Je zegt dat je op Z niveau traint. Welke oefeningen beheerst je pony? En hoe voert hij die uit? Z-niveau wil namelijk al zeggen dat je álle oefeningen in een verzameld tempo uit kunt voeren. Daarom begrijp ik de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. In het M moet je ook al grote stukken verzameld kunnen lopen. Beheers je dat niet, dan wordt het lastig om de Z-oefeningen correct uit te gaan voeren.
Ik denk persoonlijk (blijft lastig als je de pony in kwestie niet hebt zien lopen) dat je even een stapje terug moet zetten. Laat het Z-niveau even voor wat het is en ga even terug naar iets meer basis. Ipv wijken is bijvoorbeeld de Schouderbinnen en buitenwaarts een stuk nuttiger om de achterhand te versterken. Zowel in stap als draf. Ook de galop kan heel nuttig zijn om je pony in de andere gangen meer verzameld te krijgen. Let hier wel op dat je het rustig opbouwt (weet niet hoe ver je bent met de galop?) en de kunst is om 2/3 passen verzameld aan te springen en dan weer terug naar de stap. En dat te herhalen. Het gaat niet om het aantal meters achter elkaar dat je galoppeerd maar juist het eerste moment van aanspringen en weer terugnemen.
En verder, veeeel kilometers in draf maken! écht goed verzamelen is een meerjarenplan voor je pony!
Het klinkt vooral alsof je pony simpelweg nog niet sterk genoeg is in de achterhand. En dan kan hij wel bijna op stilstaand niveau draven maar dat zegt helemaal níets over verzameling

Vaak kruipen ze met hun hoofd iets achter de teugel en gebruiken ze hun achterhand helemaal niet meer correct. Probeer hem niet zover in tempo terug te krijgen maar ga dus eerst werken aan de kracht van de achterhand met bijv. de oefeningen die ik hierboven genoemd heb.
Succes!