Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
irisenjinthe schreef:Ik doe hem altijd redelijk straks zo loopt ze aan de teugel
Marieke_K schreef:En ik vind de methode er absoluut niet fijn uitzien..Op het moment dat het paard het hoofd te ver omhoog doet drukt het touw op de schoft. Zou reden tot paniek kunnen zijn. Zeker als je paard schrikt. En wat gebeurd er met het touw als je paard gaat bokken? Schuift het dan zo over het hoofd naar voren? Overigens dwingt dit het paard het hoofd naar beneden te houden.
Hoofd naar beneden heeft niets met nageeflijkheid te maken, je paard moet los door het lijf, van achter naar voor bewegen, dan zakt het hoofd van zelf en loopt het paard nageeflijk.
Marieke_K schreef:En ik vind de methode er absoluut niet fijn uitzien..Op het moment dat het paard het hoofd te ver omhoog doet drukt het touw op de schoft. Zou reden tot paniek kunnen zijn. Zeker als je paard schrikt. En wat gebeurd er met het touw als je paard gaat bokken? Schuift het dan zo over het hoofd naar voren? Overigens dwingt dit het paard het hoofd naar beneden te houden.
Hoofd naar beneden heeft niets met nageeflijkheid te maken, je paard moet los door het lijf, van achter naar voor bewegen, dan zakt het hoofd van zelf en loopt het paard nageeflijk.
Cheetahfan schreef:Marieke_K schreef:En ik vind de methode er absoluut niet fijn uitzien..Op het moment dat het paard het hoofd te ver omhoog doet drukt het touw op de schoft. Zou reden tot paniek kunnen zijn. Zeker als je paard schrikt. En wat gebeurd er met het touw als je paard gaat bokken? Schuift het dan zo over het hoofd naar voren? Overigens dwingt dit het paard het hoofd naar beneden te houden.
Er is een topic hierboven(Of onder) Waar ook veel verhalen in staan.
Er kunnen paniek haken op, dus zodra het paard in paniek raakt, schiet het los.
Op het plaatje staat hij idd strak, maar je kan hem verstellen.
En met dat drukken op de schoft, daarvoor zij ik ook, je kunt er mischien beter een longeersingel + dekje onder doen.
Ik vind dit er beter uitzien dan paarden die helemaal in de krul getrokken worden met elastiek/pessoa.
Niet dat iedereen dat doet hoor.
Cheetahfan schreef:irisenjinthe schreef:Ik doe hem altijd redelijk straks zo loopt ze aan de teugel
Hier moest ik even op reageren, dit is echt niet goed hoor![]()
Het is goed als er druk op staat, maar je moet hem niet zo strak trekken, dat is puur in de krul trekken.
Ik heb laatst van een methode gehoord over enkel een touw over de rug, tussen de voorbenen door, en dan aan het hoofdstel/halster.
Ik zal even de link opzoeken voor je!
Edit: Gevonden
http://img686.imageshack.us/img686/9421/126417542815333.jpg
http://www.masterhorse.de/lshop,showdet ... 85,0,,.htm
Ik vind dit er erg fijn uitzien, en ga het binnenkort zelf ook eens proberen!
Je kan dan denk ik wel beter een longeersingel+ Dekje eronder doen, zodat het niet schuurt.
Het is alleen niet om het paard naar beneden te trekken, puur zodat ze het hoofd niet omhoog kunnen gooien.
Backup schreef:interresant om al jullie toch wel verschillende meningen te horen !
ik wil niet met dubbele lijnen longeren omdat die aan t bit vast zitten
ik wil dus vanuit mijn handen geen inwerking hebben op t bit
Mn merrie word in mei 4 jr dus het is geen veulen meer.
Ik wil dat zij vanuit haar zelf leert om druk vanaf het bit te vermijden
Het longeer touw komt dus aan te knoophalster te zitten en evt bijzet aan t bit