Wel of niet longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Wel of niet longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:50

Vinden jullie het nuttig om een paard te longeren?

En hoe doen jullie dit dan en waarom?

Of waarom doen jullie het niet?

Emma040

Re: Wel of niet longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:51

ik doe het bijna nooit..

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:53

En waarom dan niet??

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:56

Ik probeer minimaal 1 x per week te longeren..

Eerst met wat langere bijzet en dan langzamerhand iets meer erbij. Ik doe het voornamelijk om de achterhand er mooi bij te krijgen en haar lekker over de rug te krijgen. Dat ze wat losser wordt en een mooiere zelf houding krijgt.

Vind het erg belangrijk en zie ook duidelijk waarom ik het doe, ze wordt er zichtbaar losser van.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:02

Zo doe ik het ook ongeveer :D

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:04

Mijn paard staat op een weiland. met nog 2 andere. Eentje ervan kan naar binne die andere niet. Dus longeren gaat moeilijk. En de grond is hard. En mijn buitenbak is superhard. en als ik wil gaan rijden moet ik een half uur rijden naar mijn manege. En mijn paard reageert nie echt op het longeren. maar wil het wel meer gaan doen. iets voor in 2010.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:05

Ik kan nog niet longeren. :')
Raak altijd in de war met het longeertouw.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:07

Ik longeer veel. Merrie is errrg stijf. met het longeren kan ik vanaf de grond zien hoe ze reageert op bepaalde hulpen. Ze moet gewoon lekker laag komen, vwnw, en dat is aan de longe makkelijker dan ohz, dus mijn manier om haar lekker los te werken. :D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:13

alleen als ik geen tijd heb om te rijden en als ze echt het land niet opkunnen. maar zet ze dan eigenlijk meestal gewoon de hele dag in de paddock. als ik longeer doe ik dat wel met dubbele longe, dan loopt hij veel beter.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:14

Emma: Jammer.. In 2010 beter!

Fira: Goed oefenen dus..

Anouk: Ja idd, los werken, daar gaat het om! En zien wat het paard doet. En idd, ohz is toch moeilijker!!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:15

Saswes: En waarom alleen dan?

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:17

'K longeer minimaal 1 of 2 keer per week, mijn paard wordt er lekker los van en ze loopt altijd lekker te sjouwen.

Wissel het altijd af: De ene keer doe ik het gewoon aan een halster, de andere keer leg ik balken neer en soms met touwtjes eraan.

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:19

Ik heb toen ik mijn paard net had wel gelongeerd. maar hij reageerde niet echt. En regeerde ok nie echt op een zweep. Dus ben ik gestopt. maar wil toch in de winter maanden trainen aan zijn conditie/ spier opbouw. iemand tips.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:21

baby paardje is nu 4, en kan ik niet 7 dagen in de week rijden. en als ik haar 3 dagen alleen laat los zetten wordt ze een bommetje, want dan staat ze alleen maar stil. Dus meestal doe ik 1x op ze *jonge paarden longeren* (gewoon halstertje en een beetje spelen met balkjes ed) en 1 dag in de week met schofje en slofje.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:22

Ik doe het 2/3 keer per week, dan heb ik geen tijd of zin om te rijden.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:23

Ja longeren doe ik ook graag. We hebben vooral jonge paarden staan en een dagje 'vrij' is lekker aan een halstertje aan de longe joggen, zo hoeven ze niet echt aan het werk oid maar wel even lekker bewegen.
Ook worden ze bijgezet gelongeerd, om toch te werken maar zonder ruiter erop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:27

Af en toe (lees: 1x per 14 dagen ongeveer) maar als ik straks dichterbij woon wil ik wel sowieso 1x per week gaan longeren. Hij wordt er mooi soepel van, als ik de dag erna ga rijden merk ik dat hij makkelijker buigt en nageeft.
Ik longeer met touwtjes, wil straks gaan oefenen met dubbele longe, Heb al wel een begin gemaakt aan halster, hij vindt de lijn achter zn kont nog iets te spannend om er mee te gaan werken (te rennerig).

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:40

Ik zie het longeren niet als "rondslingeren aan een touwtje voor als je even geen tijd hebt om te rijden", zoals men bij ons op de club wel eens zegt, maar echt als een volwaardige training.

We hebben een longeertraining gevolgd van Haanstra (wat een inspirerende vent!) en we longeren onze pony's in ieder geval 2x in de week. Ze worden er lekker los en soepel van en daar heb je zowel ohz als aangespannen veel profijt van.

We longeren trouwens altijd met hoofdstel en touwtjes (begin van de training zonder touwtjes). De dubbele longe is trouwens nog fijner als je wilt werken aan stelling en buiging.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:10

Wij longeren zowiezo 1x per week. Soms zelfs wel 5x per week ipv rijden. Als je juist longeert kun je je paard super trainen en verbeteren. Heb overigens net als YSR1971 een 2 daagse cursus bij Lammert gevolgd. Die man is echt goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:25

Ik longeer wel af en toe, vooral als ik geen zin heb om te rijden maar hem toch een beetje wil laten werken. Zeker als ik met de pessoa longeer merk ik echt wel een heel verschil, hij bouwt dan gemakkelijker opde juiste plaats spieren op :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:26

Ik longeer de paarden ook altijd minimaal eens per 2 weken.

Dit omdat dit zeer bevoordelijk is voor de rug, plus dat je zelf ook in de gaten kunt houden hoe paard loopt en zich ontwikkeld.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:32

Lees bijna overal hetzelfde:

Ze worden er lekker los van!
Ben ik het helemaal mee eens! +:)+

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:52

Als ie fris is doe ik het wel...die bokken die er soms uitkomen aan de longe kan ik niet uitzitten. En zo kan je altijd conditie opbouwen ook als je niet kunt rijden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:58

op het moment longeer ik het paard van mijn vriedin z'on 3x per week.....om haar los te krijgen.
Ze zit erg vast(vorige eigenaar vond het nodig om haar met stang en trens in te rijden en haar erg kort te laten lopen,niet voorwaarts....jaaa,ze doen vreemde dingen hier in frankrijk..)
door te longeren,met bijzet,(losjes) zie ik dat ze soepeler wordt.

Je moet wel weten wat je doet,anders helpt het niet veel....

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:09

Inderdaad ja. even longeren om de frissigheid er uit te krijgen is ook goed. Meestal doe ik eerst gewoon even los aan de longeerlijn zonder touwtjes oid zodat ze eerst even lekker gek kunnen doen. En daarna bijzetten.

Idd, je moet wel weten hoe het moet anders geeft het nog niks. Maar, mijn mening is, als je aan de longe niet ziet wat je verkeerd doet, hoe zou je dat dan onder het zadel wel zien of voelen?? Vanaf de kant zie je toch veel meer? Dus als je niet goed bijzet, en je ziet dat niet, dan voel je dat ook niet ohz. Lijkt mij... :+