Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hannah_Menno schreef:Ik zet hier even een stipje, ga nu naar bed maar als ik vanmiddag uit school ben zal ik je even het een en ander uitleggen
tamary schreef:bedankt voor de reacties ga zeker even in de winkel kijken naar het boekHet boek is een aanrader.
Staat ook een stukje in over beleefd beloningen aanpakken.
Hannah_Menno schreef:iets later dan beloofd.
Kijk even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA
daarin staat veel uitgelegd over voerbeluste paarden etc.
Je zult inderdaad denken dat je paard 't voor het voer doet maar als je paard straks een aantal kunsten kan kun je deze ook zonder voer beloning gaan vragen. Je kunt hem ook aanleren dat een krabbel bij de schoft een beloning is. Dan heb je helemaal geen voer nodig.
corrie11 schreef:idd tijdens het trainen niet met eten belonen, ik doe het erna maar dan wel in zijn voerbak
Hannah_Menno schreef:corrie11 schreef:idd tijdens het trainen niet met eten belonen, ik doe het erna maar dan wel in zijn voerbak
Dat werkt niet, een paard is na 2 seconden al vergeten waarvoor hij/zij beloond word. Het beste is gewoon consequent zijn met voerbeloningen en eventueel een clicker gebruiken. Dan heb je een kleine kans op een happerig paard.
edith2 schreef:Nou, ik denk dat het wel duidelijk is. Hij heeft er gewoon geen zin in. Dus andere dingen gaan doen. Tijd voor iets nieuws! En de oude truukjes? Voorlopig even niet meer doen.
ZusJacobs schreef:Imo moet je vooral niet na elk kunstje belonen, pas als je klaar bent met álles. Ik doe het zonder eten, en met een dikke aai over rug/buik/nek soms gewoon heerlijk knuffelen. Werkt veel fijner
ZusJacobs schreef:Er zijn trouwens ontzettend veel interessante en ontzettend leuke filmpjes op youtube te bekijken, ook zou ik vooral hier op Bokt lekker rondneuzen [met de zoekmachine]!!
Veel plezier!
merle1 schreef:dat doe ik ook alleen nu begint die gwn te bijten naar me en de oren plat als die geen eten krijgt wat heeft dit te betekenen???(doet die sinds zo?)
tamary schreef:merle1 schreef:dat doe ik ook alleen nu begint die gwn te bijten naar me en de oren plat als die geen eten krijgt wat heeft dit te betekenen???(doet die sinds zo?)
Periode bedelen, happen naar handen en pogingen tot zelfbediening door aan zakken te frutsen heb ik ook gehad. Nu is mijn pony niet zo heel erg agressief hierin. Kon daardoor rustig naar de lucht staren en doen alsof er geen pony aan me stond te plukken en wachten tot het stopte. Dan het ophouden (door weg te kijken en wegbuigen met het hoofd) weer wel belonen met click plus snoepje. Inmiddels is dat gedrag weg en anders weer te doorbreken door deze oefening te herhalen.
Het beleefd aannemen van voedsel, het niet eten totdat het eten "vrijgegeven is" en de absolute zekerheid dat er alleen een beloning (snoepje) volgt na de klick is je basis voordat je met clickertraining oefeningen gaat doen. De fase dat dit voor de pony nog niet geheel duidelijk is geeft inderdaad dit soort gedrag, consequent blijven en het gaat over.
ZusJacobs schreef:Ik maak zelf geen filmpjes(Ben nog ontzettend aan het leren over verschillende methodes en wil liever niet aan een vast houden).
Deze is bijvoorbeeld erg mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg
Ook zou ik echt een keer een les uitproberenIk heb er nog maar heel weinig gehad [mengeling van parelli en grondwerk achtig] maar ben nu al zo ontzettend vooruit gegaan