PROBLEEM Voedsel gefocusde happerige pony en VD????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

PROBLEEM Voedsel gefocusde happerige pony en VD????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:08

Ik heb een 2 jarige shet die ik spelerder wijs wat VD kunstjes wil gaan leren, zoals kusje, lachen en dat soort dingen (dus geen zware lichamelijke/ geestelijke belasting).
Nu is deze pony (hengstje) echt enorm gefocuust op voedsel. Zodra ik maar met mijn hand in de buurt van de mond kom hapt hij al naar mijn hand.
Als ik hem de link probeer te leren tussen kunstje, klik en dan voedsel vreet hij zowat mijn handen op en is eigenlijk enkel maar geintesseerd in voedsel en niet in het kunstje en de klik.
Verder een hele brave pony met respect (en hengsten gedrag, maar april gaat zijn ballen eraf)

Ik heb ervaring met VD. Mijn andere paard doet het vlekkeloos zonder problemen en we geven zo nu en dan showtjes.

Alleen met de shet weet ik niet wat ik er mee aan moet.
Wie heeft er raad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:12

Die van mij werd ook helemaal happerig en moeilijk toen ik met de clicker ben begonnen. Deze heb ik dan aan de kant gelaten en een tijd niks van dat soort gedaan. Toen dacht ik ineens: waarom niet eens zonder clicker?

En ik heb geen idee of ik dingen anders doe dan ik toen deed (ik denk het niet, maarja, onbewust misschien..) maar zonder clicker heb ik een heel andere pony. Ik gebruik nu een woordje dat de click vervangt, maar ik ben daar gewoon mee begonnen, terwijl je een clicker eerst moet laden .. Denk dat daar het verschil zit, maar kan het niet met zekerheid zeggen.

(natuurlijk wordt hij nog wel eens opdringerig, maar dan is een kort "neen" of desnoods een zwiep met het touw "uit mijn ruimte blijven" genoeg om hem weer braaf en oplettend te krijgen .. Het voelt gewoon heel anders aan als toen met de clicker, toen dacht ik echt "nu ben ik met iets begonnen en zit ik in de sh*t.." Vandaar ook dat ik een tijd gewoon echt niks van dat soort heb gedaan, hij moest weer even "ontladen" ofzo denk ik :+ ).

Kaspar

Re: PROBLEEM Voedsel gefocusde happerige pony en VD????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:47

Hoi [***],
Bedankt voor je reactie.
Het punt is dat de pony niet opdringerig van de clicker word maar echt van voer. Dat gedrag vertoonde hij ook al voor dat ik begon met clickeren.
Ik geef er de voorkeur aan om hem toch met clicker te trainen, dat vind ik heel fijn en effectief werken.
Het is dus echt een voedsel probleem in dit geval.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:19

Je geeft zelf het antwoord al: :)
Kaspar schreef:
Als ik hem de link probeer te leren tussen kunstje, klik en dan voedsel vreet hij zowat mijn handen op en is eigenlijk enkel maar geintesseerd in voedsel en niet in het kunstje en de klik.

Je hebt de clicker niet genoeg geladen. Hij begrijpt nog niet dat hij enkel en alléén een klein beetje voer krijgt NA de klik. Leert hij dat hij alleen NA de klik voer kan verwachten, dan gaat hij beter opletten wat er aan vooraf gaat. Want voor schooien krijgt hij geen aandacht of voer.

Voor je aan kunstjes gaat beginnen, zou ik eerst even terug gaan naar het inclickeren en vooral het beleefd voer aannemen (daarover is genoeg te vinden op bokt en andere websites).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:26

Hoe pak je het aan als je paard zo opdringerig wordt dat je hem gewoon niet meer KAN negeren? Dat je wel aandacht moet geven (zij het negatieve) omdat hij je bij wijze van gewoon ondersteboven loopt om in je zakken (of heuptasje) te kunnen?

En waarom ging het bij die van mij met clickeren totaal verkeerd, en gaat het zonder de clicker (wel woordbeloning en daarna een snoepje) best wel ok? Natuurlijk nog niet 100% perfect, maar het is voor beiden een leerproces. Ik hou er in ieder geval een heel ander gevoel aan over dan een paar maanden terug met de clicker (die ik eerst geladen had volgens de boekjes en waarbij ik eigenlijk nog niet verder was dan dat..) want toen dacht ik: wáár ben ik in godsnaam mee begonnen?

:=

(is geen kritiek ofzo hoor, maar ik weet graag zoveel mogelijk dus stel mezelf dit soort vragen ;) ).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:35

hallo HippoLogic,

ook jij heel erg bedankt voor je reactie.
Nu vraag ik mij of of deze hap graage vreet reactie echt een probleem is van voldoende de clicker geladen te hebben.
Het probleem is ook al aanwezig met bv zijn hoofd poetsen of neus schoonmaken. Ook dan probeerd hij naar mijn handen te happen in de hoop dat er voedsel in zit. Hij is eigenlijk gewoon een beetje niet opgevoed. Ik heb deze pony nog maar kort en wil hem dus met behulp van de clicker gaan opvoeden. Zo heb ik het altijd bij al mijn paarden gedaan en dat werkt dus fijn.
Dus zou het misschien wijs zijn helemaal terug te gaan naar de basis?
Ik wilde de pony eigenlijk wat kunstjes gaan leren omdat hij zich verveeld. Het is meestal poetsen en wat kroelen en dan hup weer naar buiten. Terwijl ik met mijn andere paard VD of ga rijden. Hij is dus eigenlijk een beetje jaloers en dit leek me een leuke afleiding voor hem, ookal is hij nog wel wat jong

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:38

Hallo [***],

Als het paard opdringering word zet ik hem altijd direct terug in zijn eigen ruimte. Slecht gedrag word verder genegeerd, goed gedrag beloont.

Heel fijn dat bij jou je stem als vervangende clicker fungeerd. Ik persoonlijk vind dat niet fijn. In je stem leg je namelijk elke keer een andere emotie waardoor de klank net iets kan afwijken van de keer daarvoor. Ik kies liever voor een neutraal monotoom geluid wat duidelijk herkenbaar is voor het paard.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:40

Ik weet niet of je het boek vrijheidsdresuur heb maar daarin staat dit probleem o.a. beschreven. Misschien heb je er wat aan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:34

[***] schreef:
Hoe pak je het aan als je paard zo opdringerig wordt dat je hem gewoon niet meer KAN negeren? Dat je wel aandacht moet geven (zij het negatieve) omdat hij je bij wijze van gewoon ondersteboven loopt om in je zakken (of heuptasje) te kunnen?

Zorgen dat je hem WEL kan negeren. :D Set up for succes! Maak gewenst gedrag gemakkelijk en ongewenst gedrag moeilijk of onprettig. Dus zorgen voor een afscheiding tussen jou en de pony als je gaat (in)clickeren. Wordt hij happerig dan een stap naar achter, draai je om en negeer hem enkele tellen.

Je mag natuurlijk in alle gevallen je persoonlijke ruimte beschermen, en ik vind de beste manier dan om het paard tegen jou te laten oplopen (blocken) en niet actief naar het paard te gaan (hem straffen). Dus niet: naar hem kijken en dan naar hem toe bewegen om te raken, maar: op dezelfde plaats blijven staan, wegkijken en met je armen een helictoperzwaai oid uitvoeren om je cirkel te begrenzen en dan mag hij 'kiezen' of hij zijn hoofd erin stopt of een stapje achterwaarts doet. Dan straft hij zichzelf. :P

[***] schreef:
En waarom ging het bij die van mij met clickeren totaal verkeerd, en gaat het zonder de clicker (wel woordbeloning en daarna een snoepje) best wel ok? Natuurlijk nog niet 100% perfect, maar het is voor beiden een leerproces. Ik hou er in ieder geval een heel ander gevoel aan over dan een paar maanden terug met de clicker (die ik eerst geladen had volgens de boekjes en waarbij ik eigenlijk nog niet verder was dan dat..) want toen dacht ik: wáár ben ik in godsnaam mee begonnen?

:=

(is geen kritiek ofzo hoor, maar ik weet graag zoveel mogelijk dus stel mezelf dit soort vragen ;) ).

Geen idee. Ik kan dat vanachter mijn pc niet beoordelen. Heel waarschijnlijk dat jij zelf nu toch iets veranderd hebt in je training. :) Het principe van de bridge blijft immers hetzelfde. ;)

Kaspar schreef:
hallo HippoLogic,

ook jij heel erg bedankt voor je reactie.

Graag gedaan.

Kaspar schreef:
Nu vraag ik mij of of deze hap graage vreet reactie echt een probleem is van voldoende de clicker geladen te hebben.
Het probleem is ook al aanwezig met bv zijn hoofd poetsen of neus schoonmaken. Ook dan probeerd hij naar mijn handen te happen in de hoop dat er voedsel in zit. Hij is eigenlijk gewoon een beetje niet opgevoed. Ik heb deze pony nog maar kort en wil hem dus met behulp van de clicker gaan opvoeden. Zo heb ik het altijd bij al mijn paarden gedaan en dat werkt dus fijn.
Dus zou het misschien wijs zijn helemaal terug te gaan naar de basis?

Zoals je het nu beschrijft zou ik terug gaan naar de basis en beginnen met desensibiliseren. Omdat hij nogal 'mounthy' is, zou ik dat eerst alleen met approach & retreat doen en eventueel met je stem bekrachtigen.

Je kunt bv op de schoft of elders kroelen/aaien waar hij het toelaat (lees: rustig blijft staan, zonder te happen) en dan langzaam richting hoofd gaan met je hand. Merk je dat hij ongewenst reageert (bv met naar je kijken, lees binnen mondbereik komen) ga je terug naar het startpunt en beloon je met je stem als hij stil blijft staan. Doet hij dit goed, dan je hand weghalen, korte pauze van een paar tellen en opnieuw beginnen. Dit net zolang herhalen tot je op de hals kunt aaien zonder dat hij zijn hoofd (en mond!) naar je keert. Daarna zijn hoofd gaan aaien (dus vanaf de hals beginnen) zonder dan hij bijt. Daarna de snoet aanraken zonder reactie en als dat goed gaat, dan zou ik pas met voer gaan belonen. Je zal waarschijnlijk onmiddellijk even een terugval krijgen (pony vervalt hoogstwaarschijnlijk terug in oude gewoonte bij nieuwe trainingsmethode) maar dat kun je oa oplossen door te clickeren met een afscheiding tussen jou en je pony. En dan consequent blijven, beleefdheid aanleren en eventueel voer weigeren.

Zo zou ik het aanpakken op basis van bovenstaande gegevens. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:01

Bedankt Kaspar & HippoLogic voor de reacties :)

Ik ben aan het denken dat ik misschien (onbewust) toch anders op hem reageer en dat het daarom nu wel lukt :j

Wat Kaspar zegt van dat altijd zelfde geluid vind ik ook wel wat hebben :j Nu gebruik ik bv. het woordje "JA" (of JAAAAAAAA als het iets nieuws en/of heel goed is) maar nu had ik al ontdekt dat ik voor het ja-knikken niet kon doen wat ik oorspronkelijk wilde :+ En sowieso heb ik altijd maar schrik dat hij bepaalde dingen toch gaat verwarren (of dingen als aanleiding gaat zien om een beloning te krijgen) dus ja ... Misschien toch maar eens opnieuw een poging met de clicker wagen ;) (eerst nog even wat websites doorspitten en het vrijheidsdressuur-boek er nog eens bijnemen :Y) ).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:06

Hallo fjordjes,
bedankt voor je reactie. Ik heb diverse VD boeken liggen, duk ik denk dat deze er ook vast wel tussen zit. Zal eens gaan zoeen.

Hallo HppoLogic, bedankt voor je tips en heldere uitleg.
Ik ga van het weekend maar eens aan de slag met het kleine monster. Benieuwd of het gaat lukken en hoe hij gaat reageren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:16