Paard breekt uit met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Paard breekt uit met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:30

Ik ben nu al een tijdje bezig met onze jonge ruin.

Lang hengst geweest, tot vier jaar.

Best dominant ook, maar in het werk verder niet. Is zeer oplettend en cool in de kop.

Echter heb ik met hem nog steeds een akkefietje.
Hij is niet te longeren in bijvoorbeeld de bak. Alleen in de longeerbaan of in de bak maar dan de cirkel afgezet.

Nou heb ik best wel veel ervaring met jonge dieren. En ik heb hm hierin ook echt de tijd gegeven en allerlei andere dingen geprobeerd.

Maar hij blijft dus uitbreken. En niets helpt.

Heeft iemand de goude tip, of is het gewoon een hopeloos geval :D

Annetje

Re: Paard breekt uit met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:17

Dit had ik een kleine twee jaar terug kunnen plaatsen! Mijn paard doet (deed) dit helaas ook. Ik kan hem niet aan een halster rondslingeren, dat gaat maar 2 rondjes goed en dan heeft hij door dat hij sterker is en gaat gewoon rechtuit.

Wat voor optoming heb jij eraan hangen? En gebruik je een bijzet?
Bij mij is het al veel minder als ik mijn longe aan het bit vastmaak en daarmee, net als in het rijden, ophoudingen maak en zijn hoofd zo bij me houd. Als hij dreigt uit te breken, grotere ophoudingen maken en lichtjes meelopen om te voorkomen dat je meegesleurd wordt en hij dus losraakt.

Het kan ook helpen om er een bijzetje aan te zetten. Dit hoeft niet eens strak, als hij maar lichtjes belemmerd wordt in het hoofd omhoog brengen. De meesten paarden doen eerst het hoofd heel hoog voordat ze uitbreken en daarom kan dit misschien ook helpen.

Je kunt het ook nog proberen met een dubbele longe, daarmee werk je in op beide mondhoeken en is het wat makkelijker om snel in te grijpen. Een pessoa-bijzet kan hierdoor misschien ook wat uitkomst bieden.

Veel succes ermee.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:57

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd.
Halster/kaptoom/hoofdstel/bijzet/pessoa/dubbele longe.

Dan is mijn oudere paard echt braaf met longeren, die kan je met de dubbele longe heerlijk de baan door laten gaan, en alles laten doen.

Bij jou is het nog steeds een probleem?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:17

Het is er inderdaad nog steeds, maar als ik het hoofdstel indoe en er een bijzet aan maak, is het wel te voorkomen. Hij blijft het wel proberen en ik moet echt heel goed op blijven letten.
Omdat het zo'n werk is om hem te longeren (hij breekt niet alleen uit, maar is ook nog erg lui) doe ik het ook maar zelden. Wellicht als ik het vaker zou doen, dat ik het er helemaal uit zou krijgen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:39

Tjonge wat herkenbaar .. Ik longeer nu al een tijd niet meer, gewoon omdat er altijd gedoe van komt!

Stap en draf gaat nog wel, maar vanaf ik hem een galop vraag, crosst hij de ganse piste in met me of hij VLIEGT vooruit en loopt dan met grote moeite een cirkel, waarna het wel 8 min. kan duren vooraleer hij terug wat gekalmeerd geraakt.

Zelfs met een hoofdstelletje is het niet te doen .. Ben nu ook aan het overwegen om een hulpteugel aan te schaffen, maar tja wat krijg je dan als reactie: daar waar de kennis van de ruiter stopt, begint de hulpteugel *zucht*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:45

De gouden tip:
Zorg dat je zo'n knopen (touw)halster hebt waar er op het neusgedeelte ook knopen zitten.. deze vallen net naast de neusrug en geven daar druk als je paard wilt uitbreken..
Werkt echt.. :D

Ook wil een Monty Roberts halster wel eens werken.. maar ik met het knopenhalster betere resultaten gezien..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:49

Maar is hij dan al niet een heel eind verder vooraleer die knopen druk gaan geven ?? Hij vliegt er namelijk echt in een razende colère vandoor 8-) ..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Shanelle schreef:
Maar is hij dan al niet een heel eind verder vooraleer die knopen druk gaan geven ?? Hij vliegt er namelijk echt in een razende colère vandoor 8-) ..

Dan doet ie dat waarschijnlijk maar een paar keer, en dan ontdekt hij dat dat niet leuk is :+
Verder in het begin niet teveel ruimte geven.. zorg dat de longeerlijn licht gebogen is, maar niet teveel..
Doordat deze maar licht gebogen is, heeft hij minder ruimte om weg te speren en grijpen de knopen eerder in.
Doet ie dat braaf, kan je em wat meer ruimte gaan geven..

Oh.. een een goeie ophouding zal hij dan ook voelen hoor :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:55

Daar heb ik wel aan zitten denken, omdat hij zonder hengstenketting ook niet naar de wei kan. Hij rukt zich los, en er is geen houden meer aan..
Sommige komen nog wel terug op een flinke tik, grote mond, of een ruk.
Alles al geprobeerd, ook elke keer ophoudingen maken etc etc.

Ik heb wel gehoord dat ze door zo'n halster idd het wel laten!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:04

Toevallig deed mijn paard dat voorheen dus ook :D Grappig.
Zodra we de stal uit waren bracht hij mij naar de wei toe. Helaas heb ik het niet helemaal zelf opgelost, want ik brak mijn pols (hij trok, ik viel *krak* ) De stalhoudster heeft hem toen elke dag naar de wei gebracht en inderdaad, met touwhalster en een zweep in de hand. Liep hij te ver door, dan kreeg hij een klein rukje. Nog doorlopen?! Dan een wapper met de zweep voor zijn neus, of een redelijke tik met het handvat op zijn neus. Het is een beetje banketstaaf, maar hij had het snel genoeg door.
Ze liet het touw ook echt doorvieren zodat het paard absoluut geen druk voelt wanneer hij braaf met haar meeloopt. Ook zeker niet druk opvoeren, want daar lopen dit soort paarden doorheen. Het moet een korte fixe ophouding zijn, anders werkt het niet. Als het niet zachtjes werkt, dan moet je helaas wat groter te werk gaan.

Ik ben, zodra mijn pols genezen was, ook op het terein gaan oefenen met aan de hand wandelen. Eerst in de afgezette bak, daarna in de wei en later ook buiten mee gaan wandelen. IK had er wel een groot touw aan en een 'stok' mee (touwhalster, leadrope en carrotstick) werkte heel erg goed! Ik liet hem snel wandelen, langzaam, wegdraven, halthouden enz...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:05

Mmh, nadat meneertje me er gisteren meteen afbokte met opstijgen, heeft een vriendin ff een poging tot longeren gedaan .. Hij begon redelijk, maar is toch weer 3x op een kleine 10 min. uitgebroken. Dus ik denk dat ik zo'n halstertje maar eens van wat dichter ga bekijken ;) .. Het dually halster is echter wel niet de goedkoopste zag ik! En MOET je die gebruiken met dubbele longe ? Want daar heb ik namelijk hoegenaamd geen ervaring mee :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:10

hummm nou die van mij gaat op een touwhalstertje net zo hard hoor .. gooit gewoon ineens zijn volle gewicht naar buiten toe

heb al heel wat flinke zware grote kerels zien vliegen
die wel even zouden laten zien hoe t moest :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:12

- Sommige paarden zijn heel gevoelig voor de plek waar je staat en de manier waarop je je zweep houdt; heb je dus je 'driehoek' en je houding tov je paard goed?
- Als hij het vooral op één hand doet, kan hij toch ergens last van hebben (rug, knie).

Uitbreken aan de pessoa (je bedoelt toch de pessoateugel, niet het bit?) vind ik trouwens wel heel bijzonder, ik probeer me het voor te stellen, dan draait ie toch wel heel raar weg.....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:16

Dus toch beter opteren voor een pessoa? Mijn paard heeft wel nog wat problemen met zn balans te vinden .. gaat dat geen probleem vormen dan ?

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met het paard van de TS, maar de mijne heeft er iig aan beide kanten last van ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:18

de mijne ook 2 zeidig
maar laat zich uberhaubt niet dwingen ..
ps ook met pessoa heeft die er geen moeite mee

vind het simpel weg niks dat slingeren aan een touwtje
zelfs in een roundpen ben ik moeier dan hij :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:20

Nja maar uiteindelijk zou het toch moeten kunnen vind ik .. Als ik op dit moment even naar mezelf kijk: heb gisteren een lelijke val gemaakt waardoor ik vandaag écht niet kan rijden. Dan moet ik er telkens iemand anders mee 'lastig vallen' terwijl de meeste paarden gewoon even lekker aan de longe kunnen lopen.

Overigens vind ik het ook weer een iets andere vorm van communicatie tussen paard en ruiter, waar je normaal gesproken toch voordeel kan uithalen ..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:22

edit: als die lijn via de achterhand druk gaat uitoefenen wanneer hij zn hoofd omhoog gooit, gaat het paard dan niet geneigd zijn om een bok te geven ?

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:04

Ehmm... Is het een idee om je paard los te gaan longeren? Je maakt dan meer contact met je paard, je bent je meer bewust van zijn signalen en de signalen die jij afgeeft als leider. Je kan dan heel duidelijk zijn in je hulpen - die je paard van nature begrijpt. Eventueel zou je later, als je paard naar je hulpen luistert, opnieuw met lijn kunnen gaan longeren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:24

Hm neen los longeren zal niet lukken. Wij hebben geen longeerpin, enkel 2 grote binnenpistes en een buitenpiste .. Hij gaat gegarandeerd op wandel dan! Longeerzweep is ook geen aangeraden hulpmiddel, hij flipt er echt op: begint met zijn voorbenen te slaan en wordt echt chago.

Gisteren overigens nog eens een poging tot longeren gedaan, een echte ramp! Hij kwam steeds naar me toe en kreeg het na een tijd zo op zijn (en mijn) zenuwen dat 'ie naar mij ook al begon te 'krabben' - hij daagde me echt uit. Ik denk toch dat ik maar eens professionele hulp ga zoeken, dit kan echt niet meer.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:01

Je zou eventueel een stukje van de bak af kunnen zetten om los te longeren, maar wat je beschrijft klinkt erg dominant. Als je ''los'' geen antwoord hebt voor zijn gedrag kunnen er hele vervelende situaties ontstaan. Verstandig om professionele hulp te zoeken!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:08

Heeft iemand toevallig ervaring / info over een halsverlenger tijdens het longeren ? Misschien is dat wel interessant omdat het met een elastiek is en het paard dus niet in een bepaalde houding GEFORCEEERD wordt, maar tegelijk moet hij toch nageven waardoor hij niet zo snel zal 'willen' uitbreken .. ?

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:06

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:09

Ok bednakt, ik lees het straks zeker even door!