wat voor grondwerk doen met 2jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

wat voor grondwerk doen met 2jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:07

Hey allemaal,

Mijn arabische volbloedmerrie is nu 25 maanden en merk dat ze beetje toe is aan wat meer uitdaging dan alleen wandelen.
Ze kan stilstaan op commando, achterwaarts, netjes voetjes geven, commando "om" en is volledig verkeersmak. Ik vroeg me af of er nog meer is wat ik haar zou kunnen leren op deze leeftijd. Longeren begin ik uiteraard pas mee als ze 3 is.

ik hoor graag van jullie!!

Prissey

Re: wat voor grondwerk doen met 2jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:44

Hmm lastig je geeft aan alles wel een beetje te hebben gedaan wat voor een jong paard niet TE belastend is...
Grondwerk is in zijn geheel een aardig groot concept, misschien kan je je eens verdiepen in een boek erover! Informatie opzoeken via internet. Iemand zoeken die les geeft in GW.

Je zou wat kleine VD spelletjes kunnen gaan doen, Zoals kusje geven etc.

Misschien ook een leuke is blijven(dus dat jij kan weg lopen) en komen. Gaan is ook een handige, dus je paard van je af kunnen sturen.

Ik zou het wel heeeel rustig aan doen hoor want 2jaar is idd nog wel erg jong en de basis zit er al in als ik jou post zo lees!

Ga niet te lang aan de slag en ook niet elke dag!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 02:26

Gebruik je van fantasie, er kan zo ontzettend veel!

Hoe is je omgeving, kun je naar buiten met haar?
Gaan anderen regelmatig naar buiten?

En heb al wat schriktraining/'behendigheid' gedaan?

Overigens vind ik drie ook nog veel te jong om te longeren...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:02

Je kunt beginnen met wat lange teugelwerk en gezellig met haar langs de weg gaan wandelen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:20

Ik ben nu bezig met mijn merrie en die wordt in mei 3 jaar.

Ga eens schriktraining doen,
Leg een zeiltje neer en laat haar er over heen lopen, uiteindelijk leg je het zeiltje niet op de grond maar steeds meer op haar (eerst opgevouwen en aanraken), maak een zak vast aan een zweepje en ga haar aanraken moet dus lekker kraken..pff jeetje er is eigenlijk zo veel, koop een trainingsbal en ga lekker voetballen en spelen, ga haar laten weten dat jij de baas bent en ga iedere keer als zij in de bak stil staat op haar plekje staan en jaag haar weg, staat ze weer stil weer verjagenen op haar plekje staan, uiteindelijk kom je aan en loopt ze zelf al weg, natuurlijk wel heel goed belonen!! zet pionnen neer maak een paraplu open....maar dit alles met mate want het kost heel veel energie voor z`n jong beest en hou het ook leuk, zie je dat ze het moeilijkkrijgt meteen een "goed"afsluit moment zoeken en stoppen!! kijk eens als je het leuk vind op http://www.2moons.nl die geven heel veel curcussen ook in jonge paarden trainen en grondwerk trainingen misschienis het in de buurt? en google anders naar iets bij jou in de buurt. succes

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:29

ik begin als 2 jarige meestal rustig met hoofstel en een dekentje en het trailer laden

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:45

Dank jullie voor de tips.
@prissey: Ja kleine VD kunstjes staan mijn oren erg naar. Wat moet ik verder nog verstaan onder kleine VD kunstjes afgezien van kusje (hoorde van fokster dat buiging ook al kon).
@TurdusMerula: Ik kan zeer goed naar buiten met haar. Echte bak is er niet. Schrikachtige training is al gedaan (doe dat altijd spelenderwijs als ik onderweg iets tegenkom).

Deken heeft ze ook al omgehad, hoofdstel, dekje op, ze geeft er niks om :P Wil haar wel nog wijken voor druk leren (zijwaarts) want dat kan ze nog niet. Wou dat via parelli manier doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:50

vind je 2 niet een beetje jong voor een hoofdstel? of doe je zonder bit?
mijn jonkie is nu 20 maanden en kan wijken voor druk, achterwaarts,voorwaarts,halt, laag, ben nu bezig met kusje en flemen op commando....
dit alles om hem bezig te houden want als ik hem niet " train" wordt hij erg baldadig en klierig (X fjord hengstje)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:08

ja was ik vergeten te typen: Hoofdstel is uiteraard zonder bit en heeft ze 1/2 keer omgehad. Wat moet de jouwe doen bij commando laag? Ben ook benieuwd hoe jij het kusje en flemen leert (weet niet of het laatste zin heeft bij de mijne, merrie :P)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:16

commando laag is het begin naar het buigen toe.......

kusje...ik kriebel hem (vind ie lekker) dan zoekt hij mijn automatisch op met zijn lip...dan geef ik commando kusje, en tikt hij met zijn lip mijn wang aan dan krijgt hij de beloning
nu probeer ik het tussendoor zelfs al zonder kriebelen en hij schijnt het nu door te krijgen

flemen....ja die is gewoon :P
of ik gebruik waterslang (vind ie lekker op te sabbelen gaat hij flemen) of ik aai een merrie over d'r kont (achterop) en kriebel hem dan op zijn neus.......dan gaat ie ook flemen en dan krijgt hij zijn beloning :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:42

HedwigO schreef:
Deken heeft ze ook al omgehad, hoofdstel, dekje op, ze geeft er niks om :P Wil haar wel nog wijken voor druk leren (zijwaarts) want dat kan ze nog niet. Wou dat via parelli manier doen.

Dan zou ik alle 7 games aanraden. Dat is echt een handige basisopvoeding waar je later nog veel plezier van kan hebben. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:47

Hippologic: waar vindt je die 7 games makkelijk en met goede uitleg wat het betekent/ inhoudt (zonder boeken aan te moeten schaffen)?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:32

Heb je al gegoogled?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:46

Kan je niet al een begin maken met het longeren?
Het hoeft niet meteen in rondjes te zijn, maar je kan ook haar op de hoefslag laten lopen en jij er naast of jij op een afstandje met een longeerlijn. Zo kan je wel alvast goed oefenen met commandos stap,draf,ho,terug enz.
En misschien wat meer uitdaging zoeken in het wandelen? Een lange wandeling maken, langs drukke punten?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:04

Dank jullie wel voor de tips. Die 7 games lijkt me wel wat en heb daar ook een boek over liggen.
@Jenkins: drukke punten en/of lange wandeling al gedaan, gaat prima. Longeren ga ik nog niet aan beginnen, misschien wel die commando`s aanleren terwijl ze los loopt in afgezet stuk ofzo, dat ze niet in bepaald rondje gedwongen wordt

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:06

Targetten! Dingen aanraken op jouw commando. Bijvoorbeeld: je knipt in je vingers, en leert haar dan jouw vingers aan te raken. Of je leert haar op jouw commando een handdoek aan te tikken met haar neus. Het vrijheidsdressuur-idee :D Natuurlijk langzaam/voorzichtig om het haar niet te moeilijk te maken. Targetten is een laagdrempelige en leuke manier om met je paard bezig te zijn. Vind ik :)

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:18

je kan hem leren kusjes geven. ( mijnes deed dat met ze lipen heen en weer op mijn wang )
en wat mijnes ok kon als hij ze halster om had en ik lag op de grond en pakte bij ze halster trok hij mij rustig om hoog kan je ok leren .
je kan wat lichjes op ze rug doen dat hij al begint te wennen aan iets er op ( kan sabrakje kan het wezen )
of op google kijken wat je nog meer kan doen .
heel veel suc6

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:30

Als je meer wilt weten over VD kunstjes zou je de bokt zoek funktie kunnen gebruiken. Je zou even kunnen googlen en je mag ook altijd een PBtje sturen!

Edit: de 7 games heb ik veel positieve verhalen over gehoort!