clickertraining, voor na delen? hoe beginnen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

clickertraining, voor na delen? hoe beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:18

Hoi
Ik ben benieuwd naar Clickertraining bij paarden, ik heb al wel gelezen wat het in houdt gewoon op wiki bokt maar goed ik vroeg me toch af wat zijn de voordelen (betere band met je paard, angst overwinnen,....?) en zijn er ook nadelen?
Ook vroeg ik me af hoe ik hier het beste mee kan beginnen, een clicker boek en een clicker is natuurlijk wel nodig, maar is het noodzakelijk dat je les krijgt (zo ja omg almelo, die aan huis komt??)
Kortom ik ben dus gewoon erg benieuwd naar clickertraining

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:10

Als je het goed doet, heeft het geen nadelen. Ik 'clicker' al heel lang met mijn paard, maar heb hem alleen nuttige dingen geleerd, geen malle kunstjes.
Momenteel herstelt hij van een hoefzweer en dankzij de clickertraining staat hij 15 min stil met zijn voet in een bak biotex ;)
Overigens gebruik ik de methode van Inge Teblick en een beetje van mezelf, gebruik dus geen clicker, maar mijn stem, dat is veel makkelijker.
Mijn paard schooit helemaal niet. Alleen als hij eenmaal een beloning (snoepje) heeft gehad, gaat hij heel ijverig bezig :D
Ik ondervind er geen nadelen van, maar ken wel paarden die ongewenst gaan flemen en andere trucs uit de kast halen om maar wat te krijgen. Zelf heb ik daar gelukkig geen last van!

Lubberslieke

Re: clickertraining, voor na delen? hoe beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 13:58

nee maar die ongewenste trucs ben je natuurlijk zelf bij gewoon negeren toch?
ik heb me gister het boek besteld clickertraining met je paard via boekscout.nl ofzo.
zit er nog heel veel verschil tussen de clickers, ivm het click geluid?
Ik hoop dat ik dat boek snel heb en dat ik ergens een clicker kan vinden dan kan ik het eens uitproberen, ik heb nogal een drukke stressige merrie dus ik ben benieuwd of het wat wordt,.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:15

OPG-->GVL

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:38

Geen idee, ik zeg altijd EX en heb dus geen clicker ;)
Een clicker kan je bij elke dierenwinkel kopen, worden nl ook voor honden gebruikt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:14

Een van de 'nadelen' kan zijn dat men snel ongewenst gedrag er in traint als de trainer te laat of te vroeg is met de click. Maar hoe ongewenst het gedrag is, is ook afhankelijk van wat men traint. Timing is erg belangrijk en dat geldt niet alleen voor CT. Met CT heb je wel sneller een bepaald gedrag erin getraind omdat je met een goede motivator (voer) werkt.

Hoe meer je weet van het gedrag en hoe beter je het gedrag van je paard kunt voorspellen, hoe beter je kunt timen en dus trainen.

Schooigedrag wordt ook in de hand gewerkt door een minder ervaren trainer evenals het ongevraagd hun 'kunsten' laten zien.

Aan de training op zich zitten niet echt nadelen, MITS de trainer het goed doet...

Eventueel klein nadeel is misschien dat je altijd snoep en een clicker bij je moet hebben... Maar dat is natuurlijk alleen in de aanleerfase van nieuw gedrag.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 09:05

grobegni, wat vind het voordeel aan het woord ex dan aan een klikker? of wat vind je het nadeel aan een clicker.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:15

Het nadeel van een clicker is dat je altijd twee handen vol hebt, een met de clicker en de ander met een beloning. Dat is een hand te weinig om een hek open te maken, het paard vast te houden of wat je dan ook maar wilt doen.
Bovendien heb je je stem altijd bij je en je clicker niet (ik tenminste niet...) ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:20

ik vind een voordeel: gisteren kwam er een trekker langs en ik reed zonder zadel. ik was aan het clickeren en vroeg hem halt te houden. Hij focuste volledig op mij, bleef stokstijf staan en schrok niet van de trekker. click,snoepje en weer verder.
je hebt de volledige aandacht van je paard!