Ideeen gezocht voor showtje vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Ideeen gezocht voor showtje vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:15

Mijn mini-appaloosa hengstje Pepito is met zijn anderhalf jaar al een enthousiaste VHD-kunstenaar. Normaal treedt hij samen op met zijn grote broer, een Andalusier ruin en dan maken we er meestal een soort clinic van over vrijheidsdressuur.

Maar nu moet hij volgende week IN ZIJN EENTJE optreden gedurende ongeveer een kwartier (best lang dus) en het is niet de bedoeling dat het een clinic wordt. Het liefst zou ik er een leuk verhaaltje van maken waarin zijn kunstjes passen.

Bijvoorbeeld: ik heb een hoog en een laag podium, waar beide paarden met de voorbenen op gaan staan. Dan laat ik eerst de Andalusier op het lage podium stappen. Als Pepito er vervolgens op moet, weigert hij (nee schudden) en dan laat ik hem in mijn oor fluisteren: "O, de hoogte is een probleem als je zo klein bent? Wacht maar." Vervolgens komt een helper aandraven met het hoge podium wat natuurlijk helemaal te hoog lijkt, maar waar hij zo op stapt.

Probleem is, dat ik heb totaal geen inspiratie heb en ook weinig fantasie. Wie o wie heeft ideeen over hoe ik zijn kunstjes op een onderhoudende manier aan elkaar kan plakken? Het is dus niet reëel om te verwachten dat ik in een week nieuwe kunsten bij kan leren, ik moet het doen met wat hij al kan.

Dat is voor Pepito:
- buigen
- knielen (compliment)
- liggen
- zitten
- steigeren
- achteruit
- Spaanse pas
- apporteren is in de maak
- podium
- plassen (niet heel betrouwbaar met zoveel interessante afleiding)
- nee schudden

Voor veel dingen geldt dat hij het niet erg lang doet, na even liggen komt hij bijvoorbeeld al snel tot zitten.

Nog wat foto's ter inspiratie:

Spaanse pas:
http://picasaweb.google.nl/showteamaleg ... 2735796370

Liggen:
http://picasaweb.google.nl/showteamaleg ... 8718460178

Podium:
http://picasaweb.google.nl/showteamaleg ... 0145821682

Compliment:
http://picasaweb.google.nl/showteamaleg ... 7379787106

Steigeren:
http://picasaweb.google.nl/showteamaleg ... 1038350402

Wie heeft leuke suggesties? Alvast bedankt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:28

Wat is de doelgroep/ voor wat voor publiek ga je optreden?

Dit is wat er even snel in mij opkomt, misschien kun je er wat mee?

Dames en Heren, dit is Pepito en ik wil u graag zijn verhaal vertellen.

Hier kun je een verhaal verzinnen waarin je bijvoorbeeld verteld hoe je hem ontmoet hebt, bijvoorbeeld in een donker bos en dat je een Pratende Pony vond. Dat je dacht dat je droomde en jezelf eens kneep om te voelen of je droomde.

Of dat je dacht dat je teveel gedronken had (haal een fles uit je binnenzak en kijk er eens goed naar) en vraag het publiek of die stippen zo horen te dansen [laat Pepito bewegen]. Dat je naar hem toe liep om te zien of hij een echt paard was.
-laat hem achterwaarts lopen

Vraag hem: droom ik?
-nee schudden

En dat je tot de conclusie kwam dat hij echt was. Je vertelt: ik liep maar naar huis en toen ik achterom keek stond hij daar heel lief (...te lachen en laat hem flehmen. Dat is snel aan te leren). Loop intussen de bak rond, neem hem mee aan een (dun, wit, bijna onzichtbaar) touwtje.

Vertel het publiek hoe je dan overtuigd werd dat het een echte pratende pony was.

hoe langer het verhaal er omheen hoe beter het is
v: Mag ik verder over jou vertellen Pepito? Over hoe bijzonder je bent en wat je hobby's zijn?
a: Nee schudden

v:Nou oke dan vertel jij het maar zelf Pepito. (draai je semi-boos even om, wanneer je terug draait naar hem toe)
-laat hem knielen (compliment maar knielen is mooier)

Vertel aan het publiek: Ik zal even zeggen wat hij mij vertelt en vertaal: Vroeger woonde ik in het bos met zoooooo weinig gras, ik had een vergrootglas nodig om de sprieten te vinden/Er stonden zo weinig sprietjes gras dat hij ze met een lantaarntje moest zoeken en hij op zijn knieën moest om het te vinden/erbij te kunnen.

Vertel dat hij last kreeg van zijn knieën en dat hij besloot een beter leven te zoeken oid. Vooral veel vertellen, met grote gebaren. :)
Loop rond met hem achter je aan. Hij moest heel lang door het bos zwerven om zijn betere leven te vinden...

Vraag hem waarom hij er nu toch zo gezond uitziet en of hij kan vertellen hoe hoe het gras is waar hij op staat?
-laat hem Spaanse pas doen ('zo hoog is het gras waar ik op woon', 'zooooo hoog dat gras' zeg je bij elke Pas)

Laat hem
-in je oor fluisteren (breng je hoofd naar zijn snoet) en verzin nog wat verhaal. Over een boze heks in het bos die hem gevangen hield ofzo...

Vraag hem of hij terugverlangt naar zijn oude plek
-nee schudden

Dus jij 'zit op eten?' Leg uit aan het publiek: Sommige mensen zitten o pianoles of op paardrijden, maar Pepito hier zit 'op eten'. ;)

Hoeveel hooi wil hij in de winter wel eten? of hoe hoog mag het gras wel voor hem zijn?
-steigeren
(mmm, je bedoelt twee kontjes hoog >;) , stoute pony)

Krijg je geen buikpijn van al dat gras/eten?
-nee schudden

Wat doe je het liefst na al dat eten? Zonnebaden?
-nee schudden

Uitbuiken?
-laat hem liggen (hij wil slapen en uitbuiken na het eten)
Wanneer hij gaat rollen vertel je het publiek dat hij zegt dat hij zoveel gegeten heeft dat je hem naar huis kan rollen/hij er buikpijn van krijgt

Als hij apporteren wil of een zakdoek uit je zak pakken of je doet dat zelf
- kun je zijn mond afvegen na het 'eten'/verhaal over zijn eetfestijn. Hij begint ervan te watertanden.

Laat hem zitten en vertel het publiek dat hij er klaar voor is om zijn volgende maaltijd te krijgen. Dat doet Pepito weer denken aan een machtig mooi verhaal over Eten...

Laat hem op het blok staan (eventueel met jambette) en vertel dat hij eens in de Mc Donalds zijn eigen menu heeft besteld (en dat ze 'meneer' tegen hem zeiden! ;) )

Laat hem buigen en einde verhaal.

Het zal wel geen kwartier zijn... Pff moeilijk hoor.

Captain

Re: Ideeen gezocht voor showtje vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:27

Wauw! Wat een fantasie heb jij HL! :D Leuk verzonnen! :j Daar zou ik met plezier naar kijken. Mensen die dit soort dingen niet kennen vinden flemen al geweldig leuk. Laat staan als je hem laat steigeren en hem in 't compliment zetm :D

Succes

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:07

Ja, moeilijk he? Maar wat een leuk verhaaltje, tjonge en wat een creativiteit! Daar kan ik vast wat mee. In ieder geval fijn dat je meedenkt.
O, ja: het is a.s. zondagmiddag op de nieuwjaarsreceptie bij manege Rosworld in Zijen (jou welbekend denk ik. De rest van Alegria treedt dan niet op). Leuk publiek dus.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:35

Als het niet te glad is (zomerbanden :( ) kom ik misschien wel even kijken. Ik vind Pepito een perfect showpaardje: een echte publiekstrekker met zijn wollige vacht. Ik hoop dat ik je een beetje op weg kon helpen. :) Succes.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:22

Leuk als je komt: hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Als het slecht weer is gaat het toch niet door: ik ga dan niet met trailer en paarden de weg op. Dat lange, smalle bochtige weggetje naar Rosworld wordt vast niet gestrooid.
We moeten om 13.45 uur de ring in.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:55

Paardje is 1 1/2 deze zware VD kunsten zijn echt nog een te grote aanslag op zijn lichaam..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:31

Ja, ik dacht al: waar blijft het gezeur over zijn leeftijd...
Daar heb ik een paar antwoorden op:

Laat ik eerst nog wat olie op het vuur gooien: hij is met 7 maanden bij mij gekomen en toen hij een jaar was kende hij het meeste al.

Vrijwel al deze kunsten zijn aangeleerd dmv het belonen van natuurlijk gedrag. Buigen is in oorsprong uitrekken geweest, ik heb daar nooit iets aan hoeven veranderen of toevoegen. Nee schudden is zijn hoofd schudden, zomaar of bijvoorbeeld als je achter zijn oor kietelde. Liggen werd beloond als hij lag als ik op stal arriveerde. Zitten komt altijd na het liggen bij het opstaan en werd ook beloond.
Jambette en later de Spaanse pas kwamen voort uit het leren voetjes geven voor de smid. Of is `omgangsmanieren`aanleren voor jou ook al te veel?
Steigeren doet hij volop tijdens het spelen met zijn maat de Andalusier of het Shetlandermerrietje wat er altijd bij loopt. Later hebben we dat uitgelokt als we zelf met hem aan het spelen waren en beloond.

Alle trainingen gebeuren zonder halstertouw, gewoon los in de bak of in de wei. Als hij geen zin heeft kan hij weglopen (al heeft hij dat nog nooit gedaan, stel je voor, veel te leuk!). De trainingen duren overigens nooit langer dan 5-10 minuten. Ik (en iedereen die hem kent) menen dat hij het echt leuk vind, mede omdat hij altijd enthousiast naar je toe komt en dan (als het hem te lang duurt) zelf alvast begint met nee schudden, jambettes of buigen oid. Natuurlijk doet hij ongevraagd ook weleens dingen die absoluut niet mogen (al doen vrijwel alle paarden dat op een bepaald moment in de training bij het aanleren van een nieuw kunstje: kijk eens wat ik alweer kan, kan ik hier iets mee verdienen? Persoonlijk vind ik dat vaak een goed teken: het is dan duidelijk dat er kunstje er goed in zit en het gedrag verdwijnt vanzelf als het niet beloond wordt).

Voor het geval dat iemand meent te moeten opmerken dat hij dat doet uit verveling: hij staat altijd met twee andere paarden in dezelfde wei en ´s nachts met een Shetlandertje (niet zijn moeder) samen in zijn stalletje. Ik (en wie ook die hem kent) kan geen enkel gebrek vinden in zijn bouw, beweging of gedrag al of niet als gevolg van deze oefeningen. Het is een lief, vrolijk en goedgemanierd jong hengstje geworden die tijdens shows en dergelijke graag meegenomen wordt door wildvreemde kinderen om wat te wandelen of te grazen.

Als je vindt dat deze oefeningen een te grote aanslag zijn op zijn lichaam, moet je ook de gymnastieklessen op de basisschool maar gaan verbieden. Als je vindt dat het aanleren van oefeningen een te grote aanslag is op zijn geest, moet je meteen de hele basisschool maar verbieden: leren lezen, schrijven en rekenen is een hele klus.

Wie ooit heeft geroepen dat je pas met 2 of 2 1/2 jaar mag beginnen met VHD heeft er wat mij betreft geen verstand van (van het trainen van jonge dieren dan). Dit is bepaald niet het eerste jaarling paard of pony dat door mij getraind wordt (al was het meestal niet zo lang of uitgebreid) en ik heb werkelijk nog nooit nadelige reacties gemerkt of gehoord. Ik verbeeld me dat ik er intussen wel wat van af weet, al zal ik de laatste zijn om te beweren dat ik daarin nooit fouten maak.

Even los van het bovenstaande:
Opmerkingen over zijn leeftijd of bijvoorbeeld het feit dat hij kan steigeren of liggen of voor mijn part pissen op commando zijn bepaald off-topic en horen hier dus niet thuis. Als je daar problemen mee hebt open je zelf maar een topic of kijk eens op andere topics die er al over zijn, daar kun je je ei kwijt. Het staat je vrij om daarin naar dit onderwerp te verwijzen en/of een pb te sturen. Dat lijkt me heel wat beter dan het topic van een ander te vervuilen met dingen die er niet thuis horen.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 08-01-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:41

Ik vind anderhalf eigenlijk ook te jong, zou zelf beginnen met twee en een half maar 't verschilt natuurlijk ook erg per paard. Als jij hem dit lekker spelenderwijs geleerd hebt zie ik het probleem absoluut niet! VD is mentaal belastend maar als jou paard 't snel oppikt en zelf aanbied, waarom niet? Als trainer moet je zelf een grens zien te stellen. En zo te zien/horen heb je aardig wat ervaring met VD dus ga ik ervanuit dat je weet waar je mee bezig bent. En de kunstjes zijn niet belastend voor zijn lichaam. Bijna alle VD oefeningen zijn natuurlijke bewegingen maar dan op commando gezet, niks onnatuurlijks aan dus! ;)

TS; heb je de show al gehad of is dat morgen? :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:54

De show is zondag 10 januari om 13.45 uur in Hippisch Centrum Rosworld te Zeijen, Zuiderstraat 6. Zeijen is in Noord Drenthe. Het is gratis en open voor iedereen. Dat het gratis is, is maar goed ook want we zijn maar een stelletje goedwillende amateurs en er zal wel van alles mislukken....
Ik daag iedereen uit om te komen kijken en zijn mening te geven als hij of zij er een probleem mee heeft. Maar liever nog: kom kijken omdat je het leuk vindt!
Helaas, helaas is de kans groot dat ons optreden niet doorgaat, want er is voor morgen en zondag veel sneeuw verwacht en dan is het niet verantwoord om met een trailer te gaan rijden. De manege ligt namelijk erg afgelegen en er is nu al een tekort aan strooizout.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:01

Ja inderdaad! :j Jammer dat het waarschijnlijk niet doorgaat!

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:31

Kun je Pepito er niet alvast heen brengen of is dat geen optie? Als er niet zulk slecht weer voorspeld zou zijn, was ik komen kijken. Tenzij de weermannen er weer vreselijk naast zitten kom ik mijn huis niet uit van het weekend.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:08

Kunnen we on topic blijven, aub?

Heeft iemand nog ideeën voor een show voor Pepito? Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar wat anderen zouden verzinnen.

Dit zou een super interessant topic kunnen worden voor iedereen die wel eens een optreden of 'demo van de kunsten van zijn paard' wil laten zien. We kunnen allemaal leuke ideeën opdoen van elkaar... als we on-topic blijven.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 02:46

Helaas is i.v.m. het weer de nieuwjaarsreceptie van Rosworld uitgesteld. Het wordt nu waarschijnlijk gehouden op zondag 14 of 21 februari. Jammer, maar een goede beslissing. Het is hier nu echt aan het spoken buiten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:33

Juiste keuze! :j

Heb je nog even om een idee te verzinnen! :D
Of om het idee van HL te gaan oefenen!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:02

De nieuwjaarsreceptie van Rosworld is verplaatst naar zondagmiddag 21 februari. Het is bedoeld om alle paarden (en veel ruiters) van de manege in een of andere discipline te tonen, en ook om alle aktiviteiten van mensen/paarden van buiten (die er trainen) te laten zien. Het is dus niet primair bedoeld als een spectaculair showprogramma. Maar het is vaak wel erg leuk om te zien!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:05

En heb je al ideeën uitgewerkt voor wat je die dag met Pepito gaat doen?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 01:00

Ben ik weer. Morgen gaan we optreden, om half twee - twee uur moeten we op. En jawel hoor, er is weer sneeuw voorspeld hier in het hoge Noorden! Maar, sneeuw of geen sneeuw, we gaan ervoor.
Het is toch een showtje met twee paarden geworden, anders werd het te saai en was een kwartier echt te lang.
Als jullie geinteresseerd zijn, zal ik achteraf het stukje op Bokt zetten. Nu moet het nog even een verrassing blijven voor de toeschouwers.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:11

Leuk! En wel een fotootje erbij doen! :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:06

Nou, veel succes! :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:06

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan!

Het verhaaltje wat hier in dit topic staat vind ik echt super leuk trouwens!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 01:28

Nou, het optreden was een groot succes!
Om te beginnen hadden we tijdens de trainingen ervoor zelf al een hoop lol. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor een showtje met alle twee de paarden, omdat een kwartier voor een zo'n dreumes in zijn eentje gewoon te lang was. Wel kreeg Pepito duidelijk de hoofdrol.
We hadden dus Clown Peppi (vriendin 1) met Pepito (die eerst nog wel moest leren om Pepito zijn kunstjes te laten doen) en vriendin 2 als Jurylid (speaker). Zelf ging ik als clown Ronnie met Andalusier Don (omdat die voor vreemden moeilijker is met zijn kunsten, of liever: hij is gewoon lui). We hadden nog clownspakken en diverse grote attributen in schuimrubber, zoals penen, borstels, hoevenkrabber en een zak frites.
Het ging om een wedstrijd in de kunsten, met een bekakte jury die dacht dat ze kwam voor een dressuurwedstrijd.
Het scenario heb ik hieronder gekopieerd.

Voorstelling Don en Pepito

Ronnie komt binnen met Don:
Speaker: wat komt u doen?
Ronnie: Ik kom voor de wedstrijd!
Sp: welke wedstrijd?
Ronnie: kunstjeswedstrijd!

Peppi komt binnen
Sp: wat komt u nou weer doen?
Peppi: ik kom voor de wedstrijd!
Sp: welke wedstrijd?
Peppi: kunstjeswedstrijd!

Sp: nou dan maken we er een wedstrijd van!
Wat voor kunsten gaat het om?

Voorstellen: Ronnie en Donnie, Peppi en Pepito.
en buigen (als Pepito niet meteen buigt: strekken en compliment)

Pepito gaat liggen: intermezzo met 1 borstel halen en schoonborstelen.

Als hij weer gaat liggen: 2 borstels halen en schoonmaken.

Spaanse pas: eerst Don
Pepito probeert maar lukt niet, alleen Peppi doet de Spaanse pas!
Don zal het wel even voordoen aan Pepito en geeft eerst stilstaand jambettes links en rechts, die Pepito nadoet. Don maakt dan hele trage, hoge passen achter elkaar. De Sp geeft intussen uitleg dat Don het wel even voordoet.
dan Pepito in de Spaanse pas.

Podium (alleen lage in de bak)
Don moet op het podium maar weigert dat (nee schudden). Ronnie schudt dan ook overdreven nee naar de speaker en die herhaalt het met woorden voor het publiek. Hij wil alleen voor wat lekkers, maar weigert de wortel en gaat wel voor de zak met frietjes.
Eerst hoeven uitkrabben en podium schoonmaken met zakdoek. Zakdoek laten vallen en door Don laten oprapen.
Don gaat op het podium staan.

Pepito staat en kijkt. Als hij erop moet (Peppi wijst en de speaker legt uit) schudt hij nee (en Peppi schudt nee naar de speaker en die vertaalt weer voor publiek).
Pepito gaat zitten en wil niet overeind.
En waarom niet? Steekt een voorpoot uit.
Is de hoogte niet goed? Schudt nee.
Sp: Ja, je bent ook maar een kleintje he. Wacht maar even, we halen een andere.
Dan wordt het hoge podium binnen gebracht.
Speaker: maar dat is toch veel te hoog!
Dan gaat Pepito erop staan.

Juryoordeel, prijsuitreiking en champagne.

Ronnie pak de fles, zwaait er wat mee.
Don neemt een slokje. En nog een. Lacht.
Gaat dan gekruist staan. Sp; kijk nou, dat paard is dronken!

Peppi lacht hard, al wijzend, slaat zich op de knieen en Pepito steigert een paar keer.
Sp vraagt wat er aan de hand is.
Pepito fluistert en Peppi roept naar de speaker en die roept weer: hij wil ook een slokje!
Sp: Maar je bent nog veel te jong! Straks ben je dronken en val je om. Kijk maar naar Don.
Pepito aan de fles.
Gaat knielen en valt vervolgens om, kunst is om hem even daar te houden.
De speaker maakt intussen een hoop misbaar over te jonge dieren die al aan de drank zijn en wat er van komt.

Afsluiting door de speaker.
Paarden buiging en verlaten de baan in Spaanse pas.

De eigenlijke uitvoering is natuurlijk niet helemaal hetzelfde geworden. Tijdens het oefenen leerden we steeds beter om in te spelen op de reakties van de paarden, zodat de uitvoering kon varieren. Vriendin 1 ontpopte zich steeds meer als een geweldige clown en samen met Pepito, die enthousiast meedeed, stalen ze de show.

Er is een video opname gemaakt, helaas kon die natuurlijk niet tegelijkertijd beide paarden filmen. Sommige leuke scenes ontbreken daarom. We zijn nog aan het worstelen om er een leuke samenvatting van te maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:07

Wat leuk!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:05

gewelig! :D ik hoop het met mijn paard ook te kunnen!
eerste idee vond ik zeker neit slecht :D

missygriedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:54

Even een kleine toevoeging op de leeftijd van Pepito... Ik heb een NF merrie van twee jaar oud en die is ook al een jaar bezig met VD. Ze vind het helemaal fantastisch en alle kunstjes die ze doet zijn, net als bij Pepito, natuurlijk gedrag. Als ik er nu op zou zitten en dressuur zou gaan rijden zou het een heel ander verhaal zijn wat betreft belasting. VD is net zo belastend als een speelkwartiertje met weidemaatjes.

Pepito is leeuuk! Ik kom binnenkort weer een keer naar een show van jullie kijken!