Wanneer biginnen met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

Wanneer biginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:09

Ik heb een pony van 2 jaar en 8 maanden,
Als hij oud genoeg is wil ik hem laten inrijden.
Het is best wel een laatbloeier, dus niet te vroeg.

Maar wanneer kunnen we nou beginnen met longeren?
Sommige mensen zeggen dat dat al wel kan, maar ik ben bang dat hij er nog niet klaar voor is en geblesseerd raakt ofzo...

Weet iemand wanneer je z'on laatbloeier mag longeren?

Silence

Re: Wanneer biginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:13

Het verschilt per paard.
Als jouw gevoel er niet goed bij is, dan zou ik nu ook nog niet beginnen. Jij kent je paard het beste, dus jouw gevoel zal ook de beste keus zijn. Het geeft ook niks als jouw paard later is dan de gemiddelde paarden. Grote kans dat dat nog beter is ook.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:05

Oké, ik wacht denk ik nog. :D
Als hij tegen de drie is, zie ik wel verder...

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:14

Longeren kun je beginnen tussen 2,5 en 3 jaar. Je kunt als eigenaar het best bepalen wat het beste is voor je paard. Ik heb zelf een merrie van 2,5 en ik begin over een paar maanden met longeren want ik wil graag met haar naar een keuring toe. Dan is het wel handig als ze al e.e.a. kennen. Ik heb ook het gevoel dat ze er klaar voor is. Ze is al goed gegroeid en ziet er al uit als een "volwassen paard". Verder is ze vrij heet dus ik hoop dat ze wat hanteerbaarder wordt met longeren. Maar als jij jouw paard nog te jong vindt moet je gewoon nog even wachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:35

Amika123 schreef:
Longeren kun je beginnen tussen 2,5 en 3 jaar. Je kunt als eigenaar het best bepalen wat het beste is voor je paard. Ik heb zelf een merrie van 2,5 en ik begin over een paar maanden met longeren want ik wil graag met haar naar een keuring toe. Dan is het wel handig als ze al e.e.a. kennen. Ik heb ook het gevoel dat ze er klaar voor is. Ze is al goed gegroeid en ziet er al uit als een "volwassen paard". Verder is ze vrij heet dus ik hoop dat ze wat hanteerbaarder wordt met longeren. Maar als jij jouw paard nog te jong vindt moet je gewoon nog even wachten.

Van afmatten wordt een paard niet hanteerbaarder, je creërt eerder een nog gevaarlijker situatie. Paard krijgt nl conditie zonder rust in het hoofd. Dus nog steeds heet/angstig en nu de conditie om te blijven rennen.
Kijk naar je voer, suikers in de brok en je ruwvoer (kuil/voordroog geeft bij sommige paarden ook heet, niet kunnen ontspannen gedrag), je hoeveelheid vrije beweging, hoeveel vertrouwen heeft dit paard in jouw, zichzelf en haar omgeving. En verder kan een jong paard zich nog niet zo lang concentreren.

@TS: longeren is vrij standaard, maar dat maakt het niet het enige (voorbereidende) wat je met een (jong) paard kan doen. Als voorbereiding op het inrijden heb je meer aan wandelen, vertrouwen krijgen in de omgeving, jouw en zichzelf. Veel ervaring opdoen dus met zowel wat je altijd tegenkomt in de omgeving als wat je in de bak erbij kan verzinnen. Ga ook in de bak wandelen als er ruiters aan het rijden zijn. Helemaal leuk als die ook vanuit het zadel je pony willen aaien en over de rug kriebelen, etc. Rare bewegingen/stemmen van boven/schuin achter kennen helpen later met een ruiter ook. Verder lange lijnen beginnen, zodat er een stuur opzit voordat je gaat rijden, stemhulpen stap, draf, ho, achterwaarts kan je er dan ook meteen opzetten. Kan dat in de bak echt goed, ga dan ook op die manier naar buiten. Dan moet pony als eerste langs de enge dingen, leren ze ook weer een hele hoop van.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:51

ik zou het doen wanneer
je denkt dat het kan.
ik begon zelf toen me shet 2 was.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:13

Silence schreef:
Het verschilt per paard.
Als jouw gevoel er niet goed bij is, dan zou ik nu ook nog niet beginnen. Jij kent je paard het beste, dus jouw gevoel zal ook de beste keus zijn. Het geeft ook niks als jouw paard later is dan de gemiddelde paarden. Grote kans dat dat nog beter is ook.

Verschilt per paard? :?
Wellicht bedoel je dat het met deze leeftijd eventueel al kan, maar je zou het ook kunnen lezen dat je op elke leeftijd kunt beginnen...

TS persoonlijk zou ik je paard nog lekker tot het voorjaar laten lopen en dan langzaam aan beginnen met longeren.
Als je paard 'laat' in het hoofd is, dan kun je m beter niet overbelasten met teveel prikkels.
Wat grondwerk gaan doen en laten wennen aan vreemde dingen en vertrouwen opbouwen.
Spelen met je paard, hem laten volgen en bij je weg sturen op lichaamstaal en op die manier conditie opbouwen en lichtelijk spieren kweken.
Van daar uit kun je proberen te gaan longeren en vergeet daar niet bij dat longeren best belastend is voor de binnen benen en dat je dat nooit te lang achter elkaar mag doen.
In het begin maar 10 min longeren en om de 5 min van hand veranderen en dat aan blijven houden als je langer gaat longeren.
En absoluut NIET meteen gaan bijzetten oid, want het paard moet 1st op eigen benen leren lopen en zijn balans leren vinden, want het is helemaal niet zo heel natuurlijk om hem op de cirkel te gymnastiseren.
Daarom ook proberen de cirkel zo groot mogelijk te houden en niet trekken in de mond, het liefst beginnen zonder bit te longeren.
Als je namelijk een gehoorzaam paard hebt die al vertrouwen in jou heeft dan heb je helemaal geen bit nodig.
Het meeste verzet komt voort uit wantrouwen of pijn.
Of je gevraagde oefening wordt niet goed begrepen en ben je niet duidelijk genoeg.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:17

ik zou er lekker lang mee wachten :) mijn shetje is 3,5 heeft welleens een zadeltje op gehad enzo maar staat nog lekker te niksen :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:21

De voorkeur ligt bij mij ook met ruim 3jr en dan langzaam gaan beginnen met de absolute basis.
En dat is vertrouwen kweken met niet al te zware lichamelijke belastende oefeningen. ;)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:47

Je weet zelf meestal wanneer je paard er 'groot' genoeg voor is. Als die nog onwijs overbouwt, veel speelt en klein is, zou ik nog even wachten. Er zijn paarden die er al klaar voor zijn, en dat verschilt per paard. Tevens vind ik het een hele goede optie om een heet paard te longeren. Daar mat je die niet mee af, maar je hebt een grote kans dat die zo meer respect krijgt voor je en als je het gewoon op een speelse manier doet, krijg je veel resultaat. Ik vind 2,5 niet veelste jong!

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:51

Ik vind ook dat je al kan beginnen met longeren hoor, daar krijgt hij niks van. Op deze manier bouw je al een band met hem op en kun je hem aan je stemhulpen laten wennen en vertrouwd mee laten raken wat met zadelmak maken erg handig is. Een bijzetteugel of slof zou ik in dit stadium nog niet gebruiken, dat komt op langere termijn wel. Gewoon rustig aan en goed op je paard letten.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:11

Tat_jana schreef:
ik zou er lekker lang mee wachten :) mijn shetje is 3,5 heeft welleens een zadeltje op gehad enzo maar staat nog lekker te niksen :)

Jouw link in je profiel vind ik klasse! :j
Van wanneer een paard inrijden etc. +:)+
Die moet je hier ook gewoon ff plaatsen, want ik denk dat het ook van belang is met longeren, aangezien je dan de benen ook behoorlijk zwaar belast en dergelijke.

Bovendien vind ik de mensen die zo snel mogelijk met een paard willen beginnen het dier uitbuiten omwille van hunzelf en of geld opbrengsten.
Daarmee niet naar het dier kijken wat die jou aangeeft en zich niet hebben verdiept in de theorie erachter.
Wij hebben een Belg staan thuis en iedereen roept; wanneer ga je er wat mee doen, hoe oud is die?
Van de zomer net 3jr en ik vind het nog veel te vroeg om hem te gaan belasten gezien zijn lichamelijk gesteldheid.
Hij is in zijn hoofd wel oud genoeg, maar lichamelijk gezien is het nog echt een jonkie.
Daarom gaan we pas van het voorjaar met grondwerk beginnen en gehoorzaamheids oefeningen.
Hij kent al wat vreemde dingen zoals aan het touw meelopen over een zeiltje heen en dergelijke, maar aangezien zo'n groot en zwaar paard lichamelijk nog lang niet ontwikkeld is, komt er nog met geen mogelijkheid een zadel op (en dan bedoel ik voornamelijk het niet rijden, maar wel wennen aan een zadel) en gaan we hem al helemaal niet uitgebreid longeren. :n

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:16

tamary schreef:
Amika123 schreef:

Van afmatten wordt een paard niet hanteerbaarder, je creërt eerder een nog gevaarlijker situatie. Paard krijgt nl conditie zonder rust in het hoofd. Dus nog steeds heet/angstig en nu de conditie om te blijven rennen.
Kijk naar je voer, suikers in de brok en je ruwvoer (kuil/voordroog geeft bij sommige paarden ook heet, niet kunnen ontspannen gedrag), je hoeveelheid vrije beweging, hoeveel vertrouwen heeft dit paard in jouw, zichzelf en haar omgeving. En verder kan een jong paard zich nog niet zo lang concentreren.

@TS: longeren is vrij standaard, maar dat maakt het niet het enige (voorbereidende) wat je met een (jong) paard kan doen. Als voorbereiding op het inrijden heb je meer aan wandelen, vertrouwen krijgen in de omgeving, jouw en zichzelf. Veel ervaring opdoen dus met zowel wat je altijd tegenkomt in de omgeving als wat je in de bak erbij kan verzinnen. Ga ook in de bak wandelen als er ruiters aan het rijden zijn. Helemaal leuk als die ook vanuit het zadel je pony willen aaien en over de rug kriebelen, etc. Rare bewegingen/stemmen van boven/schuin achter kennen helpen later met een ruiter ook. Verder lange lijnen beginnen, zodat er een stuur opzit voordat je gaat rijden, stemhulpen stap, draf, ho, achterwaarts kan je er dan ook meteen opzetten. Kan dat in de bak echt goed, ga dan ook op die manier naar buiten. Dan moet pony als eerste langs de enge dingen, leren ze ook weer een hele hoop van.

Waar in mijn tekst lees jij "afmatten"? Er staat helemaal niets bij van hoe en hoe lang.
Let erop dat je geen aannames doet want dat is vervelend voor andere mensen. Ik heb genoeg professionele begeleiding om me heen om het goed op te pakken. Lekker rustig beginnen. Verder nog bedankt voor de tips die je geeft. Die vind ik erg goed!

LoveJorre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:09

Ik ben begonnen met longeren van mijn paarden op 2.5 jaar, ging allemaal stuk voor stuk goed hoor.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:10

Het kan ook wel, maar ik vind het een beetje jong en zeker omdat ze dan nog lang niet lichamelijk ontwikkeld zijn.

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:25

Tussen 2,5/3 kan makkelijk