Spier opbouw achterhand/sterker maken achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Spier opbouw achterhand/sterker maken achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:05

Wie kan mij wat tips/oefeningen geven om de achterhand sterker te maken en om de spieren weer wat op te bouwen. Maar dan wel vanaf de grond dus niet onder de man.

Mijn KWPN ruin is inmiddels na een aantal maanden rust redelijk hersteld van zijn peesblessure die hij door overbelasting had. Door het stilstaan is zijn spiermassa op zijn achterhand toch wel afgenomen wat uiteraard logisch is als je normaal gesproken elke dag een paar uur getraind wordt.
Nu willen we hem in het voorjaar pas met rijden weer gaan oppakken omdat het nu zo goed gaat met hem dat we niks willen forceren. met dit weer en alleen de mogelijkheid om buiten te rijden is niet optimaal als je net hersteld bent van een langdurige blessure. En een rijbak ligt pas dit voorjaar in de planning helaas.

maar we willen wel weer wat met hem gaan doen in de vorm van grondwerk om zijn achterhand sterker te maken en om langzaamaan zijn spieren weer wat op te bouwen.

wie weet welke oefeningen hier bij uitstek geschikt voor zijn of wie heeft tips?
voor iedereen alvast een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2010!!!

Daihyo

Re: Spier opbouw achterhand/sterker maken achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

BEH --> GVL

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:15

Jij ook een fijne jaarwisseling.
Wil je grondwerken alleen voor de achterhandbespiering, of ookgewoon andere leuke oefeningetjes?? Kijk eens naar het boek van ingeteblick. Daar staat veel uitleg in, ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met Grondwerk natuurlijk.

Ik heb dat boek thuis, en wil wel wat oefeningetjes doorgeven via PB mocht je er belang bij hebben.
Laatst bijgewerkt door LeonieL op 30-12-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:17

Over het algemeen is balkjes lopen goed voor de achterhand. Je kunt varieren met de ruimte die je er tussen laat waardoor hij grotere/kleinere passen moet nemen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:39

Of je kunt beginnen met werk aan de lange teugel. Daarmee kun je je paard onbelast op vele manieren trainen en sterker maken. Het is ook goed voor je eigen conditie.

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:33

Als je je paard al een beetje traint op de achterhand is ook al een goed begin.
Doordat mijn paard een sterke achterhand heeft gekregen, kwam omdat ik veel balkjes draafde. Dat is echt heel erg goed voor een paard. Voor zijn ritme, spieren etc.
Verder kan je veel overgangen maken. Stap, draf, draf stap etc.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:30

LifeLove schreef:
Als je je paard al een beetje traint op de achterhand is ook al een goed begin.
Doordat mijn paard een sterke achterhand heeft gekregen, kwam omdat ik veel balkjes draafde. Dat is echt heel erg goed voor een paard. Voor zijn ritme, spieren etc.
Verder kan je veel overgangen maken. Stap, draf, draf stap etc.

TS vraag om oefening die aan de hand gedaan kunnen worden.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:26

Pitt25 schreef:
Over het algemeen is balkjes lopen goed voor de achterhand. Je kunt varieren met de ruimte die je er tussen laat waardoor hij grotere/kleinere passen moet nemen.

idd, balkjes lopen is een goede manier om de achterhand te ontwikkelen, je kunt ze als het goed gaat ook op verschillende hoogtes leggen. Succes!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:13

je paard achterwaarts laten gaan, door een L lopen. Maar wel opletten dat hij recht achterwaarts gaat.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:41

ik train dit door met een pessoa te longeren. En door met de dubbele longe te longeren. Dan laat ik het achterste touw achter zijn kont langs lopen. Ik maak dan veel overgangen en schijnovergangen. Al doe ik dat ook onder het zadel.
Balkjes is idd ook een goede tip.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:44

Dubbele longe inderdaad, zoals zodiacje ook al zegt.
Mijn paard is ook herstellende, van een bekken-/rugprobleem, en de dubbele helpt hem echt enorm goed om zn bekken te leren kantelen en zijn buikspieren sterker te maken.
Kan t dubbele lijnen longeren echt aanraden.
Balkjes lopen weet ik niet of ik daar zo'n voorstander van zou zijn bij een paard die herstellende is van peesblessure.

Edit; Je zou ook met lange teugelen kunnen beginnen. Daarbij kun je je paard ook meer van achter laten komen + houdt je zelf de controle over t tempo en kun je veel rechtuit lopen.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 03-01-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:52

Alles wat hier boven is genoemd.
Maar ik lees dat je geen bak hebt dus dat wordt moeilijker.
Schouderbinnenwaarts en travers aan de hand...

"Bij de schouderbinnenwaarts wordt het binnenachterbeen van het paard meer belast, waardoor dit achterbeen buigzaam wordt gemaakt."
Travers: "Het buitenachterbeen komt in deze oefening onder de massa, waardoor dit been buigzaam wordt gemaakt."

http://www.paardenbegrijpen.nl/content/ ... y/202/217/

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:21

als je balken hebt op houten palen kun je die neerleggen en hem daar overheen laten draven ;)