Activiteitverlies in het verzamelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Activiteitverlies in het verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:28

Hello! :wave:

Ik werk met mijn shet [***] aan de lange teugel, en wonder boven wonder is hij nu ruim Z-getraind :D
Daarom ben ik wat meer richting het 'echte werk' aan het gaan. Dus wat verdergaan met de verzameling.
Nu heb ik een probleem... Zogauw ik ga verzamelen kan ik hem letterlijk tot op de plek verzamelen, maar hij verliest heel veel activiteit. Hij dóet het dus wel, maar hij tilt z'n benen niet zoveel meer op :D Nou ben ik vooral aan het oefenen:
Middendraf-> 3 á 4 passen terug -> voorwaarts
of Middendraf wijken (voor de achterhand geef ik daar de voorkeur aan ipv appuyeren) -> terug op hoefslag sterk verzamelen en weer terug voorwaarts.

Ook vanuit draf achterwaarts etc. , je kent het wel.
Maar hij vind het nog steeds behoorlijk lastig.
Iemand met tips?

gemske

Re: Activiteitverlies in het verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:16

Ik ben nog lang niet zover met mijn paardjes, maar het klinkt alsof hij nog niet sterk genoeg is om zoveel te verzamelen?
Wat je aan het oefenen bent (overgangen) klinkt logisch om hem sterker te maken, misschien heeft het gewoon wat tijd nodig?

HippoLogic

Re: Activiteitverlies in het verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:36

Misschien kun je hem sterker maken in de achterhand en nog meer rechtrichten.
Doe je ook laterale gangen om de achterbenen meer dragend te krijgen?

Gaat hij 'gelijk' sloffen (ik weet even geen ander woord, sorry) of verliest hij na enkele passen pas impuls? In het eerste geval moet hij eerst nog sterker/rechter worden, in het tweede geval moet hij ook sterker worden maar dan zou ik ophouden met vragen voor hij terugvalt (en goed belonen!).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:25

Je zegt dat je op Z niveau traint. Welke oefeningen beheerst je pony? En hoe voert hij die uit? Z-niveau wil namelijk al zeggen dat je álle oefeningen in een verzameld tempo uit kunt voeren. Daarom begrijp ik de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. In het M moet je ook al grote stukken verzameld kunnen lopen. Beheers je dat niet, dan wordt het lastig om de Z-oefeningen correct uit te gaan voeren.
Ik denk persoonlijk (blijft lastig als je de pony in kwestie niet hebt zien lopen) dat je even een stapje terug moet zetten. Laat het Z-niveau even voor wat het is en ga even terug naar iets meer basis. Ipv wijken is bijvoorbeeld de Schouderbinnen en buitenwaarts een stuk nuttiger om de achterhand te versterken. Zowel in stap als draf. Ook de galop kan heel nuttig zijn om je pony in de andere gangen meer verzameld te krijgen. Let hier wel op dat je het rustig opbouwt (weet niet hoe ver je bent met de galop?) en de kunst is om 2/3 passen verzameld aan te springen en dan weer terug naar de stap. En dat te herhalen. Het gaat niet om het aantal meters achter elkaar dat je galoppeerd maar juist het eerste moment van aanspringen en weer terugnemen.
En verder, veeeel kilometers in draf maken! écht goed verzamelen is een meerjarenplan voor je pony!
Het klinkt vooral alsof je pony simpelweg nog niet sterk genoeg is in de achterhand. En dan kan hij wel bijna op stilstaand niveau draven maar dat zegt helemaal níets over verzameling :) Vaak kruipen ze met hun hoofd iets achter de teugel en gebruiken ze hun achterhand helemaal niet meer correct. Probeer hem niet zover in tempo terug te krijgen maar ga dus eerst werken aan de kracht van de achterhand met bijv. de oefeningen die ik hierboven genoemd heb.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:36

Eliine schreef:
Je zegt dat je op Z niveau traint. Welke oefeningen beheerst je pony? En hoe voert hij die uit? Z-niveau wil namelijk al zeggen dat je álle oefeningen in een verzameld tempo uit kunt voeren. Daarom begrijp ik de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. In het M moet je ook al grote stukken verzameld kunnen lopen. Beheers je dat niet, dan wordt het lastig om de Z-oefeningen correct uit te gaan voeren.
Ik denk persoonlijk (blijft lastig als je de pony in kwestie niet hebt zien lopen) dat je even een stapje terug moet zetten. Laat het Z-niveau even voor wat het is en ga even terug naar iets meer basis. Ipv wijken is bijvoorbeeld de Schouderbinnen en buitenwaarts een stuk nuttiger om de achterhand te versterken. Zowel in stap als draf. Ook de galop kan heel nuttig zijn om je pony in de andere gangen meer verzameld te krijgen. Let hier wel op dat je het rustig opbouwt (weet niet hoe ver je bent met de galop?) en de kunst is om 2/3 passen verzameld aan te springen en dan weer terug naar de stap. En dat te herhalen. Het gaat niet om het aantal meters achter elkaar dat je galoppeerd maar juist het eerste moment van aanspringen en weer terugnemen.
En verder, veeeel kilometers in draf maken! écht goed verzamelen is een meerjarenplan voor je pony!
Het klinkt vooral alsof je pony simpelweg nog niet sterk genoeg is in de achterhand. En dan kan hij wel bijna op stilstaand niveau draven maar dat zegt helemaal níets over verzameling :) Vaak kruipen ze met hun hoofd iets achter de teugel en gebruiken ze hun achterhand helemaal niet meer correct. Probeer hem niet zover in tempo terug te krijgen maar ga dus eerst werken aan de kracht van de achterhand met bijv. de oefeningen die ik hierboven genoemd heb.

Succes!

Ik snap echt wel dat je de rest ook verzameld moet doen. ;)
Maar ik bedoel nog een tikkeltje verder :)
Galop doe ik nog niet aan, daarvoor wil ik dus eerst de achterhand sterker hebben en de controle hebben dat ik hem zover terug kan nemen :) Hij kent keertwendingen, appuyementen, SB, travers, wijken....
Hij doet het allemaal met gemak, en ik hoef ook niet sneller te gaan lopen ofzo om hem bij te houden dus zover kan hij wel verzamelen.
Als ik vanuit draf verder ga verzamelen is het ongeveer 3 á 4 passen goed en dan versloft het een beetje. Wat ik daarom ook vaak doe is Die 3 á 4 passen dan ook volhouden en dan weer voorwaarts.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:17

Tja dan wil je gewoon te snel te veel vooruitgang zien denk ik :) Blijf oefenen en iedere pas erbij is er weer eentje. Maar verwacht geen wonderen in een paar weken. De achterhand wordt door de training langzaamaan steeds iets sterker. Nu zijn het 3 á 4 passen over een maand zijn het er wellicht wel 6 en over een paar maanden kan hij er 'zomaar' ineens 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:26

Eliine schreef:
Tja dan wil je gewoon te snel te veel vooruitgang zien denk ik :) Blijf oefenen en iedere pas erbij is er weer eentje. Maar verwacht geen wonderen in een paar weken. De achterhand wordt door de training langzaamaan steeds iets sterker. Nu zijn het 3 á 4 passen over een maand zijn het er wellicht wel 6 en over een paar maanden kan hij er 'zomaar' ineens 20.

Bedankt :)

Net weer getraind, veel SB en overgangen.
Ook overgangen in de schouderbinnenwaarts :) .