longeren zonder hulpteugels voor conditie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

longeren zonder hulpteugels voor conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:43

Hallo bokkers!

Ik kan een week niet rijden ivm een niet passend zadel(hiervoor komt de zadelmaker maar dat duurt weer eventjes) dus ben ik bezig met longeren, puur voor beweging, plezier en conditie opbouwen.
Ik longeer met hoofdstel en dan zonder hulpteugels. Ze zakt lekker met haar hoofd vanzelf naar beneden(stofzuigen) en ze doet alles braaf en netjes zonder enig verzet. Moet ik perse hulpteugels gebruiken of kan ik zo gewoon doorgaan? Ik doe per dag ongeveer 20 minuutjes. Is dit goed om de conditie te behouden die ik had opgebouwd?

Graag jullie advies! :D

Marloez

Re: longeren zonder hulpteugels voor conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:53

Ik longeer altijd zonder hulpteugels en alleen met halster. Na een tijdje neemt ze zelf een voor haar ontspannen houding aan en dat gaat prima zo. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:57

Bij alleen het lezen van je topictitel wilde ik zeggen: dat ligt er heel erg aan hoe jouw paard reageert op het longeren. Maar zo te lezen: Prima. Dan zou ik gewoon zo verder gaan hoor. :)
Want op het moment dat jouw paard durft te ontspannen, traint ze ook de goede spieren.

Als je paard nou als een kameel rondgaat baggeren met zn hoofd in de lucht, zodra je geen hulpteugeltje gebruikt dan zou ik daar niet voor kiezen omdat ie dan toch zich vastzet en nooit lekker in balans kan lopen en zich kan ontspannen. Sommige hebben daar nou eenmaal ondersteuning bij nodig.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:01

en is 20 minuten per dag ook genoeg om de conditie die ik had te behouden?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:06

Ligt er aan of dat incl. in en uitstappen is. :D

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:07

inclusief.. maar ik stap 3 minuutjes in en 3 minuutjes uit. na het longeren is ze niet bezweet en ook helemaal niet buiten adem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:08

Ze zal niet helemaal op het niveau blijven dat je had, en ook niet helemaal zo soepel blijven als ze was (vooral lengtebuiging) maar een week zonder bij te zetten moet gewoon lukken hoor!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:11

ze staat ook regelmatig nog buiten dus is ze ook in beweging dat scheelt weer.ik doe gewoon rustig aan als ik weer begin met rijden

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:00

Je kan ook lekker even zonder zadel rijden, heb je gelijk wat zittraining voor jezelf ;) ~~}>

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:41

Ik denk dat dit wel genoeg is om haar gewoon redelijk in conditie te houden.
Als je gaat rijden gewoon weer rustig opbouwen, en dan denk ik dat er geen problemen kunnen komen.

en zoals ik al had gelezen, kun je ook niet gewoon een paar keer zonder zadel rijden? Ook leuk toch XD?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:42

In een week raakt een paard zn conditie niet kwijt ;)
Maar wat beweging is altijd goed

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:43

tijdens het longeren doe ik ook heel wat overgangen. ook vooruit in draf en terug en zo in alle gangen.
bij het zadelpassen bleek dat mijn paard juist in die weken zonder zadel heel goed ontwikkeld was. ivm wegvallende spieren door een niet passend zadel.

het is dus hardstikke goed wat je doet! zolang het maar een beetje spannend blijft voor je paard. waarom niet?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:51

ik denk zelf niet dat een paard heel veel meer conditie krijgt van longeren... dan moet je denk ik heeeeel lang longeren... Tenzijn je hem een kwartier vol laat galloperen:P, maar ik ben ook van mening dat hulpteugels niet nodig zijn bij het longeren als je dat zelf niet vind, als je paard gewoon rustig en ontspannen loopt zoals je wilt, dan weet ik niet wat je er nog aan wilt veranderen met een hulpteugel:D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:42

RT--> GVL