longeren lukt niet, weet iemand raad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petra1994

longeren lukt niet, weet iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:00

hey bokkers.

ik heb een probleem die ik zelf niet kan uitvogelen wat er aan de hand is.
mijn paard romy (haflinger) heeft keurig gelongeert, maar bij haar oude baas heeft ze iets fouts gedaan, en heeft zijn oude baas haar geslagen met de zweep, rug, benen, buik, nek, eigelijk overal. nu is ze dood bang als ze een zweep ziet boven haar hoofd. Maar nu gaat de langzamerhand over.
Alleen heb ik wel een probleem er van gekregen. ze wil niet meer longeren. bij ons in de wei als ik haar wil longeren, pakt ze het bid vast, gaat ze bokken, steigeren, legt der snuit op de grond en rent als een speer er van door. maar als het wel lukt dan snijd ze steeds af. Dus ik dacht dat ik de oplossing zou hebben, om een keertje langs te gaan bij de manege en daar te proberen om in de longeer bak te proberen, maar niet dus, als ik de zweep achter de benen legt dan schopt ze tegen de wanden aan, wil ze mij trappen, en ze gaat ofsnijden. dus ik probeer zonder zweep, maar ja hoor, ze zet geen stap.
Dus ik snap er nu echt niks meer van, ze is alteit ze lief, ze wil je nooit pijn doen, ze is alteit verzichtig met je, en werkt vraag voor je.

Maar dan heb ik nog een probleempje, ik wil meer vertrouwen opbouwen met der, via de join-up methoden, maar dat kan je alleen doen als je paard kunt longeren.

weten jullie raad hier op? Graag reageren!

Groetjes petra.

naomixantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:41

nou zo'n join-up methoden heb ik ook gedaan met mijn paard en daar hoeft je paard niet goed voor te longeren maar evn over het longeren probeer de bak af te zetten en zo klein mogelijk doe een halster om en laat het touw zo lang mogelijk en probeer der dan rondjes te laten lopen.

Sassol

Re: longeren lukt niet, weet iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:54

Een join-up is eigenlijk meer bedoelt om een dominant paard op z'n plek te zetten dan gewoon een band te creeëren. Slecht uitgevoerd kan dit een paard ook psychisch verpesten, geen speelgoed dus.

Voor je longeerprobleem: probeer eens te bedenken hoe het voor jou zou zijn als je in elkaar was geslagen, daar hou jij ook een trauma aan over! Best begrijpelijk dat ze zo doorflipt.

Hoe lang geleden is dat gebeurd? Als het nog niet zo lang geleden is (minder dan 3 maanden) zou ik het longeren nog even laten. Daarna kun je het weer rustig opbouwen.

Het zit nu in haar hoofd dat longeren een eng iets is, waarbij ze geslagen wordt als ze iets fout doet. Aan jou dus de taak om die gedachte te veranderen. Laat zien dat jij geduldig bent, niet slaat met de zweep (hou hem laag en niet bewegen) en haar de hemel in prijst als ze iets goed doet, en het niet erg vindt als ze een foutje maakt.

Zodra ze ook maar één stapje zet, de hemel in prijzen: "geweldig, oooh wat een knap paard, super mooi stapje heb jij gezet zeg!!" met een paar kriebeltjes erbij op haar favoriete plekje en stop de oefening.

Ze moet weer zekerheid in zichzelf en jou krijgen. Ik denk dat als je dit doet, jullie band sowieso al beter wordt en dat je daar helemaal geen speciale oefening voor hoeft te doen;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:57

Ik weet niet of je de zweep echt nodig hebt, maar ik heb dat bij 'mijn' ene paard niet... Leg de zweep gewoon weg, anders is er geen beginnen aan. Gewoon goed attent maken op commando's...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:24

Hallo,

Als ik juo was zou ik me voorlopig niet op het loneren concentreren.
Ga dingen doen die jullie beiden leuk vinden zo krijgt de pony meer vertrouwen in jou en jij in haar/ hem.
Dan kan je aan de angst voor de zweep gaan werken door bijv. vd. of klikkeren.
1 Van mijn pony's was ook bang oor de zweep.
Ik heb het vermoeden dat ze niet altijd leuk is behandeld voordat ze bij mij kwam want ze heeft wel wat meer dingen, dat in haar ogen onmogelijk is om te doen.
Ik ben met haar gaan oefenen dat ze dingen aan moest raken, als ze dat deed kreeg ze wat lekkers en vertroelde in der.
Nou en of ze het leuk vond om samen iets te doen, ha, ha.
Als eerst heb ik met de voerschep gewerkt, dit nodigt natuurlijk al heel erg uit (het ruikt lekker en ze kent het al dat er iets leuks bij hoort, dus een prettige link kon ze leggen).
Vervolgen ging ik het met andere dingen oefenen.
Pas na een tijdje liet ik haar een stok aan raken, oei dit vond ze minder, maar ik nodigde haar weer uit en ze deed het.
Ze was het beste paardje dat er maar bestaat!
En als laatste een klein zweepje.
Oei, oei, nu waren de oren helemaal naar achteren en ze had er geen zin meer in.
Ik ging haar niet dwingen maar bleef haar uitnodigen.
Na na een tijdje raakte ze het aan en ik knuffelde haar helemaal plat en ze kreeg wat lekkers.
Geen zorgen ik heb haar weer netjes opgepomt!
Missie geslaagd, ha, ha.

Deze pony was ook nooit te longeren, is ook niet bij de vorige gebeurd, we hebben dat dan ook allemaal opgegeven en zijn andere dingen gaan doen.
Maar je gaf aan dat het met jou pony wel lukte maar door de angst voor de zweep niet meer.
Maar daar is aan te werken.

Ik had ook een kwpn-er die zo moeilijk vond als je aan haar manentop wou komen en of een halster of hoodstel om wou doen, dit was voor haar toen gewoon onmogelijk.
We zijn erachter gekomen dat ook zijn voordat ze bij ons kwam niet leuk behandeld is.
Naar bijna een half jaar zonder druk te werken en eerst haar te laten onspannen (want zo was zo opgefokt als wat, heb haar eerst een hele tijd alleen maar in de weide kunnen doen, wel twee keer daags min. bij haar.
Maar er niet mee werken, omdat ze niets op kon nemen) kon ik zonder spanning een halster omdoen een hoofdstel en aan haar manen top komen.
Haar vorige eigenaresse had het opgegeven.
Wat was ik trots op der zeg, voelde me helemaal geweldig.
Het was ons gelukt.

Voor meer vragen pb me maar en misschien kan ik je wel helpen als je wilt.

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:16

Ik zou eens gaan proberen om met dubbele lijnen te longeren. Op die manier heb je wat meer controle over je pony en kan je hem beter sturen en ook inhouden. Wellicht wel raadzaam om eerst eens iets van een cursus te doen... Vriendin van mij deed dat destijds bij Annemarie vd Toorn, erg goed bevallen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:26

petra1994 schreef:
Alleen heb ik wel een probleem er van gekregen. ze wil niet meer longeren. bij ons in de wei als ik haar wil longeren, pakt ze het bid vast, gaat ze bokken, steigeren, legt der snuit op de grond en rent als een speer er van door. maar als het wel lukt dan snijd ze steeds af. Dus ik dacht dat ik de oplossing zou hebben, om een keertje langs te gaan bij de manege en daar te proberen om in de longeer bak te proberen, maar niet dus, als ik de zweep achter de benen legt dan schopt ze tegen de wanden aan, wil ze mij trappen, en ze gaat ofsnijden. dus ik probeer zonder zweep, maar ja hoor, ze zet geen stap.

Ik denk eigenlijk dat het probleem bij jou ligt.
Meeste mensen denken dat longeren makkelijk is, maar vaak is het makkelijk omdat de paarden zo braaf zijn en weten wat de bedoeling is.. Vaak staan mensen niet op de juiste plek en geven tegenstrijdige hulpen waardoor sommige paarden gefrustreerd worden. (logisch wanneer je het niet begrijpt en de leider op dezelfde manier door blijft zetten)
Mijn vraag is dus of je 10% zeker weet dat jij goed kan longeren. Zo niet zou ik aanraden om het niet meer te doen voordat je goede hulp heb.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:08

Mijn paard heeft dat ook gehad.
Ik heb de zweep over haar rug laten gaan over haar kond over haar benen overal eigenlijk. Nu gaat het een stuk beter >
Dan laat ik haar met de zweep achter haar kont en gewoon zo als je altijd longeerd. En als ze dan de zweep eng blijft vinden moet je gewoon doorgaan tot ze geen energie meer heeft dan vind ze de zweep ook niet meer eng dat intereseert haar dan niet meer!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:10

jingles11 schreef:
Ik zou eens gaan proberen om met dubbele lijnen te longeren. Op die manier heb je wat meer controle over je pony en kan je hem beter sturen en ook inhouden. Wellicht wel raadzaam om eerst eens iets van een cursus te doen... Vriendin van mij deed dat destijds bij Annemarie vd Toorn, erg goed bevallen!

dat lijkt me geen leuk effect geven bij een bokkende en steigerende pony....

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:56

ik heb een verzorgpony die kna dat ook niet zo goed.. en als je daar een zweep mee pakt dan gaat hij bokken en rennen en kan je hemn eit meer tegenhouden.. dan loop thij overal doorheen... we hadden iemand er naats gezet zegmaar die de ronjke smeeliep het hielp wel,, nu snapt hij het beter lijkt het als iemand in het begin even zn rondje laat zien dan loopt hij dat wel ! ik ken ook mesen die een hele lange zweep/stok gepakt en daar een wortel aangehangen of broo ofzo.. en dan voor zn neus. maar dat vind ik zo zielig, dat hij dan achter een worte aanloopt......