Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn paardje vroeger zwaar mishandeld is geweest en het vertrouwen in mensen behoorlijk kwijt is.
Daarom 2 vragen die eigenlijk niet echt bij elkaar horen.

Voor het hele verhaal, zie [VVDD] En dan kom je het verleden van je paard te weten..

Momenteel staat hij even op rust doordat hij een behoorlijke drukplek had, mijn zadel wordt hiervoor ook aangepast dus rijden kan en hoeft nu dus even niet.

Ik zou graag wat aan het vertrouwen werken, mij vertrouwt hij nu het meest maar het kan natuurlijk altijd beter en dit zou ons wel vooruithelpen.
Zijn oude eigenaresse (die hem voor alle duidelijkheid niet mishandeld heeft, hij had het bij haar erg goed maar ze moest hem verkopen door een scheiding) zei dat ze iemand kent die bezig is met clickertraining en dat dit misschien zou kunnen helpen. Iemand ervaring met clickertraining bij een mishandeld paard en de resultaten ervan? Is dit goed om te proberen of richt ik me beter op iets anders?
Ik heb hier zelf niet echt ervaring mee, dus zou in het begin wel begeleiding zoeken.

Overigens zou ik hem ook graag wat meer longeren om wat aan zijn bespiering en nageeflijkheid te werken (en natuurlijk ook weer wat vertrouwen te krijgen door gewoon met hem bezig te zijn). Hiervoor leek een pessoa me best geschikt maar ik heb alweer weinig ervaring, wat vinden jullie van de werking ervan? Ik kan wel hulp krijgen van iemand met ervaring op stal, maar ben bang dat mijn paard van het bontje aan de pessoa zou kunnen schrikken.. Hij heeft door zijn verleden namelijk een sterk ingebouwde vluchtreactie, en die gebruikt hij dus elke keer als hij zich niet comfortabel voelt, met zijn verstand op nul dus dan is er geen houden meer aan.

Ik wil namelijk niet dat het gevaarlijk wordt, daarom ga ik ook eens aan de vorige eigenaresse vragen of ze hem eerder al trainde met pessoa. Ze vertelde me namelijk dat ze toen hem de eerste 2 maanden dat hij bij haar was enkel gelongeerd heeft omdat hij toen al even niet meer bereden was. Hij is eigenlijk nooit degelijk in- en doorgereden, dus ze is met hem van op 0 begonnen. Hij liep toen ook erg nageeflijk en ontspannen, hier trainde ze ook op met het longeren maar ik weet voorlopig dus nog niet met welk tuig. In die periode bij haar ging alles goed, maar er is een 'zwart gat' tussen de periode nadat zij hem verkocht en voordat hij bij mij kwam waarin we niet weten wat er met hem gebeurd is. We vermoeden dat hij niet al te positieve ervaringen heeft gehad toen, waardoor hij nu weer veel schrikkeriger is en vooral onrustig. In omgang is het een schatje en hij is gewoon helemaal de kluts kwijt uit angst, daarom ik het echt rustig aan wil doen en de beste methode wil vinden.