Longeren zonder lijnen handig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Longeren zonder lijnen handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:51

Dag allemaal,

Misschien een beetje een rare vraag, maar:
Mijn verzorgpaard houdt volgens zijn eigenaresse niet zo van longeerlijnen. Wanneer hij aan de longeerlijn gelongeerd wordt, heeft hij de neiging zich bij iedere drie/vier passen om te draaien, waardoor hij helemaal verstrikt raakt. Daar raakt hij uiteraard van in paniek, waarna hij de lijn kapot trekt.

Daarom zijn mijn medeverzorgster en ik begonnen met longeren zonder longeerlijn en zonder longeerzweep. We hebben een kort dressuurzweepje in onze hand om commando's kracht bij te zetten (door een tikje op ons been, hij reageert op het geluid) en om hem eventueel naar buiten te wijzen. We longeren in een afgezette semi-ronde paddock. De eerste drie keer vond hij dit nog een beetje raar en had hij nog steeds de neiging zich om te draaien (hij vindt een van de twee kanten makkelijker) maar de laatste keer ging het eigenlijk onmiddellijk goed en heeft hij zelfs netjes aangegaloppeerd.

Wij zijn hier erg blij mee en op zich hartstikke tevreden. Het paard lijkt het nu goed te snappen en raakt van deze manier veel minder druk dan van longeren met lijnen. Mijn enige vraag is nu: heeft longeren op deze manier wel voldoende nut? Ik zie op dit forum veel mensen die hun paard longeren met extra hulpstukken om hem mooier/beter te laten lopen, dat gaat op deze manier natuurlijk niet. Het paard wordt van longeren overigens wel veel rustiger en volgzamer, dat is op zich natuurlijk al een mooi resultaat.

Zodra we toestemming hebben van de eigenaresse zal ik ook eens wat filmpjes van het 'vrije' longeren plaatsen.

Sita_

Re: Longeren zonder lijnen handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:59

Je kunt ook hulpteugels etc. bevestigen zonder dat je een longeerlijn gebruikt..
Ik longeer ook wel eens los in een longeerring en dan gebruik ik soms ook geen lijn..

Dmv een longeersingel, hoofdstel en bijvoorbeeld bijzetteugels, longeertouwtjes of een pessoateugel kun je ook al veel bereiken.. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:00

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je wilt bereiken met het longeren. Gebruik je het af en toe als afwisseling om m even gericht de benen te laten strekken. Of wil je het echt als aanvulling op het rijden gebruiken (en dan hangt het er natuurlijk ook maar weer vanaf op welk niveau je paard loopt).

Het kan in principe absoluut geen kwaad om zonder iets te longeren, ik doe het zelf ook wel eens. Maar dan kun je niet gericht bepaalde spieren trainen, en is het vooral even ontspannen zonder belasting beweging geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Echt zinnig qua training is het niet en dan is het meer rondjes lopen. Maar zoals gezegd, voor de afwisseling, de beweging en voor de band is het natuurlijk goed.
En zoals gezegd, kan je ook met hulpteugels gaan werken, maar als je hier weinig ervaring mee hebt kan je er beter voor zorgen dat je de eerste keer er iemand bij hebt, die er veel verstand van heeft.
Het nadeel zonder longe is dat je, behalve met bijzetteugels (maar die zou ik je afraden), geen stelling kan vragen.

Wat ik mij alleen wel afvraag: wat is de reden van het omdraaien? Ieder paard heeft zijn slechtere en betere kant (jij bent zelf waarschijnlijk ook niet tweehandig/benig), maar wanneer een paard echt moeilijk op één hand loopt zou ik kijken of daar geen lichamelijke oorzaak voor is. Bijv. een spier/wervel/gewricht, die niet helemaal goed zit en dus pijn veroorzaakt.
Is hij met rijden wel goed op beide handen voorwaarts te rijden met goede stelling tijdens voltes enz.?

Daarnaast vraag ik mij het volgende af: waarom draait hij nu zonder longe niet meer om en is het met longe nooit gelukt hem goed aan het lopen te houden?
Dit is natuurlijk een vraag, die ik niet kan beantwoorden, maar als het longeren zonder lijn goed gaat op die moeilijke hand, zou je daarna kunnen kijken of je het ook weer met longe kan proberen.
Alleen zou ik een lichamelijke oorzaak eerst willen uitstellen, voordat je het paard op zijn kop geeft.

Succes!

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:16

Het ligt er net aan wat je wil bereiken in het longeren als je het gewoon doet voor een beetje beweging kan het best. Maar als je het echt voor training doet en evt bespiering zijn lijnen erg handig denk aan dubbele longeerlijn

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:24

voor beweging is het altijd prima, voor trainen...nou er zijn ook mogelijkheden zonder lijn. en idd ze leren toch...

ligt er maar net aan wat je wilt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:22

Bedankt voor alle reacties! Ons verzorgpaard loopt momenteel op geen enkel niveau, hij wordt ook niet getraind voor wedstrijden. Rijden doen we puur recreatief :).

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we hem wel zo mooi/goed mogelijk willen laten lopen, dus vandaar mijn vraag.

Als antwoord op Judje: ik denk dat het draaien met name komt door een makkelijke en moeilijkere kant. Hij loopt in een vrij kleine paddock tijdens het longeren, waardoor de galop voor hem al vrij krap wordt. Stom genoeg heeft hij uit zichzelf de neiging de rondjes alleen maar nog kleiner te maken :S?
Met rijden heeft hij niet zo heel sterk last van een makkelijke en moeilijkere kant, dan is hij op beide kanten wel redelijk voorwaarts te rijden. Stelling is wel nog erg lastig voor hem, maar dat is op beide kanten een even groot probleem. Meneer loopt gewoon het liefst met z'n hoofd omhoog en rechtdoor :). Iets waar we zeker nog aan gaan werken.

Ik sluit ook zeker niet uit dat zodra we wat vaker zonder lijnen gelongeerd hebben, dat we ze er dan weer eens bij gaan pakken om het hem weer aan te wennen. Maar voorlopig is deze methode dus ook prima, voor de band en om zijn benen te strekken.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:42

Ik vind het zeker zinnig om je paard op deze manier te longeren. Hulpstukken kan je, zoals is gezegd, ook zonder longeerlijn bevestigen. Het voordeel van ''los longeren'' is dat je erg naar je paard moet kijken. Je moet communiceren op een andere manier, en je hebt daardoor sneller door of er iets speelt bij je paard. Daarbij ben je vaak bewuster aan het trainen dan wanneer je met longeerlijn longeert. Je kan dezelfde dingen doen als wanneer je paard aan een lijn zit, je kan dus minstens zo goed trainen. Het vergt alleen iets meer vermorgen om jezelf te kunnen verplaatsen in je paard - en ik denk dat het goed is om daarmee bezig te zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:48

Ja hoor, zonder lijn longeren kan prima. Is goed voor band, stemcommando's etc.
En met hulpteugels veel makkelijker.
Ik begin zelf aan de lijn voor het opwarmen (om mijn paard af te kunnen remmen) en daarna los bijv met slof.

Kijk maar:
Afbeelding

Dan zou ik een longeerlijn erbij juist weer onhandig vinden en mijn paard gedraagt zich super zo los met slof.

Vraagje: waarom ben je ook met de longeerzweep gestopt?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:53

In de roundpen longeren wij de paarden altijd zonder lijn, scheelt lamme armen :D
Vaak hebben we alleen touwtje bij ons, maar tempo en richting geven we aan met ons lichaam.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:20

We zijn met de longeerzweep gestopt omdat die de eerste keer dat we gingen longeren niet voorhanden was. Toen bleek dat hij ook goed reageerde op het geluid van een gewone zweep zijn we daar mee door gegaan, omdat we geen van beiden erg goed met de longeerzweep om kunnen gaan. Met de korte zweep is geluid maken makkelijk, en naar buiten wijzen werkt prima zo.

Mooie foto trouwens! Leuk om te zien en horen dat we niet de enigen zijn die dit zo doen.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:54

Het makkelijkst&leukst is natuurlijk zonder zweep :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:52

ik longeer altijd zonder lijn , is veel handiger want je kan heel snel van hand veranderen zelfs zonder naar stap over te gaan en je paar wordt veel sneller los in zn lijf door de vele afwisseling van kant , ik longeer dan met een pessoa teugel en laat hem ook over balken draven.

ideaal!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:57

Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 16-02-10 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 video's

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:00

Hoe zorgen jullie er zonder longe voor dat het paard met de goede stelling en buiging loopt?
Dat is namelijk altijd mijn probleem zonder longe. Als ik dan op zijn moelijke kant longeer heeft hij altijd contrastelling, waardoor hij niet op beide handen soepel en echt in balans gaat lopen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:12

daar heb je toch je pessoa teugel of iets dergelijks voor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:27

Nee, de pessoa zorgt niet voor lengtebuiging en een goede stelling.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:56

Met de pessoa zet je je paard niet in een vaste gedwongen stelling , en gaat het paard uiteindelijk zelf de goede weg zoeken. min paar iig wel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:06

Misschien zijn die van jou al (bijna) goed rechtgericht? Maar wat ik veel zie met longeren zonder lijn met Pessoa is dat het paard op zijn moelijke hand steeds in contrastelling blijft lopen en op de goede hand lopen ze dan wel in een goede stelling, waardoor het paard juist nog schuiner wordt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:13

ja ok dat heeft de mijne niet , die zit in het begin wel even wat vaster linksom ,maar op een gegeven moment (na een minuut of 5)geeft hij na en is het over.

Toch zul je zien dat als je het regelmatig zo doet het paard steeds rechtgerichter wordt.