Galopcommando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Galopcommando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:34

Hallo Bokkers!
Allereerst een prettig nieuw jaar gewenst aan iedereen.

Tijdens het longeren kan mijn paard perfect stap-draf en draf-stap maar zoda ik haar wil doen laten galoperen begint ze gewoon kei hard te draven.
Ik 'roep' dan meestal het commando 'gaaalooop' en hef mijn zweep op van de grond.
Maar dan springt ze dus niet aan.
Behalve als ik 5 rondjes met de zweep erachter zit tot ik zelf zat gedraaid ben, en als het dan nog een dag is dat ze wat hevig staat, dan springt ze pas aan.
Natuurlijk is dit niet leuk voor mij en ook niet voor haar want zo krijgt ze een gestresseerd en opgejaagd gevoel.
Laat de tips dus maar komen over hoe ik het galopcommando aan de longe kan aanleren.

Corally_B

Re: Galopcommando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:38

Ik zeg idd ook gewoon GAAAAALOP!! Dat je paard niet wil aanspringen in gzlop lijkt me niet aan het comando te liggen maar puur omdat hij er moeite mee heeft?? Niet accepteren dat je er 3 ronden achteraan moet rennen om het hem in galop te krijgen. Laat hem anders eens de longeerzweep voelen! Ik bedoel niet dat je moet gaan slaan, maar hij mag m wel voelen. Streng zijn en niet accepteren dat ie niet wil luisteren naar je commando. Zal je zien dat als je dit consequent volhoud het vanzelf beter gaat!! SUcces.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:45

Wat is het opleidings niveau van je paard? En hoe oud is het?
Is er al vaak mee gelongeerd?
Loopt ze al onder het zadel? Heb je het probleem dan ook, dat ze aan moet rennen?
Doet ze behalve stap-draf en draf-stap ook netjes halthouden en weer wegstappen of draven?
Hoe geconcentreerd ben jij met het longeren? Hoe is je lichaamstaal?
Hoe longeer je? Waar longeer je? grote bak, of afgezet stukje?
Kan je haar raken met je slagje (is niet de bedoeling een flinke tik te geven, maar om haar aan te sporen) of loopt ze buiten het bereik?

En heeft ze het op commando galop geleerd of ander commando?
(de mijne galoppeerd op een ander commando, dat is haar ooit toen ze jong was zo geleerd en ik gebruik dat nog steeds)

Kortom, moeilijk voor ons om zo even een antwoord te geven.

Niet iemand bij jou op stal die je kan helpen? Of les kan geven met longeren?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:56

Sjolvir schreef:
Wat is het opleidings niveau van je paard? En hoe oud is het?
Is er al vaak mee gelongeerd?
Loopt ze al onder het zadel? Heb je het probleem dan ook, dat ze aan moet rennen?
Doet ze behalve stap-draf en draf-stap ook netjes halthouden en weer wegstappen of draven?
Hoe geconcentreerd ben jij met het longeren? Hoe is je lichaamstaal?
Hoe longeer je? Waar longeer je? grote bak, of afgezet stukje?
Kan je haar raken met je slagje (is niet de bedoeling een flinke tik te geven, maar om haar aan te sporen) of loopt ze buiten het bereik?

En heeft ze het op commando galop geleerd of ander commando?
(de mijne galoppeerd op een ander commando, dat is haar ooit toen ze jong was zo geleerd en ik gebruik dat nog steeds)

Kortom, moeilijk voor ons om zo even een antwoord te geven.

Niet iemand bij jou op stal die je kan helpen? Of les kan geven met longeren?

Ze is 20 jaar en kent de basis gewoon, het is geen superdressuurpaard ofzo maar gewoon een paardje om recreatief mee te rijden.
Ik longeer ongeveer 1 keer per week, ik heb haar sinds augustus en voordat wij haar kochten heeft ze ongeveer een jaar stil gestaan.
Soms heeft ze bij het rijden ook moeite om aan te springen in galop, terwijl op andere dagen ze zo van stap naar galop kan.
Ze kent het halthouden aan de longe niet.
Ik ben geconcentreerd tijdens het longeren en focus mij op mijn paard, hoe mijn lichaamstaal is weet ik eigenlijk niet zo, vooral rustig en consequent denk ik.
Ik longeer haar in een bak van 18x36 als ik het goed heb, en ik probeer haar langs 1 stuk van de piste te longeren zodat ze 3 begrensde kanten heeft.
Of ik haar een slagje kan geven met de zweep weet ik niet, mij is altijd geleerd geen tikjes te geven bij het longeren maar als mij dat zou helpen dan probeer ik het natuurlijk!
Er is wel iemand die mij kan helpen, maar het zou fijn zijn als het met tips die ik van jullie krijg ook opgelost zou zijn he :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:59

Waarom zou je dan de longeerzweep gebruiken? Waarom is jou aangeleerd om er geen tik mee te geven?
Idd hoef je haar niet te "slaan" maar reageren moet ze!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:01

Lies21 schreef:
Waarom zou je dan de longeerzweep gebruiken? Waarom is jou aangeleerd om er geen tik mee te geven?
Idd hoef je haar niet te "slaan" maar reageren moet ze!

Om haar langs achter te begrensen en activeren zonder een tik te geven. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:02

paard van 20, hebben de vorige eigenaren haar wel laten galopperen aan de longe? Misschien hoefde ze daar alleen stap en draf?

Wat je met je zweep doet is je paard naar buiten drijven zodat hij op de circel blijft, valt hij echt naar binnen drijf je hem met je zweep naar buiten.
Als je paard niet luisterd naar je stemcommando en je bent duidelijk genoeg met je lichaamstaal (zul je iemand mee moeten laten kijken) en ze gaat niet op jouw stemcommando in galop, eerst van achter op drijvende beweging maken met je zweep,
werkt dat niet, met zo'n zelfde beweging keer aantikken.
(Dat is niet hetzelfde als mep geven, vaak is aanraken bij een paard met respect voor de zweep al voldoende. Ga er ook even van uit dat jouw paard niet bang is voor de zweep)

Heb je haar aan een hoofdstel? halster? Heb je haar op een of andere manier bijgezet, waarmee je het te moeilijk maakt voor haar?

Goed longeren blijft lastig..
Zou gewoon een keer iemand met verstand van zaken je goed longeerles laten geven.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:04

ophouding op de buitenteugel, buitenbeen een stukje naar achter en dan met je binnenbeen wegdrukken en als je wil gaaaaaaaloooop erbij zeggen :+

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:05

mang schreef:
ophouding op de buitenteugel, buitenbeen een stukje naar achter en dan met je binnenbeen wegdrukken en als je wil gaaaaaaaloooop erbij zeggen :+

Uh het gaat hier over longeren? :+

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:07

Sjolvir schreef:
paard van 20, hebben de vorige eigenaren haar wel laten galopperen aan de longe? Misschien hoefde ze daar alleen stap en draf?

Wat je met je zweep doet is je paard naar buiten drijven zodat hij op de circel blijft, valt hij echt naar binnen drijf je hem met je zweep naar buiten.
Als je paard niet luisterd naar je stemcommando en je bent duidelijk genoeg met je lichaamstaal (zul je iemand mee moeten laten kijken) en ze gaat niet op jouw stemcommando in galop, eerst van achter op drijvende beweging maken met je zweep,
werkt dat niet, met zo'n zelfde beweging keer aantikken.
(Dat is niet hetzelfde als mep geven, vaak is aanraken bij een paard met respect voor de zweep al voldoende. Ga er ook even van uit dat jouw paard niet bang is voor de zweep)

Heb je haar aan een hoofdstel? halster? Heb je haar op een of andere manier bijgezet, waarmee je het te moeilijk maakt voor haar?

Goed longeren blijft lastig..
Zou gewoon een keer iemand met verstand van zaken je goed longeerles laten geven.

Ik longeer haar met kaptoom. Ik zal woensdag eens proberen met dat tikje, en als het weer niet lukt dan vraag ik iemand met verstand van longeren om mij te helpen. :)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:07

mang schreef:

Lijkt me moeilijk als je er niet op zit :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:08

touchofpink schreef:
mang schreef:

Lijkt me moeilijk als je er niet op zit :+

ooh :+ heb alleen de beginpost gelezen, heb denk ik wat gemist :+

edit: het staat in de beginpost ook gewoon maar ik ben denk blind :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:44

Je hoeft niet meteen een tikje te geven als je je daar niet goed bij voelt. Je kunt ook gewoon de zweep hoog heffen en het uiteinde op haar kont laten kriebelen, soms krijg je daar ook al fijne reactie op :j

Verder huppel ik het aanspringpasje wel eens mee, je staat versteld heo snel ze dat doorhebben.

Je kunt ook een vliegensvlug stapje naar haar achterhand nemen en kijken of ze daar voorwaarts op reageert?

Gewoon veel uitproberen welke hulpen ze op reageert, haar anderzijds ook leren reageren op lichte hulpen en veel oefenen en belonen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:00

Als je normaal ongeveer ter hoogte van de buik zelf staat stap opzei zodat je er meer "achter" staat drijvende beweging met zweep en LET OP! Zeggen en dan ook echt opgewekt zeggen en de klinkers juist uitspreken...

Dit heeft bij mij paard gewerkt erg simpel omdat het ongeveer de zelfde klank is als Gaalopppp maar dan wat sterker in de uitspraak omdat er geen G inzit....

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:29

Met deze tips kan ik echt wat! Dankje!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:20

Mijne reageerd al op 'Galop!'. Vaak klik ik er wel even bij met mijn tong. Van te voren geef ik al aan dat er wat gaat gebeuren door 'let op' te zeggen oid.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:44

Probeer het rondje iets kleiner te maken als je haar laat aanspringen, dan heeft ze misschien net die extra buiging als ze die nodig heeft! Als ze dan is aangesprongen kan je het rondje weer iets groter maken.
Bij mij helpt t trouwens ook als ik zelf een soort galopsprongetjes maak... Dat sta je wel als een idioot te huppelen, maar als het helpt hoef je iig die zweep niet te gebruiken :P

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:51

ik gebruik helemaal geen drafff of wattan ook :P

bij stap hoef ik niks te doen bij draf prrr prrr prr bij midden draf pr pr pr en bij galop prrrrrrrrrrr ja beetje raar :P hoe het hier staat haha met me tong zemaar trillen met de p er achter:P

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:13

Ik heb toevallig van mijn instructrice geleerd (die van mij heeft galop nog niet goed onder de knie ohz)
Wanneer je GAAAAAAAAAAAAALOOOOOOOOOOOOOOOOP zegt hetzelfde inhoud als Braaaaaaaaaf..
Braaaaaaaaf betekend goedzo, ga door met waar je mee bezig bent..
Dus Wanneer je het kortaf en hardop zegt dus gewon GALOP Zal het sneller zijn werking doen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:16

Nell_ schreef:
Mijne reageerd al op 'Galop!'. Vaak klik ik er wel even bij met mijn tong. Van te voren geef ik al aan dat er wat gaat gebeuren door 'let op' te zeggen oid.

Zo doe ik het ook even attent maken op het commando
Even wat wijzigen, noem haar naam ook vooraf. Dille let op. Let ze niet op, nog een keer en daarna het commando

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:20

ik ken het..alleen de mijne deed het de ene keer echt perfect! en de andere keer ging hij zn dravers draf(je) doen :S vrij lastig als je alleen bent...dat opjaagen is idd niks dan.. o en soms trok hij zo hard aan het touw doordat hij als hij aansprong in galop een bok maakte (met hoofd tussen benen)

maar goed ik heb gewoon veel geoefent en als hij het goed deed beloond..ondertussen steeds beter...maar hij blijft dominant en beetje eigenwijs :P

denk dat oefenen gewoon de enige manier is

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:38

Als je een paard een galopcommando wil aanleren, is het makkelijk om gebruik te maken van natuurlijk gedrag. Gebruik lichaamstaal (daar is al eerder iets over gezegd): blijf achter de drijflijn - ter hoogte van de schouder - als je aan wil drijven. Pas op dat je er niet vóór gaat staan, want dan rem je je paard af. Maak jezelf groter als je de hulp geeft. Vouw je handen open, doe je schouders naar achteren. En geef het stemcommando ''galop''. Belonen bij de eerste galoppas is natuurlijk wel de bedoeling ;-)
Het wil nog weleens helpen om een gebaar te maken bij het aangalopperen. Je maakt een armbeweging alsof je een tennisbal slaat (onderhands), alsof je door in de goede richting te bewegen je paard wil aansporen. Probeer maar!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:25

Kent ze uberhaupt wel het galopcommando? want anders kun je wel 'galop' staan toepen maar begrijpt je paard daar niet meer van dan als je 'bloemkool' zou roepen. Als ze onder het zadel wel goed galoppeert, zet er dan eens iemand op aan de longe, laat de ruiter de galophulp geven en combineer dat met het stemcommando.

Is je cirkel ruim genoeg? Paarden die weinig balans hebben kunnen het heel moeilijk vinden om op een kleine cirkel aan te springen en te galopperen.

Qua stemcommando gebruik ik liever "Kalop", dat is korter, krachtiger dan een lang gaaaaaalop, dat lijkt ook veel op braaaaf. :) Zweephulp die ik gebruik is voor stap richten op koothoogte, draf op hakhoogte en galop op kruishoogte gecombineerd met een meer drijvende positie.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-02-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:32

ik roep meestal galop, kort en Hup
Voor tempowisselingen klik ik met mijn tong

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:15

poes schreef:
Je hoeft niet meteen een tikje te geven als je je daar niet goed bij voelt. Je kunt ook gewoon de zweep hoog heffen en het uiteinde op haar kont laten kriebelen, soms krijg je daar ook al fijne reactie op :j

Verder huppel ik het aanspringpasje wel eens mee, je staat versteld heo snel ze dat doorhebben.

Je kunt ook een vliegensvlug stapje naar haar achterhand nemen en kijken of ze daar voorwaarts op reageert?

Gewoon veel uitproberen welke hulpen ze op reageert, haar anderzijds ook leren reageren op lichte hulpen en veel oefenen en belonen.

:D Yes! Die werkt super, met name als je je lichaamstaal goed gebruikt, en dan wel meehuppelen in de goede galop he ook je eigen juiste beentje voor zetten!

De meeste westernruiters maken een kusgeluidje voor de galop, ik zelf gebruik Yiep (komt van giddy-up) hihi werkt voor ons. Het maakt niet heel veel uit wat je commando is, als het maar niet teveel lijkt op andere dingen zoals hierboven uitgelegd. Zelf vind ik GAAAALOP niet zo fijne, maar dta is ieder voor zich.