Hoe ziet jou longeersessie er uit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Hoe ziet jou longeersessie er uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:08

Hoi bokkers,

Longeren is een vak apart, dat weten we allemaal.
En als ik om me heen kijk zie ik heel veel verschillende methodes, en verschillende doelen..
Daarom ben ik erg benieuwd,

Hoe ziet jou longeersessie eruit, en waarom doe je wat je doet, en wat wil je er mee bereiken..

Brand los..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:34

Hoi :)

Ik longeer meestal tussen de 20 en 50 minuten.
Voor dat ik begin met longeren stap ik twintig minuten aan de hand of zet ik mijn paard in de stapmolen
Ik longeer met dubbele longe omdat ik dat een hele fijne manier van longeren vind.
Je kan precies hetzelfde doen als met rijden alleen zie je nu zelf ook goed hoe je paard loopt.
Mijn doel met longeren is om mijn paard goed ontspannen en actief voorwaarts vanuit de achterhand te laten lopen.
Eigenlijk dus gewoon dressuur training maar dan er naast.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:59

Ik longeer 1x per week (zaterdag) met pessoa en vaak balkjes.
Eerst 5 minuten stappen op de cirkel zonder pessoa, dan paar minuten draven
en paar minuten galopperen zonder pessoa op allebei de handen.

Dan gaat de pessoa op standje 2, overgangen stap/draf/stap en draf/galop/draf ongeveer 10
minuten op elke hand. Dan even 5 minuten stappen tussendoor zonder pessoa.
Ondertussen leg ik balkjes neer. Daar ook overheen met de pessoa, in stap/draf/galop.
Dat duurt ook zon 10 minuten per hand. Dan zeker een kwartier uitstappen want hier wordt
ze errrg moe van. :(:)

En ik mag 100x die pessoa verstellen maar goed :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:00

Geen rijtechnische discussie -> GVL

geerke

Re: Hoe ziet jou longeersessie er uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:05

ik logeer een minuut of 20...(heel soms iets langer als ze erg gespannen is)
Eerst vijf minuten op beide handen zonder bijzet....dan bijzet erop..losjes(elastiek)
Stappen en draven op beide handen veel overgangen ...
Nog geen galop....eerst maar eens een ontspannen draf eruit peuteren...

Paard is 6 jaar,veel temperament(anglo-arabier) en erg last van hengstigheid...verkeerd ingereden...loopt kort en is erg stijf.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:07

Ik longeer met dubbele lijnen, het is een jong paard dus moet nog veel wennen aan haar stand en het lopen, vind met dubbele lijnen dat ze veel beter reageert. Doe beide kanten ongeveer 10 min. Soms met paar balkjes lopen en soms alleen veel overgangen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:11

Wanneer het paard van stal komt stap ik eerst op beide handen 5 min los zonder bijzet, als het paard van de wei komt dan de helft van die tijd.
Dan lekker even losdraven een paar rondjes op beide handen, dan weer een paar rondjes stap.
Dan wat langer draven gevolgd door galop, na de galop 1 of 2 rondjes stap en de bijzet eraan, dan werk ik max 20 min met bijzet/pessoa en daarna laat ik het paard nog even zonder bijzet uitstappen en tussendoor een rondje draf.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:13

Verschilt wat mijn doel is, vaak is longeren voor mij geen echte vorm van training, rij vaak 6 dagen in de week, en dan klik ik de 7e dag de longe eraan, of wanneer ze door omstandigheden een keer geen beweging heeft kunnen krijgen (op paddock na).
Dan doe ik het hoofdstel in, klik ik de lijn eraan, neem ik de zweep mee voor het idee en gaat ze even helemaal uit haar dak.

Wanneer ik train:
5 min stappen ene hand, 5 min stappen andere hand.
5 min draven (verdeelt over rechter en linker hand
kort galopje beide handen,
5 min stappen met pessoa (verdeelt over linker en rechter hand)
5 min draven met pessoa,
5 min draven met pessoa andere hand.
5 min galloperen met pessoa ene hand
5 min galloperen met pessoa andere hand.
5 min uitdraven zonder pessoa, en dan uitstappen zonder pessoa.
Dus ben dan zo'n 50-60 min bezig. Verkort soms het draf gedeelte wat.

Ben dus wel een uurtje bezig als ik écht ga trainen aan de longeerlijn :D

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:22

Ik longeer soms om 'm even uit te laten razen, maar als 't 'serieus' is, eerst rustig instappen en draven op beide kanten, in totaal zo'n 10 minuten. Daarna bijzet erop en rustig stappen, overgangen stap-draf-stap. Beide kanten ook weer op, zorgen dat 'ie rustig draaft (is een draver en wil toch nog graag hard)
Daarna galop, overgangen draf-galop-draf.
Dan bijzet nog wat korter zetten, in stap, draf en een kort galopje, en dan rustig stappen. Bijzet eraf en dan uitstappen.

Soms balkjes oefenen op de cirkel, maar niet zo vaak eigenlijk. Geen idee waarom niet, zou ik best vaker kunnen doen :P

haselina

Re: Hoe ziet jou longeersessie er uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:00

Toen ik nog longeerde was dat echt om spieren op te bouwen. Ik werkte graag met een driehoeksteugel die deed ik in het begin losjes en dan rustig beginnen: rustig stappen linksom/rechtsom, dan rustig draven linksom/rechtsom en dan de driehoeksteugel wat strakker. Dan volte verkleinen en vergroten. Stap/ draf overgangen doen. Dus een paar passen draf en dan weer stap.Ook in draf/galop werden deze overgangen gedaan. Als beloning werd er gegalopeerd en las het kon ook los in een longeercirkel. Tot slot zonder driehoeksteugel lekker los uitstappen aan de hand.