Voetjesprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voetjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:17

Zaterdag ben ik voor het eerst begonnen met wat 'vrijheidsdressuur' en heb 2 dingen geleerd, namelijk kusje & voet.
Beide had hij heel snel door, alleen heb ik zondag bij herhaling gemerkt dat ik nu op een probleempje (eigenlijk 2) stuit. En natuurlijk kan nog niet alles perfect gaan, maar ik ga graag zo goed mogelijk van start dus vraag ik maar meteen raad :Y)

Het principe snapt hij volgens mij wel goed (principe: zweep tegen been = been optillen tot zweep weggaat) want met z'n linkerbeen doet hij dat perfect. Maar nu komt het..

* probleem 1:
Wanneer ik z'n rechterbeen vraag krijg ik ook z'n linkerbeen, waarschijnlijk omdat dat voor hem het makkelijkste is. Dus ik hou dan mijn zweep tegen het rechterbeen, en hij geeft heel braaf z'n linkerbeen (en houdt dat ook omhoog) om mij dan schaapachtig aan te kijken omdat hij geen beloning hoort/krijgt :+ Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon dat rechterbeen vragen en als hij het andere geeft dat negeren? Of als hij het andere geeft dat 'afstraffen' door "neen" te zeggen? Of ... ?

Hij heeft soms toch wel z'n rechterbeen hoor, en dan beloon ik hem HEEEEEEL uitbundig.

* probleem 2:
Zondag was er 'publiek' bij en gingen we ook eens het achterbeen proberen. Nadat ik eerst 100 keer z'n linkervoorbeen heb gekregen (:+) gaf hij dat achterbeen toch, in het begin heel ruw maar elke beweging omhoog heb ik beloond de eerste paar keren. Echter, bij z'n achterbeen trapt hij. Gewoon naar de grond of licht opzij, niet om mij te raken ofzo (hij zou ook niet kunnen, dan moet hij eerst opzij springen), maar dat bleef hij dus gewoon doen. De eerste keer met z'n voorbenen begon hij ook te schrapen voordat hij ze omhoog hield, maar toen hield ik gewoon mijn zweep ertegen en negeerde dat schrapen en beloonde heel uitbundig als hij het been even stil hield. Maar met het achterbeen reageert hij dus veel extremer ... Is hij daar nog niet aan toe? Of is het meer wennen?

Toevallig (dankzij het publiek :Y) ) heb ik er een filmpje van, waarin beide problemen te zien zijn. Handig hé? :D
Dus bekijk het eens, en alle tips zijn welkom. Houdt er wel rekening mee dat ik een beginner ben (hij ook) en ik hetgeen doe dat mij voor hem het beste lijkt. Als ik iets heel fout doe mag dat natuurlijk gezegd worden, maar graag op een duidelijke manier en ook graag hoe het wel moet/beter kan. Alleen zeggen wat ik fout doe heb ik namelijk vrij weinig aan :+

(in het filmpje ga je zien dat iemand hem "vasthoudt", dit is omdat ik toch eens wilde zien hoe hij met z'n achterbeen reageerde, om te weten of dat even makkelijk zou gaan als bij de voorbenen, en hij stond op een ander stuk weide dan waar we normaal oefenen en er was publiek, dus de oefening "blijf" ging even niet zo goed :+ Vandaar.. Maar daar wordt op geoefend ;) ).