Goh, denk dat het moeilijk is om dat zo te zeggen .. Hangt van je paard af, hoe graag deze meewerkt en hoe snel deze leert. Ik merk het aan mijn pony als hij er genoeg van heeft, dus dan is het tijd om te stoppen (alhoewel .. in de gewone dingen merk ik dat makkelijk, bij VD vind hij het blijkbaar allemaal geweldig en zou hij blijven doorgaan, maar uiteindelijk raken mijn beloningen wel op dus dan is het even pauze of stop ik gewoon
).
Ik ben nu bezig met echt het VD, de basis pak ik er tussendoor wel bij maar dat heb ik niet allemaal op commando gezet .. Wel natuurlijk op commando, maar dat kende hij allemaal al, dus niet op dezelfde manier als dat ik de VD aanpak (als je me begrijpt).
Bij de kunstjes zeg maar beperk ik mij tot 1 ding tegelijk, en afhankelijk van hoe snel hij dat onder de knie heeft en aangeeft of hij nog meer wil pak ik er eventueel nog wat anders bij. Maar ik ben nu ook nog maar met de kleine dingen bezig (kusje, ja-knikken, neen-schudden, voetje omhoog houden etc.), ik weet niet hoe dat bij de grotere dingen gaat gaan ...
Tot nu toe heb ik steeds 2 dingen tegelijk gedaan, dus in 1 trainingssessie zeg maar (kusje geven + voetje omhoog houden de ene keer, ja-knikken & neen-schudden de andere keer). Nu, die dingen snapte hij op dat moment wel, maar hebben nog veel bevestiging nodig, dus daar ben ik nog wel even zoet mee .. Nu ben ik van plan die 4 dingen af te wisselen totdat hij alles meteen goed doet zeg maar, en dan weer een stapje verder gaan ..
Wel vind ik het moeilijk .. Mijn pony heeft nogal de neiging om dingen aan te bieden .. Bv. vorige keer wilde ik hem het flemen aanleren, maar dat lukte niet. Nu ben ik bezig met het ja-knikken, gaat hij ondertussen staan flemen
Maar omdat ik dan bezig ben met het ja-knikken durf ik dat flemen niet te belonen .. Dus op die momenten hou ik het bij 1 ding per keer, totdat hij door heeft dat een bepaald commando die bepaalde reactie moet geven .. en dan proberen we weer wat anders (iets wat hij al dan niet al kent).
Zo werk ik, maar het kan goed zijn dat ik het helemaal verkeerd doe hoor
Vooral kijken wat je paard aangeeft is heel belangrijk