commando Jambette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

commando Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:20

Hay,
wat geven jullie als commando voor de Jambette?
Geven jullie voor het linkse been een ander commando dan voor het rechtse been?
(vb commando's links & rechts) ?

grtz

Anoniem

Re: commando Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:28

Ik tik het been aan dat ik om hoog wil hebben en zegdaar bij voetje of pas
Afhankelijk van wat ik wil. Of ik dus een Jambette wil zien of een spaansepas

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 17:14

Dus jou commando is zowel voor links als rechts hetzelfde?

Mij lijkt het dat een paard moeilijk het verschil kan leren tussen links en rechts, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:17

ChicaxIlke schreef:
Dus jou commando is zowel voor links als rechts hetzelfde?

Mij lijkt het dat een paard moeilijk het verschil kan leren tussen links en rechts, niet?

ja is het zelfde het enige verschil is het been dat ik aan tik met de zweep.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:18

Ik gebruik geen stemcomando's maar raak zijn schouder aan. Afhankelijk van welke schouder is sta doet hij de Jambette.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:44

ik ben begonnen met een stemcommando in combinatie met zelf schrapen, en daarop belonen.
Inmiddels kan ik kijken naar het gewenste been, zonder commando.

Mijn stemhulp was 'stap'.

Begin dus met een stemcommando, in combi met een duidelijke fysieke hulp, n dan kan je je fysieke hulp beetje bij beetje afbouwen, en daarna ook je stemhulp gebruik afbouwen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:21

Ahzo, bedankt voor de tips.
Ik ben gisteren even bezig geweest.
Heb als beloningsmiddel oud brood gebruikt (had geen snoepjes of worteltjes, en brokken vond ik ongemakkelijk):+
Nu, mijn paardje is nogal weinig geïnteresseerd in voedsel, en is erg afgeleid (stond gewoon in de bak). Had als fysieke hulp een zweepje om haar been aan te tikken, en als commando 'voetje'.
Zodra ze het nog maar een beetje van de grond afhaalde, beloonde ik haar met mijn stem 'Goed zo!' en dan kwam haar stukje brood.

Normaal is ze redelijk slim, maar hier blijkt ze het echt niet te snappen. Heb dan ook regelmatig met mijn hand moeten helpen..
Ik weet dat je voor VD veel geduld nodig hebt, maar ben er toch wel een hele tijd mee bezig geweest.

Doe ik iets verkeerd, is mijn paardje toch niet zo slim als ik dacht, of is het gewoon volkomen normaal?? :p

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:05

Ik raad het écht af om het been zelf op te pakken!

Zoek eens uit wat je paard nou écht lekker vind, misschien is dat geen voedsel , maar heeft hij een bepaalde plek waar hij kriebelen lekker vind.
Voor sommige paarden is het weg laten vallen voor druk al genoeg.

Heb je je paard eerder kunstjes geleerd? Misschien snapt ze het leerproces niet helemaal. Misschien botst jou lichaamstaal met wat je zegt, of is je timing niet goed.
Om te belonen kan je beter een kort woord gebruiken, 'goed zo' is te lang. Nog beter werkt een clicker.

Ik heb de ervaring dat sommige paarden wat 'dood' zijn op hun omgeving, die moet je eerst inspireren, nieuwsgierig maken, openenen om het zo te zeggen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 09:41

Hay,
bedankt voor de tip Kehdra.

Gisteren heb ik weer een 3-kwartiertjes geoefend. 't Ging al véél beter als eergisteren. Ze heft haar voetje als ik het aantik en 'voetje' zeg. Dus dat gedeelte snapt ze al.
Ik heb als beloningsmiddel nu echt voer genomen. Iets onhandig, maar het werkt wel :)
Ze was ook veel attenter gisteren. Op het einde begon ze zelfs al haar been iets hoger te heffen, en te schrapen over de grond.

Hoe bouw ik dit nu verder uit tot een mooie jambette? gewoon blijven afwachten, of toch haar been zelf vastnemen en vooruit strekken?

grtz!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:50

Super dat het iig al beter ging! :j [***] je met een clicker? Zo ja, dan kun je precies clicken als het been op zijn hoogst is. Zo zal je paard zijn been steeds hoger optillen en uitslaan. Zo nee, dan kun je ook zelf het been een paar x oppakken en de beweging van de Jambette maken. Dat is absoluut geen probleem en zo zorg je ervoor dat je paard zal snappen wat je bedoelt. :) Wel na een paar x je paard het zelf laten proberen! :)

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:52

Okee, bedankt Hannah :)
Zo zal ik het dan straks proberen. Ik werk niet met een klikker, maar beloon wel goed eerst met mijn stem, en meteen daarna krijgt ze haar eetbeloning.
Dus ik zal haar been dan toch moeten heffen. :)

Ben benieuwd wat ze straks zal doen, maar vind het wel enorm leuk om te doen! Dit is het eerste truckje dat ik haar probeer te leren, en ik ben toch aangenaam verrast van haar :D

xx

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:17

Pas goed op dat je zelf rechtop blijft staan als je de hulp geeft. Een paard bij ons op stal heeft ''Jambette'' gekoppeld aan ''voorover buigen'' (omdat zijn baasje altijd licht voorover buigt om zijn beentje aan te kunnen wijzen).
Nu slaat 'ie dus zijn been naar voren als je voor hem staat en voorover buigt. Resultaat: blauwe schenen. Resultaat als een kind ooit voorover buigt voor hem: gevolgen niet te overzien...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:18

Rechtop staan is niet zo'n probleem, als je er maar naast staat! :)