Stilstaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilaMila

Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:07

Hoi!

Ik heb sinds kort een nieuw paard. Hij is heel leergierig en supergevoelig.

Met hem doe ik veel grondwerk en hij is heel ijverig. Maar... hij vindt het moeilijk om stil te staan als ik beweeg. Halthouden doet hij super, zolang ik ook als bevroren sta. Maar op het moment dat ik richting zijn schouder loop om hem bijvoorbeeld te poetsen, of het zadel erop te leggen, of simpelweg om zijn voetje aan te raken, loopt hij achteruit. Hij blijft als het ware steeds achter mijn schouder. Hoe maak ik hem, door middel van lichaamstaal, duidelijk dat hij halt moet/mag houden?

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:25

Probeer hem, als je wilt dat hij stilstaat, op jouw lichaamstaal te laten halthouden. Dus als hij met je meeloopt en je wilt dat hij gaat halthouden, draai je je resoluut om zodat hij stopt. Richt daarbij je ogen op het paard, zodat je echt zegt "tot hier en niet verder". De eerste keren zal je hem misschien nog wat moeten helpen met de lijn, maar ze hebben het vaak zo door. Dat was met mijn pony wel in ieder geval!!
Als hij dit eenmaal door heeft kun je de lijn wat langer maken en zelf (in de geblokte positie met je ogen op het paard gericht) wat verder weg lopen. Zolang jij je ogen op hem hebt gericht moet hij blijven staan.

Succes!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:21

iedere keer als je paard achterwaarts loopt zet je hem weer terug op zijn plek. blijft hij stilstaan beloon je hem en probeer je de afstand wat groter te maken, blijft hij weer staan beloon je hem weer en zo kun je het uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:59

Mijn pony heeft daar ook moeite mee, hem heb ik het commando "blijf" geleerd. Misschien is dat ook wat voor jou? Dat je er dus echt een commando aanplakt en niet er vanuit gaan dat je paard gewoon moet blijven staan.

Dit bouw je op met eerst 1 stapje naar achteren (jij dan hé ;) ), dan 2, 3, ... En dan eens een stapje opzij etc.

Nu heb ik hem zover dat hij blijft staan terwijl ik een rondje om hem heen loop, of gewoon achter hem ga staan en hij beweegt dan niet. Maar het blijft iets moeilijks en het lukt ook niet altijd, maar gewoon consequent blijven "blijf is blijf" en dan komt het goed. Volgt je paard je toch, negeren of "neen" zeggen (ik ben er nog niet uit wat bij die van mij het beste werkt :o ) , terug op dezelfde plaats zetten en opnieuw beginnen. En natuurlijk elke vooruitgang belonen ;)

Blackitaa

Re: Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:00

haha, ik lees even mee, herken dit probleem wel :)

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 09:50

Bedankt voor de reacties.

Het commando 'blijf' zal ik es met 'm gaan oefenen. Dan word het echt een oefening, ipv van een vervelende bijkomstigheid.

Ik heb het nu geprobeerd als volgt:
Ik ga naast hem staan, bij zijn schouder. In mijn ene hand, die bij zijn hoofd, hou ik een snoepje. Met mijn andere hand kriebel ik hem een beetje op zijn rug of fruttel ik een beetje aan zijn zadel. Op het moment dat 'ie ook maar even niet achteruit of opzij hupst krijgt hij wat lekkers. En leuk dat 'ie het vindt!
Gisteren krabte ik z'n achterhoefje uit en hij bedacht dat hij wel errug goed stil stond dus hij begon met zijn neus naar mijn hand te zoeken voor wat lekkers. Die vond 'ie, terwijl ik nog bezig was met z'n achterhoef. Haaahaaa, hoezo lenig paard. En ik maar denken dat hij rugpijn had.

Maar sinds ik dit doe is hij een stuk vrolijker met deze oefening. Nu associeert hij het met gezelligheid en lekkers, ipv hij pissig en ik wanhopig.

Positieve vooruitgang dus!

Cecile_Len

Re: Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:11

jij moet stil blijven staan in de bal helemaal niet bewegen en als je paard het dan nadoet moet je hem heel goed belonen!