wie heeft er ervaring met de kaptoom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

estherhusken

wie heeft er ervaring met de kaptoom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:12

graag zou ik wat meer willen weten in het gebruik van de kaptoom
Aan de kaptoom kun je het paard op de volte leren om voorwaarts neerwaarts, in stelling en buiging, los te laten in de nek en hals en te dragen op het binnenachterbeen. Zo krijgt je paard een betere balans en leert te ontspannen en los te laten in zijn lijf waar mogelijk, en de juiste spieren aan te spannen en sterk te maken om jou goed te kunnen dragen. Door een juiste manier van longeren leg je een goede basis voor het rijden.
gebruik je hier ook een zweep bij ?
en hoe voor kom je het naar binnen vallen ? corrigeer je dat met de zweep dan ???
graag ervaringen enz
dank je wel
gr esther

Anoniem

Re: wie heeft er ervaring met de kaptoom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:39

Lees het E book van marijke de jong eens. ( www.paardenbegrijpen.nl ) Daar staat heel veel info in.

Met longeren gebruik ik ook een zweep. Maar een dressuur zweep. Mijn paard laat ik in kleine rondjes om mij heen lopen zodat ik met de dressuur zweep kan aantikken(bijv op de schouder als hij naar binnen valt) wanneer nodig. Met een longeer zweep lukt dit bijna niet.

Ook werk ik met een kaptoom aan de hand. Ter voorbereiding van de oefeningen OHZ.
Ik gebruik trouwens een academische kaptoom. En niet zo'n lompe nylon. Die werken namelijk voor geen meter..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:44

Ik verplaats je topic even naar GVL, ik denk dat je daar meer gerichte antwoorden krijgt. Op Har is het meer de bedoeling vragen te stellen over de kwaliteit in gebruik van harnachement.

HAR-->GVL

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:30

De kaptoom maakt niet dat je paard niet naar binnen valt oid, als jij niet goed met m werkt loopt ie net zo scheef of recht als aan een halstertje. De kaptoom is een goed hulpmiddel als je nog niet je paard lastig wil vallen met een bit in zijn mond. In de academische kaptoom zit in de neusriem een ketting verwerkt, die druk geeft op de neus van je paard. Dit is dus best gevoelig, je moet er dan ook wijs mee omgaan. Uitgangspunt is, dat je met lichte drukbewegingen-(en ook weer loslaten) met je paard gaat werken. Je kan ook met een kaptoom rijden, dan werk je ook dus in op zijn neus middels de neusriem. Alles om toch je paard dingen te leren zonder dat hij een bit draagt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:31

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:39

begin eerst om je paard correct nwnw te laten lopen aan de hand met lengtebuiging en een goed ondertredend binnenachterbeen, wanneer dat redelijk goed gaat kan je je lijn gaan verlengen tot je hem aan de longe hebt nog steeds in hetzelfde correcte model en dan kan je kilometers maken.
Met de zweep hoef je niet aan te tikken, je kan ook wijzen, wijzen naar het binnenbeen dat hij daar vanaf moet of wijzen naar de buik dat hij om jouw zweep heen moet buigen of wijzen naar het achterbeen etc. je wilt wel een reactie op je aanwijzing, zolang wijzen niet volstaat kan je aantikken maar dat is niet de intentie, aanwijzen zou voldoende moeten zijn. Op paardenbegrijpen kan je veel vinden, er is nu ook een ebook wat je aan kan schaffen, heel leerzaam.
Succes Esther !

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:12

Hoi Esther

Ik heb zelf een weense kaptoom, dat is een kaptoom zonder ijzer in de neus. Dit werkt goed voor mijn paard, ik volg ook de methode van paarden begrijpen. Als je op de site kijkt zul je zien dat daar ook instructeurs staan. Ik heb wat lessen gehad en kan vanuit daar zelf verder, dit is super bevallen, dus misshcien voor jou ook een tip.