Ja, ik dacht al: waar blijft het gezeur over zijn leeftijd...
Daar heb ik een paar antwoorden op:
Laat ik eerst nog wat olie op het vuur gooien: hij is met 7 maanden bij mij gekomen en toen hij een jaar was kende hij het meeste al.
Vrijwel al deze kunsten zijn aangeleerd dmv het belonen van natuurlijk gedrag. Buigen is in oorsprong uitrekken geweest, ik heb daar nooit iets aan hoeven veranderen of toevoegen. Nee schudden is zijn hoofd schudden, zomaar of bijvoorbeeld als je achter zijn oor kietelde. Liggen werd beloond als hij lag als ik op stal arriveerde. Zitten komt altijd na het liggen bij het opstaan en werd ook beloond.
Jambette en later de Spaanse pas kwamen voort uit het leren voetjes geven voor de smid. Of is `omgangsmanieren`aanleren voor jou ook al te veel?
Steigeren doet hij volop tijdens het spelen met zijn maat de Andalusier of het Shetlandermerrietje wat er altijd bij loopt. Later hebben we dat uitgelokt als we zelf met hem aan het spelen waren en beloond.
Alle trainingen gebeuren zonder halstertouw, gewoon los in de bak of in de wei. Als hij geen zin heeft kan hij weglopen (al heeft hij dat nog nooit gedaan, stel je voor, veel te leuk!). De trainingen duren overigens nooit langer dan 5-10 minuten. Ik (en iedereen die hem kent) menen dat hij het echt leuk vind, mede omdat hij altijd enthousiast naar je toe komt en dan (als het hem te lang duurt) zelf alvast begint met nee schudden, jambettes of buigen oid. Natuurlijk doet hij ongevraagd ook weleens dingen die absoluut niet mogen (al doen vrijwel alle paarden dat op een bepaald moment in de training bij het aanleren van een nieuw kunstje: kijk eens wat ik alweer kan, kan ik hier iets mee verdienen? Persoonlijk vind ik dat vaak een goed teken: het is dan duidelijk dat er kunstje er goed in zit en het gedrag verdwijnt vanzelf als het niet beloond wordt).
Voor het geval dat iemand meent te moeten opmerken dat hij dat doet uit verveling: hij staat altijd met twee andere paarden in dezelfde wei en ´s nachts met een Shetlandertje (niet zijn moeder) samen in zijn stalletje. Ik (en wie ook die hem kent) kan geen enkel gebrek vinden in zijn bouw, beweging of gedrag al of niet als gevolg van deze oefeningen. Het is een lief, vrolijk en goedgemanierd jong hengstje geworden die tijdens shows en dergelijke graag meegenomen wordt door wildvreemde kinderen om wat te wandelen of te grazen.
Als je vindt dat deze oefeningen een te grote aanslag zijn op zijn lichaam, moet je ook de gymnastieklessen op de basisschool maar gaan verbieden. Als je vindt dat het aanleren van oefeningen een te grote aanslag is op zijn geest, moet je meteen de hele basisschool maar verbieden: leren lezen, schrijven en rekenen is een hele klus.
Wie ooit heeft geroepen dat je pas met 2 of 2 1/2 jaar mag beginnen met VHD heeft er wat mij betreft geen verstand van (van het trainen van jonge dieren dan). Dit is bepaald niet het eerste jaarling paard of pony dat door mij getraind wordt (al was het meestal niet zo lang of uitgebreid) en ik heb werkelijk nog nooit nadelige reacties gemerkt of gehoord. Ik verbeeld me dat ik er intussen wel wat van af weet, al zal ik de laatste zijn om te beweren dat ik daarin nooit fouten maak.
Even los van het bovenstaande:
Opmerkingen over zijn leeftijd of bijvoorbeeld het feit dat hij kan steigeren of liggen of voor mijn part pissen op commando zijn bepaald off-topic en horen hier dus niet thuis. Als je daar problemen mee hebt open je zelf maar een topic of kijk eens op andere topics die er al over zijn, daar kun je je ei kwijt. Het staat je vrij om daarin naar dit onderwerp te verwijzen en/of een pb te sturen. Dat lijkt me heel wat beter dan het topic van een ander te vervuilen met dingen die er niet thuis horen.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 08-01-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt