Wat voor bijzet methodes kan je gebruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Wat voor bijzet methodes kan je gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:05

Hoi allemaal

Mischien is het al eens besproken, maar ik kan niet echt wat vinden
Ik longeer graag en vind het ook belangrijk voor mijn paard!
Nu wil ik wel eens weten hoe jullie bijzetten en wat jullie dan gebruiken
Ik doe wel altijd hoofdstel met bit in maar mn longeerlijn zit aan t knoophalster vast
Dus wat ik zoek is een bijzet methode met gelijke druk, maar die ik ook eens buiten of binnen strakker kan zetten voor stelling!
Dubbele longe is niet mijn ding, raak steeds in de knoop daarmee
Mn merrie is nog jong en wil het graag goed doen
Ik had laatst ban iemand zon ding geleend die je op t hoofd naar beneden bind door t bit heen naar de longeer singel
Ik vond dat lastig recht te maken
Kwam steeds ongelijke druk op t bit
Elastieken ????????? maar wat voor dan ????????

ik hoor t graag

irisenjinthe

Re: Wat voor bijzet methodes kan je gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:48

ik longeer altijd met touwtjes onderaan de singel vast maken dan door het bit dan na de longeer singel. Ik doe hem altijd redelijk straks zo loopt ze aan de teugel je kan ook stelling regellen met de touwtjes de binnen kant iets strakker bijvoorbeeld. Bij mijn heeft dit duidelijk veel effect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:53

op paardenbegrijpen.nl is een E book te downloaden over oa longeren erg intressant. En daarin word uit gelegd hoe je longeren goed kan aanleren. En dat hulpteugels volstrekt overbodig zijn.

Zoiezo heb ik in de tijd dat ik nog met hulpteugels deed longeren. Nog nooit een goede gevonden. Bijzet trekt alleen de kop omlaag en is dus zinloos. Pessoa is altijd ongelijk kwa druk.. Touwtjes is vaak ook ongelijk en trekt ook alleen het hoofd naar beneden wat dus GEEEN nagefelijkheid is. En een elastiek gaan ze op hangen en kunenn ze zich uit trekken en leer je dus je paard omzich uit een houding te trekken.

tot nu toe vind ik alle hulpteugels vervelend.. En met dubbele longe longeren kan ik niet.. Dus longereer ik nu zonder touw of gewoon zonder hulteugels met touw

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:58

Les nemen en leren werken met de dubbele longe :D Longeer niet anders. Je hebt letterlijk zelf het heft in handen, kan sturen, remmen en voelt in je hand wat er gebeurd in de mond.

Welke manier van bijzetten past bij jouw paard moet je zelf uitvinden (al dan niet met hulp). Mijn paard kruipt achter het bit als ik hem tussen zijn voorbenen vast zet bijvoorbeeld. Die stel ik wat hoger in omdat hij zelf graag (te) diep loopt.

Bij een jong paard zou ik beginnen met een halstertouw met paniekhaak, die laat lopen van de longeersingel naar het bit als 'buiten'teugel en de longeerlijn als binnenteugel gebruiken (al dan niet via de longeersingel).

Met hulpteugels die niet flexibel zijn zet je snel je paard te vast.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:24

irisenjinthe schreef:
Ik doe hem altijd redelijk straks zo loopt ze aan de teugel

Hier moest ik even op reageren, dit is echt niet goed hoor :n
Het is goed als er druk op staat, maar je moet hem niet zo strak trekken, dat is puur in de krul trekken.

Ik heb laatst van een methode gehoord over enkel een touw over de rug, tussen de voorbenen door, en dan aan het hoofdstel/halster.
Ik zal even de link opzoeken voor je! :D

Edit: Gevonden :D

Afbeelding

http://www.masterhorse.de/lshop,showdet ... 85,0,,.htm

Ik vind dit er erg fijn uitzien, en ga het binnenkort zelf ook eens proberen!
Je kan dan denk ik wel beter een longeersingel+ Dekje eronder doen, zodat het niet schuurt.
Het is alleen niet om het paard naar beneden te trekken, puur zodat ze het hoofd niet omhoog kunnen gooien.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:31

En ik vind de methode er absoluut niet fijn uitzien..:n Op het moment dat het paard het hoofd te ver omhoog doet drukt het touw op de schoft. Zou reden tot paniek kunnen zijn. Zeker als je paard schrikt. En wat gebeurd er met het touw als je paard gaat bokken? Schuift het dan zo over het hoofd naar voren? Overigens dwingt dit het paard het hoofd naar beneden te houden.

Hoofd naar beneden heeft niets met nageeflijkheid te maken, je paard moet los door het lijf, van achter naar voor bewegen, dan zakt het hoofd van zelf en loopt het paard nageeflijk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:40

Marieke_K schreef:
En ik vind de methode er absoluut niet fijn uitzien..:n Op het moment dat het paard het hoofd te ver omhoog doet drukt het touw op de schoft. Zou reden tot paniek kunnen zijn. Zeker als je paard schrikt. En wat gebeurd er met het touw als je paard gaat bokken? Schuift het dan zo over het hoofd naar voren? Overigens dwingt dit het paard het hoofd naar beneden te houden.

Hoofd naar beneden heeft niets met nageeflijkheid te maken, je paard moet los door het lijf, van achter naar voor bewegen, dan zakt het hoofd van zelf en loopt het paard nageeflijk.

ik ken deze manier ook nog niet, ik heb er fijne verhalen over gelezen, maar het geeft zon eng idee, het zit zo vast maar dat is het met een bijzet eigenlijk ook!
maar met bijzet vind ik niet echt dat je het paard dan laag in kan stellen zodat hij lekker door zijn rug loopt, dat heb je wel weer met een pessoa teugel, alleen dan zit het ook zo vast...
ik longeer mijn eigen paard nog niet zo lang hij kent het nog niet zo goed ( ik ben er zelf ook geen topper in hoor).
maar ik heb heb in het begin mijn paard weleens los laten stappen en draven met de bijzet aan, stand mag dan zeker niet strak zitten maar wel dat hij de buigen kan maken.
en wel op gelijke stand, ik vind het een hele fijne manier, zo leert je paard ook rechtlopen, zeker als het een jong paard is.
je hebt geen gedoe met het uitzwaaien, het enigste wat je moet doen is met een longeerzweep het tempo bepalen en bijsturen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:47

ten eerste zorgen dat je paard goed losgewerkt is,, dus ik longeer mn paard eerst minimaal 15 min zonder bijzets, soms doe ik er een elastiek om, maar met het loswerken dan op het langst mogelijke, dat paardje alleen druk krijgt als ze écht loopt te sterrenkijken. Verander dan ongeveer 4 keer van hand. Daarna "het echte werk" wat altijd maximaal 15 min duurt. Ik ga dan óf verder met het elastiek (omdat mijn paard daar erg goed op reageerd, maar dit kan ook heeeeel erg verkeerd gaan) die zet ik dan strakker, zodat ze net voor de loodlijn kan lopen zonder enige druk. Voorwaarde van elastiek is wel dat de motor goed loopt :P . veel onvergangen, liefst met balkjes etc, dan zakt mijn paard er erg mooi in, laat alles los en blijft er goed van achteren bij.
Of ik longeer inderdaad met touwtjes; Van onderaan de longeersingel tussen de benen door, dan van binnen naar buiten door de bitringen en dan naar de laagste ring van de longeersingel. Ook de touwtjes gaan zo strak dat paard voor de loodlijn kan lopen, Soms maak ik de ene zijde van touwtje strakker vast, maar ben daar niet erge voorstander van, vooral omdat veel paarden niet in stelling gaan lopen, maar over de schouder vallen. Als mijn merrie dan goed loopt maak ik de touwtjes soms wat strakker nog, zodat ze óp de loodlijn loopt, maar ze is nog jong, dus dat doen we niet te vaak, en alleen als ze daarvoor al super loopt en er van achteren bijblijft.

voordeel van touwtjes en elastiek is, naar mijn idee, dat het paard zijn hoofd nogwel opwaards kan bewegen (doet ze vaak genoeg als een ander paard de bak inkomt bijv.)maar hierdoor wél druk ondervind.. druk is weg zodra ze haar hoofd weer normaal heeft, net voor de loodlijn.
Echt vastbinden zoals bovengenoemde methode (want deze variant is toevallig wél met elastiek (?) , maar ken ze ook zonder elastiek) naar beneden,, dat gaat er bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 16-02-10 23:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:49

Ik vind een bijzet meestal nutteloos omdat ze daarin kunnen gaan hangen, een pessoa werkt voor die van mij al wat beter. Maar sinds ik de dubbele longeerlijn heb ontdekt doe ik niet anders. Daar kan je echt je paard mee verbeteren zodat je er onder het zadel ook nog wat aan hebt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:50

het lijkt mijn zon geklungel met dubbele lijnen of valt dat wel mee?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:51

DDW1190 schreef:
het lijkt mijn zon geklungel met dubbele lijnen of valt dat wel mee?

het valt wel mee, tis ff 5 minuten wennen, maar daarna is t net vliegeren ;)

edit:
Het is ook echt leuk. Je ziet precies wat je doet en hoe je paard reageert. Je kan direct inwerken op de reactie van je paard.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:22

Marieke_K schreef:

Er is een topic hierboven(Of onder :') ) Waar ook veel verhalen in staan.
Er kunnen paniek haken op, dus zodra het paard in paniek raakt, schiet het los.
Op het plaatje staat hij idd strak, maar je kan hem verstellen.
En met dat drukken op de schoft, daarvoor zij ik ook, je kunt er mischien beter een longeersingel + dekje onder doen.
Ik vind dit er beter uitzien dan paarden die helemaal in de krul getrokken worden met elastiek/pessoa.
Niet dat iedereen dat doet hoor.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:23

@Cheetah: ik blijf het geen fijne manier vinden, mijn mening :) Ik longeer liever (eigenlijk altijd) met dubbele lijnen. Statische hulpmiddelen leiden tot hangen, of in een houding dwingen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:46

Cheetahfan schreef:
Marieke_K schreef:

Er is een topic hierboven(Of onder :') ) Waar ook veel verhalen in staan.
Er kunnen paniek haken op, dus zodra het paard in paniek raakt, schiet het los.
Op het plaatje staat hij idd strak, maar je kan hem verstellen.
En met dat drukken op de schoft, daarvoor zij ik ook, je kunt er mischien beter een longeersingel + dekje onder doen.
Ik vind dit er beter uitzien dan paarden die helemaal in de krul getrokken worden met elastiek/pessoa.
Niet dat iedereen dat doet hoor.

een paard word echt niet in de krul getrokken bij pessoa hoor! als je gewoon weet hoe het een beetje moet dan gebeurd dat niet!
het enigste nadeel van de pessoateugel is dat het helemaal rondom vast zit..

ik denk niet dat het zo moet worden gebruikt, het gaat toch juist om de lossigheid van de hulpteugel, en dan zit het weer strak!
verder heeft ieder zijn eigen manier van longeren, tis maar net wat je makkelijk vind en wat niet.

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:54

ik zou ook proberen te leren werken met een dubbele longe zodat je paard nooit de achterkant eruit kan gooien en je kan je paard lekker door het lichaam naar beneden werken

Piep7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:57

Ik werk ook met "het touw". Deze methode zorgt voor mijn paard ontpanning en brengt lossigheid. Het vraagt om een neerwaartse beweging. Tevens zorg ik ervoor dat het paard voorwaarts blijft bewegen. Dus voor mijn paard is het een goede techniek om het voorwaarts neerwaarts onbelast te trainen. Ook met balkjes lopen werkt het prima. Wil ik de training mijn paard meer afwisselen met hoofd-halshouding dan werk ik met touwtjes.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:03

Cheetahfan schreef:
irisenjinthe schreef:
Ik doe hem altijd redelijk straks zo loopt ze aan de teugel

Hier moest ik even op reageren, dit is echt niet goed hoor :n
Het is goed als er druk op staat, maar je moet hem niet zo strak trekken, dat is puur in de krul trekken.

Ik heb laatst van een methode gehoord over enkel een touw over de rug, tussen de voorbenen door, en dan aan het hoofdstel/halster.
Ik zal even de link opzoeken voor je! :D

Edit: Gevonden :D

http://img686.imageshack.us/img686/9421/126417542815333.jpg

http://www.masterhorse.de/lshop,showdet ... 85,0,,.htm

Ik vind dit er erg fijn uitzien, en ga het binnenkort zelf ook eens proberen!
Je kan dan denk ik wel beter een longeersingel+ Dekje eronder doen, zodat het niet schuurt.
Het is alleen niet om het paard naar beneden te trekken, puur zodat ze het hoofd niet omhoog kunnen gooien.

Hier hoef je geen speciale touwen voor te kopen hoor, kan gewoon met twee halstertouwen. Voor de mensen die het eens willen proberen.

Ik doe het wel vaker zo, werkt prima. De touwen zijn altijd iets elastisch, en ik doe ze helemaal niet strak, maar de paarden gaan vanzelf veel lager lopen dan nodig is (qua touwlengte). Dan schuiven de touwen iets verder naar de kont toe over de rug, zodat ze toch contact hebben met de mond. Als het paard zijn hoofd hoog wil doen, dan schuift het touw weer terug naar de schoft.

Ik doe het ook met een pony met een heel gevoelig huidje, maar het schuurt niet ofzo, anders had ik dat gelijk gezien bij haar.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:43

interresant om al jullie toch wel verschillende meningen te horen !
ik wil niet met dubbele lijnen longeren omdat die aan t bit vast zitten
ik wil dus vanuit mijn handen geen inwerking hebben op t bit
Mn merrie word in mei 4 jr dus het is geen veulen meer.

Ik wil dat zij vanuit haar zelf leert om druk vanaf het bit te vermijden
Het longeer touw komt dus aan te knoophalster te zitten en evt bijzet aan t bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:04

Backup schreef:
interresant om al jullie toch wel verschillende meningen te horen !
ik wil niet met dubbele lijnen longeren omdat die aan t bit vast zitten
ik wil dus vanuit mijn handen geen inwerking hebben op t bit
Mn merrie word in mei 4 jr dus het is geen veulen meer.

Ik wil dat zij vanuit haar zelf leert om druk vanaf het bit te vermijden
Het longeer touw komt dus aan te knoophalster te zitten en evt bijzet aan t bit

Maar druk van het bit vermijden is geen nagelijkheid. Dat is wegduiken voor pijn(om het even heftiger te zeggen) Dan is de vraag wil je dit? Je kunt er ook voor kiezen om het paard doormiddel van werken aan de hand de goede houding aan te leren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:20

Cheetahfan:

Dit is een hele goeie longeermethode!!

Het kan ook gewoon met een slofteugel.
Beide uiteinden aan weerszijde van het bit vastmaken.
Dan tussen de voorbenen door en achter zijn ellebogen weer omhoog en
boven op zijn rug vastmaken. De mate van strakheid moet je uitproberen.
Je hebt verder helemaal niets nodig. Alleen een lijn en een zweep.
Ze moeten er wel aan wennen, vooral in galop.
De knoop op zijn rug moet je wel makkelijk los kunnen krijgen. Mocht er
iets gebeuren, dan kan je daar ingrijpen.
Paarden gaan met deze methode over de rug lopen.
Wil je dat hij achter sterker wordt, dan moet je hem met touwtjes
vast zetten. Je sluit het paard hier natuurlijk meer mee op.