ik ben bezig met me haffie een beetje oefeningen te leren. hij kan al heel veel, buigen tot bijna op de grond. maar nu zit ik met een probleem, hij doet alles graag voor me, maar hij snapt mijn commando's niet om te gaan liggen. ik laat hem dan buigen en probeer zijn andere beentje dan ook neer te leggen, maar hij raakt hierdoor helemaal in de stress, en gaat dan heel zenuwachtig hinniken..
weet iemand hoe je een haflinger van bijna 500kg kan laten liggen. bij een shet lukt het me nog wel, maar zo'n bollie kan ik niet omver duwen:D.
Ik denk dat je gewoon even wat boekjes moet gaan lezen en bestuderen over commando's en de methode's de paarden dit te leren en niet zomaar op eigen initatief van alles verzinnen, dat kan namelijk verkeerd aflopen..
haf_sjakie
Geplaatst: 06-02-10 21:41
zelf heb ik van de zomer geprobeerd, mijn haf nat te spuiten met de tuinslang, daarna ging ze automatisch rollen en dat belonen. Helaas niet vaak genoeg geoefend toen dus het knopje zit er nog lang niet op, maar het is misschien een idee voor jou
hahaaahaa, ja en dan is die meteen weer zwart;). miss. wel oplossing. @justine: ik heb al boekjes gelezen, van monty o.a maar daar reageert alwin niet op.
Het is sowieso niet de bedoeling dat je je paard omduwt. Het gaan liggen vereist vertrouwen tussen jou en je paard en dat krijg je niet door 'm gewoon even om te duwen. Je zegt dat je hem laat buigen en het andere been dan ook erbij probeert te leggen. Heb je hem dan niet in het compliment staan?
Begin anders eens met de clicker te werken. Duidelijk voor je paard en handig. Dan kun je het aangeboden gedrag gaan gebruiken. Dus telkens als je paard gaat schrapen en rondjes lopen ga je een commando zeggen. Dan belonen. Dan gaan ze in de berggeit staan, dan weer belonen. Dan knielen ze en liggen ze. Dan moet je uitgebreid gaan belonen. Dit is eigenlijk de vriendelijkste manier om het aan te leren. kijk anders even op www.everyoneweb.com/NALANTA en dan onder het kopje 'vrijheidsdressuur de kunstjes' en dan liggen.