Allereerst: ik ben niet zo handig met de zoekfunctie, maar zover ik het kon nakijken is er geen recent topic over dit onderwerp. Wanneer dat wel zo is hoor ik het graag.
Ik ben op zoek naar tips, ideen en ervaringen voor het trainen van een ouder, vrij stug, paard, dat onbespierd is en een slechte conditie heeft.
Het paard:
Bijna 19 jaar (waarvan 15jaar bij ons), ongeveer 1.80m
Iets overbouwd, slappe achterhand, korte hals
0-4 Ingereden met het doel om net als zijn familie de springport in te gaan. Bleek hiervoor niet geschikt en is naar onze manege verhuist. Geen idee wat ze met hem hebben gedaan. Maar hij wordt gestrest van balken en mannen.
Tot 12e recreatief bereden, met name buitenritjes dressuurmatig niet doorgereden
12-16 dressuurmatig intesiever en frequenter gereden
16-nu Wegens tijdgebrek 'vakantie' gehad, af en toe rustige buitenritjes, héél af en toe dressuurmatig gereden.
Sinds kort heb ik gelukkig weer wat meer tijd en hij is verhuist naar een stal dichterbij waar hij lekker veel op de wei komt. Ik wil nu het rijden weer gaan oppakken. Mijn doel is niet om een topniveau te behalen, maar om gewoon lekker dressuurmatig te trainen zodat het paard weer gespierder en soepeler wordt en ook een betere conditie krijgt. Ook wil ik in de zomer langere ritten kunnen maken.
Door zijn vakantie eigenlijk al zijn spieren kwijt geraakt, door de lange winter zonder gras is hij ook wat afgevallen.
Ik wil er nu niet direct op gaan zitten, ik denk zelfs dat zijn zadel niet meer perfect past zonder de spieren. Het paard is een aantal jaren geleden een keer spierbevangen geweest dus ik wil een beetje voorzichtig zijn.
Hoe ga ik dit aanpakken?
Mijn plan is om hem 3x per week te longeren tot hij een beetje conditie heeft en hem daarna met touwtjes bij te zetten om het ruggebruik te stimuleren. Wanneer hij meer conditie heeft wil ik beginnen met rijden/buitenritjes
Verder wil ik hem wat maisvlokken en wortels bijvoeren om hem nét ietsje dikker te krijgen.
Hij krijgt nu onbeperkt hooi, 2 scheppen brokken en 1 schep muesli per dag.
Hoe kan ik het beste het longeren opbouwen? Aan wat voor duur moet ik denken? Hebb jullie nog tips om de achterhand rustig te trainen?
Elke beschaafde

Alvast bedankt