Hee iedereen. ik heb een eigen E-pony Mexx het is een ruin en een haflingerxwelsh cob. hij is 10 jaar. Ik zou hem graag de vrijheids dressuur willen leren. Ik en mijn paard mexx hebben allebij geen ervaring met het vrijheidsdressur. maar ik wil het toch proberen.
Kan iemand mij van het begin toto eind uitleggen hoe ik het mijn paard kan aanleren?
Dan is het compliment niet de meest geschikte oefening om mee te beginnen, omdat die behoorlijk lastig is voor een paard. Het is dan gemakkelijker als je paard eerst wat andere, simpelere oefeningen kent.
ilovenozem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-10 16:27
En de basis ? Misschien dan kan ik daar op oefenen.
ilovenozem
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-10 20:32
Wil iemand het uitlggen?
RianneMinx
Geplaatst: 17-01-10 20:45
Begin eerst met het target. Als hij niet op comando iets kan volgen als een hand of een zweepje gaat het je niet lukken. Een compliment is een van de moeilijkste oefingen (uit ervaring sprekend)
Inderdaad, de www.everyoneweb.com/NALANTA site. De basis goed doornemen en dan kun je aan het echte [***] beginnen. Wat handig is voor het compliment is je paard eerst in de spagaat zetten en dan het compliment vragen. Doordat je paard in de spagaat staat zal hij zijn gewicht beter naar achteren kunnen brengen dus makkelijker in het compliment zakken. Overhaast niks en heb geduld.. Het kan even duren maar uiteindelijk zal je paard het doorhebben.
Chamoon
Geplaatst: 04-02-10 12:46
hooi,,
ik heb ook een pony van 5 jaar en ben sinds kort ook ermee begonnen,,
ik ben begonnen door een band met haar op te bouwen ,, dat is de basis,,
gewoon simpel achter je aan laten lopen (een (dresuur) zweepje in je hand en gewoon met een halster touw..) dan maak je een paar bochten en andere figuren enzo .. als dat al super gaat kun je haar bijvoorbeeld een beentje laten geven.. ik heb mijn pony het zo aangeleerd:
hou je zweepje tegen het voorbeen aan en tik er zachtjes tegenaan (absoluut niet gaan slaan) je paard/pony vindt het irritant en tilt zijn been op. dan moet je hem nogal overdreven belonen. en gewoon blijven oefenen. na een tijdje hoef je alleen met je zweepje naar het been te wijzen en hij/zij tilt het op...
xxxx
Fredlover10
Geplaatst: 07-02-10 21:06
Ga naast je pony staan met je gezicht dezelfde kant op als je pony zijn hoofd. Pak met je rechterhand het linkervoorbeen van je pony vast en houdt met je linkerhand iets lekkers op hoogte van de borst van je pony. Om het lekkers te pakken te krijgen zal je pony naar achter moeten komen. Dit stimuleer jij door zijn voet die je vast hebt mee naar achter te nemen. Dit is een oefening die voor sommige pony's erg moeilijk is. Werk er dan ook met geduld aan en beloon iedere vooruitgang. Zodra je pony genoeg vertrouwen heeft en snapt wat jij wil zal hij mee naar achter gaan en zijn voet neerleggen in een hoek van ongeveer 90 graden. Beloon hem uitbundig. Zodra hij dit door heeft koppel je het commando "neer" eraan. Daarna wordt er alleen nog maar beloond voor een langere of mooiere uitvoering. Ook kun je overgaan tot het uitstellen van de beloning tot zodra de pony weer boven is. Daarna kun je er een zweep commando bij gaan doen. Bijvoorbeeld een zachte aanraking onder zijn buik (dus een stuk van de singel af) of simpelweg een uitbeelding van het neer gaan (een zweepteken van linksboven tot rechtsonder, ofzo). Zodra je dit doet, zeg je "neer" en meteen daarna help je je pony in het compliment. Laat steeds meer door je pony zelf doen (hij heeft je zijn voet aan, verplaatst zelf zijn gewicht naar zijn achterhand, komt zelf naar beneden enz) totdat hij het compleet zelf kan. Dit vergt uiteraard veel geduld want dit is zeker niet makkelijk voor een pony!
Ehh, leuk, maar pas goed op!! Als het been van je paard te hard neerkomt, of als het landt op de knie, of als je het been niet recht onder het paard krijgt, is de kans op blessures heel groot.
Het boek ''Vrijheidsdressuur'' van Miriam Nieuwe Weme is een aanrader.