Is deze VD te zwaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xChevalover

Is deze VD te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 23:33

Ik had eens een vraagje; Mijn ruin is nu 2 jaar en ik heb hem vanaf zijn 1jaar en 5maanden enkele VD dingen geleerd, maar ik lees vaak op Bokt dat je voor de 3 jaar niet met VD mag bezig zijn omdat dit mentaal te belastend is...

Ik heb hem in die 5maanden de volgende dingetjes geleerd;
- stappen op commando (aan een touw en los in de piste)
- draven op commando (aan een touw en los in de piste)
- galop op commando (los in de piste)
- stilstaan (aan een touw en los in de piste)
- achteruitgaan (aan een touw)
- een circel op commando maken in de piste
- van hand veranderen op commando in de piste

Hij kan ook om de voorhand draaien, maar dit hebben we hem niet geleerd, dit doet hij denk ik meer uit zichzelf (respect??)... :=

Nu wou ik eens vragen, is dit te belastend voor een 2 jarige?? Ik heb alles spelenderwijs uitgeprobeerd, en omdat mijn beestje enorm leergierig was / is, heeft hij al die dingen snel opgepikt!!

Anoniem

Re: Is deze VD te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:36

Wat hij nu kan vind ik niet echt VD meer de basis opvoeding. Wat iedere 2 jarige hoort te kunnen :) dus dit kan prima, Dingen als spaansepas en compliment zou ik nog mee wachten. Maar wat je nu doet kan prima

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 23:39

Iemand heeft me ooit vertelt dat achteruitgaan ook een vorm van VD is, maar dat vond ik dus niet O:)
Fijn dat er nog mensen zijn die dit niet vinden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:41

nee hoor :) ieder paard hoort op commando mee te stappen,draven, halt houden en achterwaards gaan. En de rest wat je doet vind ik meer een "uitbreiding" van de basis opvoeding. Iets wat in mijn ogen prima is om te doen met een 2 jarige

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:42

dan zou ik ook fout bezig zijn :o

ik merk dat mijn jonkie er fantastisch op reageerd en veel minder baldadig is als hij geestelijk een beetje aan het werk word gezet....

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 23:44

Inderdaad, vind ik ook!! Als ik al die dingen niet zou doen, zou Cheva bij wijze van spreke in mijn nek hangen van de werklust :=

Ik ben nu wat aan uittesten met NH the 7 games, en de eerste 2 spellen kent die al, wil graag de 3de ook halen :P Ook een goeie topic; tot welk spel kan je the 7 games spelen met een 2-jarige :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:49

Ik denk dat je goed bezig bent. Dit zijn de basisdingen die je later echt nodig zult hebben en als je straks gaat rijden kun je eerst op commando rijden (stap, draf enz) en dit dan later koppelen aan hulpen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:35

Geen probleem mee hoor.
Mijn merrie kon op die leeftijd ook al wat kleine dingen zoals kusje geven, flemen, bal vasthouden en jambette. Waar ik overigens langer mee wilde wachten, maar dat heeft ze mijn of meer zelf uitgedokterd en heb er een commando aan geplakt. :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:03

Lijkt me een prima grondwerk basis waar je mee bezig bent, zoals al gezegd zijn dit zeker geen kunstjes, maar gewoon opvoeding. Wel vraag ik met af of je deze oefeningen met een eet beloning doet of een rustbeloning..

Qua mentale belasting kun je het beste gewoon naar je paard kijken, is hij leergierig, pakt hij het op, vind hij het leuk? Qua fysieke belasting zou ik voorzichtig zijn met het cirkel werk, met name in de galop en draf! Doordat jonge paarden nog niet hebben geleerd `hoe ze moeten lopen`en je ze op een cirkel zet, kunnen ze hun onvolgroeide lijf tevele of verkeerd belasten.

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:21

ha , ik vindt dit ook klinken als basis opvoeding , tja dat hij het ook los doet is mooi meegenomen . Bij ons op de pensionstal wordt veel met VD gedaan , en ook de 2 jarige kunnen als best wel veel . Heel erg leuk is dat ..