dochter grondwerken met shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

dochter grondwerken met shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:47

mijn dochter van bijna 6 heeft sinds een tijdje haar eigen shetlander. in het begin ging het heel erg goed, maar op een gegeven moment zag ik problemen ontstaan tussen haar en haar pony. met het rijden werd de pony dwars, maar ook met de simpele dingen als uit de wie halen is de pony vervelend naar haar toe. zo heeft de pony haar al twee keer hard in de bil gebeten. het ziet er naar uit dat de pony totaal geen respect meer heeft voor mijn dochter. ik ben er zelf altijd bij en naar mij toe gedraagt ze zich redelijk. maar ik wil dat ze zich ook gedraagd naar mijn dochter toe.

met de vorst en sneeuw, staat de pony al vanaf 17 dec stil en ik denk dat we redelijk opnieuw moeten gaan beginnen met alles. mijn vraag is nu of het mogelijk is om samen met mijn dochter met grondwerken te beginnen, want denk dat we bij hun tweeen helemaal aan de basis moeten beginnen. heb zelf ruime paardenervaring, maar helaas maar weinig op het gebied van grondwerken (dit was op de plekken waar ik gereden heb geen routine). zou mijn dochter de oefening alleen uit kunnen voeren (ze is dan nog maar bijna zes, maar wel een meisje dat haar tijd ver vooruit is) met mij in de buurt en oplettend of ze het goed doet? of lopen we hiermee risico dat de band nog slechter wordt en kan ik het beter alleen doen (jammer genoeg zit hier dus niet echt het probleem)?

ik hoor veel goede verhalen over het boek van Inge Teblick. zou dit een goede methode zijn? heb je hier ook net als bij parelli speciale benodigdheden bij nodig?

nou dit was het zo ongeveer wel.

ben erg benieuwd naar jullie meningen en tips!

Silence

Re: dochter grondwerken met shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:50

Is je dochter, gekeken naar haar leeftijd, in staat om de lichaamstaal te lezen die de shetlander haar duidelijk wil maken en daar dan zelf met de juiste lichaamshouding van zichzelf op terug te reageren.

Dat lijkt me één van de belangrijkste punten om even goed onder de loep te nemen aangezien dat erg belangrijk is.
Ik vind haar persoonlijk nog erg jong.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:54

ik denk dat ze dat juist wel kan. het is een emotioneel zeer ontwikkelt meisje. ik weet niet of je de term nieuwe tijds kinderen kent, maar zij is er duidelijk één. ze kan bij mensen in 1 oogopslag weten hoe iemand zich voelt en soms zelfs wat er is. hier kijkt ze ook vooral naar houding en ze voelt dingen aan. daarom denk ik juist dat grondwerken heel goed voor haar en haar pony is. maar ja zeker weten doe ik het natuurlijk niet. dus dat is een kwestie van "uitproberen". ik weet niet zo goed hoe ik anders de problemen tussen haar en haar pony op zou kunnen lossen.
dus voor tips buiten het grondwerken om sta ik ook helemaal open!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:57

Dingen aanvoelen bij mensen is natuurlijk wel iets heel anders dan kunnen inspelen op de lichaamstaal die het paardje haar aan bied.
Ik denk ook zeker dat grondwerk goed zou zijn, heeft ons ook heel ver gebracht, maar ik twijfel alleen of ze het zelfstandig aankan op die leeftijd. Grondwerk gaat om hele kleine details die voor zo´n meisje totaal niet opvallen of een betekenis hebben. Met de juiste begeleiding zou dit zeker wel moeten kunnen.

Edit: typefoutje.
Laatst bijgewerkt door Silence op 20-02-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:58

ik denk dat je best wel grondwerk kan doen met je dochter en haar shet, maar dan wel onder ''leiding'' van jou, dat jij samen met je dochter aan de slag gaan met de shet...

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:04

ik zal idd ook altijd "naast" haar staan, maar zou haar wel zoveel mogelijk zelf willen laten doen. als je begrijpt wat ik bedoel. zodat ik haar wel kan ondersteunen, maar het niet zelf doe.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:07

Dat lijkt me wel slim.
Maar zorg er wel voor dat ze specifieke oefeningen en leerdoelen erbij heeft. Dan zorg je ook voor regelmaat en duidelijkheid.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:30

Ik denk dat je zelf de leiding zult moeten nemen in het grondwerken. Je kunt je dochter wel leuke oefeningetjes laten doen, spelletjes misschien, en haar spelenderwijs leren omgaan met het paard.

(Je eigen ruimte bewaken, paard laten wijken voor jouw druk, leiden, etc.)

Ik zou het niet volledig aan haar over laten. Het risico dat het niet goed gaat is daarvoor te groot. Volgens mij zou het hartstikke zonde zijn als ze door een nieuwe vervelende ervaring, banger wordt voor het paardje...

Grondwerken is voor gevoelige volwassenen heel ingewikkeld; laat staan voor gevoelige kinderen! Het zegt niets over jouw dochtertje, hoe slim of gevoelig ze is, of je haar wel of niet zelf laat werken. Het is gewoon lastig en gecompliceerd werken.

Ik heb niet echt andere suggesties. Ik denk dat grondwerken wel geschikt is. Lees er wat over, probeer eerst zelf wat dingen en verzin spelletjes waarin je dochter in eerste instantie wél leert begrijpen wat haar shet haar wil zeggen, maar waarin ze níet een strijd aan moet gaan voor het leiderschap. Daar kan je mee bezig gaan als ze wat verder is. Succes...!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:36

ok dank je wel voor jullie reacties!
nog even over het boek van Inge Teblick, heb je daar net als bij parelli speciale benodigdheden voor nodig?

oh en even voor de duielijkheid. mijn dochter is helemaal niet bang voor haar paardje. fietsen durft ze niet, omdat ze bang is om te vallen :(:) . Maar ook al is ze al een paar keer van haar pony afgekukelt en al twee keer in haar bil gebeten en lijkt haar pony weinig respect voor haar te hebben, bang voor haar is absoluut niet 8)7 !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:47

Je hebt natuurlijk altijd materialen die goed van pas kunnen komen :j

Echter, als het voor je dochtertje is raad ik dat boek niet aan.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 23:03

nee boek is voor mijzelf. om mij verder in het grondwerken te verdiepen. maar heb ik nog speciale matrialen voor nodig?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:16

Grond werk is een goede manier voor een band op te bouwen met het paard. Je kan ook gewoon zien wat het humeur is van het paard. Zo zie je of je wat strenger moet zijn, of hem gewoon wat vrijheid te geven!

Ik doe zelf ook grondwerk en het enige wat is gebruik is een longeer touw, en verder eigenlijk niks.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:28

Grondwerk helpt denk ik wel :) Maar omdat je dochtertje nog maar 6 jaar is, wordt het een stuk moeilijker. Ze moet er zelf wel 100% achterstaan en geduld hebben.

Maar als je eerst met z'n drieën (en na een tijdje misschien wel alleen) kan dat helpen. De pony leert dan sowieso luisteren naar je stem. Vrijheidsdressuur zal de band wel versterken, als de pony iets goed doet beloon hem dan met een snoepje EN met je stem, wees heel enthausiast, daar pept je pony van op :)

Slechter zal de band niet worden.
Succes ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:35

Kinderen leren sneller een 'taal' dan volwassenen misschien dat het wel werkt (in het begin samen) en leg haar alles duidelijk uit ook het waarom ze dit moet doen. Maar zoals met alles kun je pas iets weten als je het doet.

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:34

laat je dochter een join-up van monty roberts doen. Wel onder jou begeleiding natuurlijk. Mijn pony werd ook steeds vervelender en ik heb dat ook gedaan. Helpt wel vind ik. Echt mooi die paardentaal maar dan weet die shetlander dat je dochter de baas is. Hij is haar waarschijnlijk gewoon aan het uit proberen. ga maar effe googelen en typ dan join-up in of monty roberts

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:42

niet zomaar een join-up doen. Verdiep je eerst in de effecten die een join up nog meer heeft. Er zijn nog genoeg andere oplossingen voordat je je aan een join-up hoeft te 'vergrijpen'.

ik verzorg een mini-shetje, en nu ruim 6 maanden later gaat het pas eindelijk echt goed, omdat ik nu weet hoe streng ik voor hem moet zijn en hij weet hoeveel hij kan doen voordat ik het niet meer pik.

Elkaars grenzen opzoeken is altijd goed om te leren wat een ander goed vind en niet goed vind.

Ik zeg niet dat je er op los hoeft te rammen als hij een stapje verkeerd doet maar je dochter hoeft het niet te pikken dat ze in haar kont bijt, dan zou ik toch een fikse tik geven. een ander paard zou dat nog 10 keer zo hard doen, dus een tik is op zijn plaats bij zulk gedrag. Dat zou mijn vz-pony ook krijgen, als hij me opzettelijk zou proberen te bijten.

Probeer te beginnen door het paard te leren dat ze je dochters persoonlijke ruimte behoort te respecteren.

autumntime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:00

Ik ben al met grondwerk bezig sinds ik drie was:}
pony lekker vertroetelen, en dan een soort vrijheidsdressuur proberen? Dat bouwt ook een band op... Maar vooral ook dingen bestraffen als de pony zich niet gedraagt.