waardoor hij meestal ook met nog meer plezier gaat liggen :))