Vertrouwen herstellen door grondwerk/longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

Vertrouwen herstellen door grondwerk/longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 13:31

Hey bokkers,

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn paardje vroeger zwaar mishandeld is geweest en het vertrouwen in mensen behoorlijk kwijt is.
Daarom 2 vragen die eigenlijk niet echt bij elkaar horen. :o
Voor het hele verhaal, zie [VVDD] En dan kom je het verleden van je paard te weten.. :)

Momenteel staat hij even op rust doordat hij een behoorlijke drukplek had, mijn zadel wordt hiervoor ook aangepast dus rijden kan en hoeft nu dus even niet. :)
Ik zou graag wat aan het vertrouwen werken, mij vertrouwt hij nu het meest maar het kan natuurlijk altijd beter en dit zou ons wel vooruithelpen.
Zijn oude eigenaresse (die hem voor alle duidelijkheid niet mishandeld heeft, hij had het bij haar erg goed maar ze moest hem verkopen door een scheiding) zei dat ze iemand kent die bezig is met clickertraining en dat dit misschien zou kunnen helpen. Iemand ervaring met clickertraining bij een mishandeld paard en de resultaten ervan? Is dit goed om te proberen of richt ik me beter op iets anders?
Ik heb hier zelf niet echt ervaring mee, dus zou in het begin wel begeleiding zoeken. :)

Overigens zou ik hem ook graag wat meer longeren om wat aan zijn bespiering en nageeflijkheid te werken (en natuurlijk ook weer wat vertrouwen te krijgen door gewoon met hem bezig te zijn). Hiervoor leek een pessoa me best geschikt maar ik heb alweer weinig ervaring, wat vinden jullie van de werking ervan? Ik kan wel hulp krijgen van iemand met ervaring op stal, maar ben bang dat mijn paard van het bontje aan de pessoa zou kunnen schrikken.. Hij heeft door zijn verleden namelijk een sterk ingebouwde vluchtreactie, en die gebruikt hij dus elke keer als hij zich niet comfortabel voelt, met zijn verstand op nul dus dan is er geen houden meer aan. :+ Gebeurt dit wel eens dat ze er echt van wegvluchten of kan het in verschillende stappen opgebouwd worden zodat hij eerst een beetje kan wennen?
Ik wil namelijk niet dat het gevaarlijk wordt, daarom ga ik ook eens aan de vorige eigenaresse vragen of ze hem eerder al trainde met pessoa. Ze vertelde me namelijk dat ze toen hem de eerste 2 maanden dat hij bij haar was enkel gelongeerd heeft omdat hij toen al even niet meer bereden was. Hij is eigenlijk nooit degelijk in- en doorgereden, dus ze is met hem van op 0 begonnen. Hij liep toen ook erg nageeflijk en ontspannen, hier trainde ze ook op met het longeren maar ik weet voorlopig dus nog niet met welk tuig. In die periode bij haar ging alles goed, maar er is een 'zwart gat' tussen de periode nadat zij hem verkocht en voordat hij bij mij kwam waarin we niet weten wat er met hem gebeurd is. We vermoeden dat hij niet al te positieve ervaringen heeft gehad toen, waardoor hij nu weer veel schrikkeriger is en vooral onrustig. In omgang is het een schatje en hij is gewoon helemaal de kluts kwijt uit angst, daarom ik het echt rustig aan wil doen en de beste methode wil vinden. :)

caroline020

Re: Vertrouwen herstellen door grondwerk/longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:23

Het is niet makkelijk om met een paard aan het werk te gaan met zo'n verleden. Ik heb zelf exact dezelfde situatie, mijn haflinger is vroeger ook mishandeld geweest. Ik denk dat grondwerk en later longeren met dubbele lijnen jullie enorm kan gaan helpen. Omdat ik zelf niet wist hoe ik hiermee moest beginnen heb ik een cursus gevolgd bij Annemarie van der Toorn, de Nederlandse instructeur van Monty Roberts. Super leuk en leerzaam!! Als je zoekt op montyroberts op Google kom je wel op haar site. Succes met je paard!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:29

Clickertraining is niet een training opzich, maar een trainingsvorm. Ik vind het heel fijn werken, en mijn paard reageerde er ook erg goed op.

Ik had ook een enorm wantrouwend paard. Ze is niet geslagen oid. denk ik, maar wel ruw behandeld, en bang voor mensen.

Ik ben begonnen met vrijheidsdressuur. Hele simpele dingetjes, flemen, hoofd schudden. Of gewoon spelen..samen rennen in de bak. Ze was volkomen apathisch in het begin, stond alleen maar stil, deed niets, reageerde nauwelijks. Dat wilde ik er zo snel mogelijk uit krijgen. Dus alles wat ze uit eigen initiatief deed, beloonde ik, en daardoor werd het voor haar ook steeds leuker, en kreeg ze steeds meer vertrouwen dat ze wél zelf dingen mocht doen.

Ik zou niet onmiddelijk beginnen met longeren. Laat het werk eerst maar eens léuk worden, zeker als je in een binnenbak aan de gang gaat. Niet te veel vragen, veel belonen..of gewoon heel kort met die pessoa longeren, en dan weer klaar. Kleine stapjes..

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:16

Ik ben inderdaad bezig met vertrouwen opbouwen, maar zeg maar 'op de grond' zit dat best wel goed. Hij vertrouwt op die momenten enkel mij, dat wil ik er liefst wel nog uitkrijgen want er is niemand op stal die hem kwaad zou doen dus wil ik dat hij hen ook wat gaat vertrouwen. Met kleine stapjes komen we er heus wel, ik gun hem alle tijd. :)

Verder vertelde zijn vorige eigenaresse dat hij eerst twee maanden enkel gelongeerd werd toen hij pas bij haar was, dus dit is hij goed gewoon. Hij was zijn commando's al wat vergeten maar reageert nu weer erg goed op mijn stem. Ik voel gewoon aan dat dat hij rustiger wordt door mijn stemgebruik en houding, dus ik denk dat ik hiermee toch ook aan het vertrouwen werk. Hij vindt het overigens geweldig om gelongeerd te worden. Dan gaat hij helemaal showen en loopt hij netter dan ooit, helemaal uit zichzelf. :')

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 05:08

Hallo,
Sommige paarden zijn nu eenmaal erg wantrouwig. We hebben hier een 3 jarige "witoog", die dit gewoon aangeboren heeft en meteen de aanval kiest (vooruit) als ze schrikt -en dat was erg gauw-. Momenteel, ben ik 4 weken met haar bezig om haar te laten wennen aan alle normale -voor haar dingen waar ze van schrikt- zaken. Ze staat alleen in een box, voor de box ga ik hout kappen, kettingzagen, klussen, zingen, met de honden spelen -je kunt het zo gek niet bedenken- en ondertussen haar aandacht geven wanneer ze haar hoofd over de deur heeft.
Hoewel ze af en toe nog haar hoofd opheft ook tijdens het leiden, heeft ze al afgeleerd om het hoofd naar me toe te keren. Nu zijn we in het stadium dat ze aandacht wil, en knuffelen fijn begint te vinden. Het blijft voorlopig nog opletten met haar, zeker het naar voren treden is lastig af te leren, maar het kwartje begint wel te vallen, al gaat het erg langzaam. Longeren, hoeven verzorgen etc. gaat erg vooruit, ik denk dus ook dat de vertrouwensband heel veel doet. Nu nog het opheffen van haar hoofd onder controle krijgen, maar dat is een kwestie van geduld en veel oefenen.
Van alle paarden is het ondertussen mijn troetel geworden, juist omdat ze afgeschreven was -naar de slager- en dat we toch langzaam een band opgebouwd hebben waarin ik wel het vertrouwen heb, dat het een prima paard word, ondanks het bijgeloof over "witogen".

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:10

maXcomX; Het gaat inderdaad allemaal langzaam, maar bij de mijne is het niet puur uit schrikkerigheid maar eerder uit angst.
Ik ging bijvoorbeeld gisteren longeren, het stukje klittenband aan het zadeldekje zat los en schuurde een beetje tegen de longeersingel.
Dat maakt nu geen bijzonder schrikwekkend geluid, maar hij ging er helemaal van vluchten en op die momenten van angst reageert hij helemaal niet meer op wat ik zeg.
Terwijl hij in 'normale' omstandigheden echt perfect op mijn stem reageert en de commando's meteen uitvoert.
Maar eenmaal dat hij op de vlucht staat, staat zijn verstand op nul, puur uit angst.
Dit is ook zo tijdens het rijden en het zorgt gewoon voor minder vertrouwen.
Voor de rest is het echt een lammetje, zo lang ik maar langs hem sta en hij me kan zien. :(:)
Ik merk gewoon dat het uit angst is, daar ken ik hem genoeg voor.
Ik denk dat het een heleboel kan verbeteren, maar echt bomproof zal ik hem nooit krijgen vrees ik.
Ik heb echt respect voor de manier waarop jij met je paardje omgaat!
Je hebt geluk dat de jouwe nog wat jonger is, de mijne is pas 8 en daarvan ongeveer 5 jaar mishandeld geweest door verschillende eigenaren..
Daardoor is hij echt erg wantrouwig geworden tegenover mensen, behalve tegenover mij..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 05:34

Ohh, leeftijd is niet zo belangrijk hoor (als er iets af of aan te leren valt) Ik denk dat er is dan iets niet goed gegaan met de basistraining (en dat kan lang blijven hangen, zeker als ze verwaarloost zijn). Neem een zweepje en plak daar een plastic zakje aan, ga dan ritselen bij het hoofd, nek buik,waar je maar wilt. neem een lange lijn en gebruik je stem om haar gerust te stellen, maar laat haar niet weg komen! herhaal dat een aantal dagen. Als het goed is, dan gaat je probleem over. Zorg wel dat je zelf altijd vrij staat, indien de paniek te erg wordt, maar blijf herhalen en vooral veel tutten, neuzen en blazen,. sommige paarden zijn nu eenmaal watjes, maar dat staat een vriendschap niet in de weg, integendeel, je zult zien dat het paard, mits je zelf het goede protocol aanhoudt, zich aan je optrekt. Double fun!
Groetjes, Tony.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:41

Nou maar net doordat hij zo lang mishandeld werd, denkt hij dat alle mensen op die manier met hem willen omgaan. Bij het minste geluid of kleinste beweging springt hij omhoog of achteruit, erg onbetrouwbaar dus.. Ik heb hier absoluut geen ervaring mee en probeer hem gewoon rustig te houden en op zijn gemak te stellen. Bij het rijden reageer ik soms gewoon fout uit angst door me bijvoorbeeld vast te klampen aan de teugels als hij schrikt en wegrent. Daarvan schrikt hij dan nog meer dus maak ik het alleen maar erger.. Maar toch wil ik het proberen om hem vertrouwen bij te brengen en ook meer zelfvertrouwen te krijgen als ik rijd, als het écht niet lukt zie ik verkopen als enige oplossing.. Maar dan wel enkel aan een goed baasje die veel met hem kan wandelen (hier is hij dol op, maar door school heb ik er doordeweeks niet erg veel tijd voor) en hem vooral vertrouwen kan geven. Hij gaat niet zomaar weg, daarvoor hou ik teveel van hem. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 05:13

Ik zou nog wat meer knuffeltijd aan hem besteden, liefst even zonder berijden. Ga gewoon lekker in z'n stal rare dingen doen (handstand, radio aan, poes of hond mee, maak er een beetje beestenboel van, maar blijf wel alert), en geef hem veel vocale en sociale aandacht. Paarden zijn van nature heel nieuwschierig en geef hem ook de kans om dat te zijn en beloon hem daarvoor. Vandaag had ik weer een doorbraak met zo'n schuchter ding, Ik kan nu aan haar nek hangen, gebit checken en liezen borstelen... Ze vindt het nu geweldig, het heeft 5 weken geduurt, maar het resultaat is er naar. Volgende week gaan we rijden, eerst in de bak, dan in de bak met anderen en dan er op uit in vreemde omgevingen (voor haar dan ;-)) Het is zo heerlijk als je een stumper weer ziet opleven en weer plezier en vertrouwen ziet krijgen. Echt de moeite waard, leuker nog dan een sul die helemal "af" is, het blijft toch iets van jezelf...
Ja, je hebt een probleem als je naast je paard ok nog een druk leven hebt, ik heb daar niet zovel last van, gelukkig. Mijn werk -programmeren- en paarden verzorgen kan ik allemaal thuis; ideale combi dus. Ik moet er niet aan denken om na m'n werk, ook nog eens er op uit te moeten om op afstand een paard te moeten verzorgen, dan ben je nog meer tijd kwijt. Nu loop ik de deur uit en kan ze allemaal checken en verzorgen, behalve dan die op de wei staan.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:19

Oh wat heb jij geluk dat je paardjes aan huis staan. Bij mij zullen mensen me wel raar aankijken op stal als ik wat handstand of zo ga doen maar dat vind ik niet erg. Sta wel vaker voor paal dus dat zijn ze gewend. :')
Ik heb hem net een maandje rust gegeven, is hij goed van opgeknapt. Ik ben er gisteren weer opgestapt omdat de bak voor een keer is helemaal vrij was. Hij gaf na een maand box en wat longeren helemaal geen kik, zelfs geen bokje. Lekker oortjes naar voren en volledige onstpanning. Op die momenten voel ik gewoon dat ik echt een toppertje onder m'n kont heb. Als er dan 1 paard bij komt in de piste, voelde ik al wat meer spanning. Bij nog meer drukte gaat hij er gewoon onderdoor, hij begint steeds meer tempo te maken en wil gewoon het liefst van al weg. Daarom heb ik ook besloten dat hett genoeg was, rustig uitgestapt tot hij weer ontspande en terug uit de bak gegaan. Ik probeer hem telkens met een goed gevoel naar buiten te laten gaan en dat doet hem goed, hij is weer heel wat vrolijker geworden. :D

Edit; van dingen zoals radio, schreeuwen, andere dieren enzo is hij eigenlijk niet bang. Zeker niet als ik het doe, dan laat hij alles toe. Van sommige mensen is hij dan wel weer erg bang, zij mogen hem niet eens aanraken..Maar het gebeurt allemaal vooral in de bak, vanaf dat er teveel drukte is schrikt hij van alles wat beweegt. Ik zie wel verbetering omdat hij de binnenbak nu toch al wat gewend is, dat maakt hem rustiger en vooral koeler in zijn hoofd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:31

Grondwerk was bij ons het toverwoord :j

Ruim 4 jaar geleden kocht ik een paardje op een manege. Helemaal verliefd en had allerlei mooie plannen.
Maar helaas, daar kwam niks van uit.
Vanaf dag 1 pure ellende. Ik kon geen contact met hem maken, hij schrok van alles en ik lag er vrijwel elke dag naast.
Alles heb ik geprobeerd, maar het lukte niet. Er was geen vertrouwen, paardje sloot zich af voor mensen en daardoor kon je er niks mee.
Zo ben ik ruim 2 jaar bezig geweest en na een aantal ziekenhuisbezoekje besloten hem te koop te zetten.
Maar toch kon ik dat niet en alsof het zo moest zijn stond er op dat moment een oproep in een blad, dat ze probleempaarden zochten voor een clinic van Klaus Ferdinand Hempfling. Ik heb ons opgegeven en als we uitgekozen zouden worden, dan zou ik dat als laatste kans pakken om het goed te laten komen.
En we werden uitgekozen....................het beste wat ons is overkomen bleek achteraf ;)

Die dag leerde we kennis maken met het grondwerk.
We kregen huiswerk mee, samen met de tip om voorlopig niet te rijden.
Het probleem zat diep bij Silence en dat zou veel, heel veel tijd en geduld nodig hebben.

Daar zijn we dus voor gegaan. Uiteindelijk 5 maanden niet gereden, maar echt alles op alles gezet om het goed te krijgen d.m.v. grondwerk en het opbouwen van vertrouwen.

En nu, ondertussen bijna 2 jaar (in April) na die dag met Klaus Ferdinand Hempfling is Silence er nog steeds.
Dat grondwerk heeft ons zo ontzettend veel gebracht.
Silence werd opener, kwam contact zoeken en dat kon je ook met hem maken en hij begon vertrouwen te krijgen.
Op de dag van vandaag zijn we de beste maatjes :j
Starten ondertussen op concours, gaan samen op vakantie en meer van die super dingen.
Hij volgt me overal, verliest me geen seconden uit het oog en is echt mijn maatje geworden.
We kunnen met elkaar lezen en schrijven.

Dit hadden we nooit kunnen bereiken zonder grondwerk, zonder dat had Silence nu weet ik het waar gestaan....
Dus ondanks dat we weer volop rijden en andere leuke dingen doen, grondwerk blijft op nummer 1 staan :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 04:17

Ja dat is precies wat ik bedoel, even niet rijden, maar back to basics. Het helpt echt. Wij doen hier niet anders en de resultaten zijn zonder meer goed. Nu ben ik zelf een beetje raar, dus als een paard daaraan went, moet het goed komen ;-)
We hadden hier een paar neuroten, maar na 3 weken lopen de honden, kat en kippen -de haan heeft al een proefritje gemaakt, heel apart- gewoon door de benen door, zonder ongelukken of paniek. Toch heerlijk om een paard zo te zien veranderen, van paniekvogel tot helemaal relaxed en vriendje.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 09:31

Ik ben op zoek naar iemand die me wat grondwerklessen kan geven, heb er zelf namelijk echt geen ervaring mee en wil geen fouten maken. ;)
Mijn moeder hoorde bij de kapper trouwens een verhaal over een vrouw die ook een lastig paardje had en dit oploste door grondwerk en schriktrainingen. Nu is ze daar helemaal weg van dus wil ze die vrouw hier ook eens laten komen. :')

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:26

Goed idee :-)