Andere hand 'soepeler'/makkelijker krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Andere hand 'soepeler'/makkelijker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:42

Hai,

mijn (jonge) trekpaardje (1.78m :o ) heeft een hele duidelijke voorkeur voor de linkerhand. Dan loopt hij echt best lekker tijdens het longeren, zowel met dubbele lijnen als met bijzet en/of elastiek.
Dit is een minifilmpje van vandaag (was wel aantal maanden geleden dat we konden longeren)

Nu was ik vandaag zo stom om op zijn goede hand te beginnen, want zodra ik hem op de rechterhand zette, ging hij lopen donderen: in 1 keer omdraaien, lopen uitdagen, niet aan willen draven, bokken, etc etc. Om maar onder het werken uit te kunnen komen.
Ik heb dus even flink ruzie gehad en daarna liep hij een paar rondjes keurig, dus toen beloond en afgesloten.
Als ik erop rijd, heeft hij dat ook wel, maar een stuk minder!

Toch wil ik niet iedere keer met m moeten ruzien. Heeft iemand van jullie tips hoe ik het makkelijker kan maken?
Bepaalde oefeningen vaker doen? Inderdaad altijd beginnen met die rechterhand?

Graag jullie mening en tips! Alvast erg bedankt!

groetjes

Blazee

Re: Andere hand 'soepeler'/makkelijker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:50

Ik heb precies het zelfde gehad en doordat hij dan vast zit aan de longe kan ik der ook niet gelijk weer terug draaien en verder gaan. Dus wordt ze al het ware beloont voor het omdraaien. Ik heb toen een deel van de bak afgezet en zonder lijn gaan werken. Op het moment dat ze dan omdraait kon ik er gelijk naar toe en even duidelijk maken dat dit toch echt niet de bedoeling was en dat als ze braaf was dat ze veel sneller klaar was.
En inderdaad beginnen met de slechte hand en die oefenen. Bij mijn paard was het toen het duidelijk was heel snel over!
Succes!!