Dubbele lijnen & pessoa achter haar kont eng, met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Dubbele lijnen & pessoa achter haar kont eng, met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:07

Hallo
mijn jonge merrie is redelijk zadel mak, maar omdat ze nog veel moeite mee heeft met iemand op haar rug.
longeer ik haar zoveel dagen per week.
dit gebeurd enkel met 1 longeerlijn en een elastiek.
maar linksom blijft ze heel moeilijk vinden en met 1 longeerlijn vind ik het zelf moeilijk om dat goed te kunnen corrigeren.
nu heeft een kennis van mij het eens met een dubbele longeerlijn geprobeerd, maar toen raakte ze helemaal in paniek.
door de lijn die achter haar kont loopt, zo nu en dan leg ik de longeerlijn ook achter haar kont maar dat blijft ze super eng vinden.
nu heb ik dus ook een pessoa en wil daar straks ook mee longeren, maar ik gok erop dat ze het ook eng vind achter haar kont.
Moet ik hier nu wel mee gaan longeren, zo ja gewoon blijven oefenen? tips?
ik wil der ook uit eindelijk aan de dubbele hebben, maar eerst maar de pessoa denk ik?
dan zit er toch iets achter haar kont en heb ik geen 2 lijnen in me hand :Y)

en het super eng vinden gaat als volgt, helemaal gestrest in de achter uit, steigeren, achterover vallen. stilstaan niet meer vooruit willen en vol stress en spanning.
ik wil het dus stapje voor stapje doen zodat ze niet in de stress komt een beetje spanning is niet erg :+

nadina

Re: Dubbele lijnen & pessoa achter haar kont eng, met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:08

Ik vind een passoa niet fijn omdat je je paard zo opsluit, kan me voorstellen dat ze daarvan in paniek raken. Ik longeer meestal met een touwtje, een soort van gogue idee zeg maar.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:12

Je kan haar ook een keer los in de paddock of bak met een bodywrap zetten. Kan ze zelf aangeven wat ze gaat doen rennen of rollen ofzo. Je kan gewoon een elastische bandage gebruiken. Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:14

Dat vroeg ik niet, ik longeer met een pessoa omdat ik dat fijner vind dan touwtjes. dan nog liever een elastiek. maar het gaat erom dat haar achter hand er beter bij komt. ze is voorwaarts en actief genoeg maar haar achter hand is nog wat zwak. zeker met een ruiter er op. en ik wil later met de dubbele longeren omdat ze links om nogal vast zit en met 1 longeerlijn en alleen een elastiek ik haar niet kan corrigeren.
maar goed ik vroeg niet, het uitluiten is niet het probleem. want ik heb nog nooit met een pessoa gelongeerd met haar.

Daks schreef:
Je kan haar ook een keer los in de paddock of bak met een bodywrap zetten. Kan ze zelf aangeven wat ze gaat doen rennen of rollen ofzo. Je kan gewoon een elastische bandage gebruiken. Afbeelding

oke ik zal eens daarover gaan informeren en dingen opzoeken
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 12-02-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:15

NienSCHaap schreef:
Dat vroeg ik niet, ik longeer met een pessoa omdat ik dat fijner vind dan touwtjes. dan nog liever een elastiek. maar het gaat erom dat haar achter hand er beter bij komt. ze is voorwaarts en actief genoeg maar haar achter hand is nog wat zwak. zeker met een ruiter er op. en ik wil later met de dubbele longeren omdat ze links om nogal vast zit en met 1 longeerlijn en alleen een elastiek ik haar niet kan corrigeren.
maar goed ik vroeg niet, het uitluiten is niet het probleem. want ik heb nog nooit met een pessoa gelongeerd met haar.

Ik bedoelde dat ze dan kan wennen aan druk op haar achterbenen.

jouke_h

Als ik met dubbele lijnen voor de eerste keer ga werken loop ik er zelf achter. Wel natuurlijk op een goede afstand. Iemand anders loopt voor mee. en dan ga ik sturen. Hierdoor flappert en waait alles achter ze langs. Daarna ga ik zelfs steeds een stapje verder naar binnen waardoor de buitenlijn steeds meer tegen het paard aankomt. Hoe beter het gaat hoe meer de persoon die voor meeloopt weg gelaten kan worden.

Pollewoppy

Ik zou zelf de pessoa er dan niet aanknopen.
Bovendien onderschatten mensen hoe zwaar het is voor een jong paard aan de pessoa. Ik vind niet dat je een jong paard er mee moet longeren. Dan liever met dubbele lijnen.

Wat nadina ook zegt, met een pessoa sluit je ze nog meer op, waardoor de paniek misschien nog wel groter wordt dat bij de dubbele longe. Als je wil blijven oefenen, doe dat dan met de dubbele longe.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:16

Daks schreef:
NienSCHaap schreef:
maar goed ik vroeg niet, het insluiten is niet het probleem. want ik heb nog nooit met een pessoa gelongeerd met haar.

Ik bedoelde dat ze dan kan wennen aan druk op haar achterbenen.

Dat was niet voor jouw bedoeld :9
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 12-02-10 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:18

Les nemen, dit kan in 1 keer al opgelost zijn. Paard moet leren dat hij zich moet juist laten opsluiten tussen de lijnen en dat zo de druk weg valt. Timing en je zegt het zelf al, stapje voor stapje.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:21

evita_ schreef:
Les nemen, dit kan in 1 keer al opgelost zijn. Paard moet leren dat hij zich moet juist laten opsluiten tussen de lijnen en dat zo de druk weg valt. Timing en je zegt het zelf al, stapje voor stapje.

Die les heb ik al gehad, die kennis heeft het voor mij gedaan
die heeft al veel jonge paarden vooral aan de dubbele gezet, (ze werkt bij iemand opstal waarvoor ze dat doet)
het punt is ook dat ik het niemand anders kan laten doen, omdat ze die niet vertrouwd.
dus moet echt zelf de touwtjes in handen nemen, heb het altijd gedaan met mijn eigen pony's en voor andere mensen.
maar een paard is toch iets anders en als ik het doe zal der altijd iemand bij zijn die er ook verstand van heeft en die me kan helpen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:23

Citaat:

Ja ik had het door. Maar die bodywrap heeft bij mij veel geholpen dat beest ging ook aan de run als ze wat voelde aan haar achterbenen. Had haar toen losgezet ik de bank en ze ging me af maar dat heeft ze eenmaal door dat het niet "bijt" en daarna accepteerde ze alles om haar achterhand. Ik zou als ik jou was dan eerst de bodywrap losjes op stal een keer omdoen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:23

Waarom is een paard anders dan een pony?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:25

Daks schreef:
Citaat:

Ja ik had het door. Maar die bodywrap heeft bij mij veel geholpen dat beest ging ook aan de run als ze wat voelde aan haar achterbenen. Had haar toen losgezet ik de bank en ze ging me af maar dat heeft ze eenmaal door dat het niet "bijt" en daarna accepteerde ze alles om haar achterhand. Ik zou als ik jou was dan eerst de bodywrap losjes op stal een keer omdoen.

weet je ook zo waar je die kunt kopen ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:28

Je kunt ze gewoon zelf maken van een elastische bandage.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:33

Daks schreef:
Je kunt ze gewoon zelf maken van een elastische bandage.

Thanks hier heb ik wat aan, ga het eens proberen :9

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:34

Citaat:
Thanks hier heb ik wat aan, ga het eens proberen :9

Succes *D *D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:38

NienSCHaap schreef:
evita_ schreef:

die heeft al veel jonge paarden vooral aan de dubbele gezet, (ze werkt bij iemand opstal waarvoor ze dat doet)
het punt is ook dat ik het niemand anders kan laten doen, omdat ze die niet vertrouwd.
dus moet echt zelf de touwtjes in handen nemen, heb het altijd gedaan met mijn eigen pony's en voor andere mensen.
maar een paard is toch iets anders en als ik het doe zal der altijd iemand bij zijn die er ook verstand van heeft en die me kan helpen.

Dubbele lijnen kan ook met de buitenlijn over de rug.
Vreemd dat de kennis dit niet heeft gedaan.
Zo ligt de lijn niet achter de achterhand en kun je toch fijn aan je stelling en buiging werken.
Ideaal voor paarden die dit eng vinden.

Het achter de achterhand brengen kun je trainen door 1 persoon naast je paard te laten lopen. Zorg dat ze al even gelopen heeft, zodat de ergste frisheid er af is.
Lijn achter de achterhand brengen, maar hier geen druk opzetten en dan iemand er naast laten lopen, zodat ze niet weg kan schieten.

Veel paarden vinden dit eng. Het went vanzelf. Regelmatig doen en langzaam opbouwen. Gebruik in het begin de buitenste lijn ook nog niet. Want op het moment dat je hier druk op zet, komt er ook druk op het gedeelte bij haar achterhand. Laat haar gewoon eerst rondjes lopen, waarbij je zorgt dat ze niet naar binnen kan vallen door de zweep erbij te houden en ze niet kan omdraaien door de binnenlijn erbij te houden.
Gaan rennen is niet erg. Laat haar maar even, dan went ze aan het gevoel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:40

Ik begin idd ook met dubbele lijnen met een lijn over de rug. :j

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:41

NienSCHaap schreef:
evita_ schreef:

Lukte het bij haar wel dan? Want zoals je het nu schrijft is het nog nooit gelukt en ben jij en je paard dus ook niet goed geholpen. No offence. Er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome maar het punt blijft toch dat je paard moet gaan leren te wijken voor druk en niet ervoor weg vluchten en stressen. Hulp vragen aan bekwaam persoon blijft toch mijn tip.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:50

Ik heb het 1 keer geprobeerd met haar, dat is toen mis gegaan.
daarom heb ik gewacht met de dubbele.
maar omdat ik haar aan 1 longeerlijn moeilijker kan corrigeren.
wil ik haar aan de dubbele en pessoa.
en Ja het gaat lukken, het is geen makkelijk paard.
moet nog veel leren maar we hebben alle tijd en daarom zijn gewoon tips wel welkom,
als ik weer met de dubbele ga longeren, staat er ook iemand bij die er verstand van heeft.
maar ik wil het toch zelf doen en wil gewoon wat tips horen, zodat ik me eigen oordeel en conclusie kan trekken.

@ amanda, bedankt je tips kan ik goed gebruiken.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:03

Ik zou je paard niet als eerste met een pessoa laten lopen zonder longeerlijn, zoals je schrijft. Als ze dan in paniek schiet kun je niks doen, haar niet stoppen.
Werk je in een roundpen of stevige afgemaakte longeercirkel?
Ik zou eerst los gaan werken, zonder lijnen, en zo met je paard enkel op jouw lichaamstaal gaan werken. Dus hem afsnijden om van richting te veranderen etc. Dat helpt je nadien om de hulpen met de dubbele lijnen te ondersteunen, dat is altijd een samenspel van lichaamstaal en teugeldruk.
Ik zou inderdaad de buitenste lijn eerst over de rug laten lopen, en als je het paard laat draaien (lichaamstaal, in eerste instantie zonder druk), komt de "nieuwe" buitenlijn vanzelf tegen haar kont. Buitenlijn redelijk los laten hangen, in de holte van de knie zeg maar. En als ze dan begint te rennen, ok, maar drijf dan even door in dat rennen. Andere optie is haar laten omdraaien, op lichaamstaal als je dat veilig genoeg vindt (als ze niet over je heen stormt), of echt in de druk laten lopen het haar laten uitzoeken. Zorg wel dat jij zelf niet de richting waar ze heen moet draaien blokkeert door daar te blijven staan. Daarvoor heb je dus wel een veilige ruimte nodig, zoals een roundpen.
Werk door tot het paard echt begint te ontspannen, de lijnen eraf halen als het paard nog angstig is, versterkt dat angstige gedrag.
Als je denkt dat je paard echt gaat flippen, doe dan eerst oefeningen met aanraking aan de achterhand, maar zie wel dat je het veilig kunt houden.

Succes!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:08

Animal_ABC schreef:
Ik zou je paard niet als eerste met een pessoa laten lopen zonder longeerlijn!

Denk dat je het verkeerd begrijpt, dat ben ik toch echt niet van plan.
wel met een bodywrap,

Maar, Nee ik kan niet in een longeercirkel werken helaas :(:)
toch super bedankt voor je tips enzo :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:47

NienSCHaap schreef:
Dat vroeg ik niet,

Je vroeg wel degelijk of je hiermee door moest gaan ;) Ik gaf daar mijn mening over, sorry.