Paard vindt GW saai?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Paard vindt GW saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:09

Hallo,

Ik ben met mijn verzorgpaard, waar ik 1 keer in de week heen ga (kan niet vaker wegens tijdsgebrek), bezig met grondwerk.
Hij lijkt het echt enorm saai te vinden en is al helemaal niet echt scherp op mijn hulpen.
Wat ik vooral doe:
- Leidingsoefeningen: Lopen, halt, links, rechts, achteruit
- Voorwaarts/achterwaarts: Achterwaarts door met de rope links-rechts te bewegen, voorwaarts door door mijn knieën te gaan met een zachte druk op het touw
- "Wijken" aan de hand: Druk bij het achterbeen, opzij duwen met mijn hand op die plek, en de rope een beetje aan te trekken.

Vooral bij de eerste 2 punten is hij niet oplettend.

Wie weet er iets om het op te lossen, of iets anders?

kehdra

Re: Paard vindt GW saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:31

Let hij niet op, of snapt hij het simpelweg niet.

Snapt hij ook dat zodra hij doet wat jij vraagt dat er een beloning volgt?

Zoek dat eerst eens uit...

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:34

Ik zal even een voorbeeld geven, misschien makkelijker:
Bijv. Achteruit.

Eerst beweeg ik mijn vinger, hij ziet niks of doet alsof. Dat beweeg ik mijn pols, hij voelt wat en er volgt een kleine gewichtsverplaatsing. Ik beweeg mijn arm, hij doet 1 stap, maar niet meer.

En wat bedoel je met beloning?
Stem? Dat kan ik misschien inderdaad meer doen. :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:48

Ik weet niet hoe jij beloont, ik werk met een clicker zodat ik heel duidelijk kan timen wanneer hij het goed genoeg gedaan heeft, en mag stoppen wat hij uitvoerde..

Hij snapt het dus wel, maar wanneer stop jij met bewegen, wanneer en hoe beloon je hem?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:58

Misschien is het idd te saai voor je paard en moet je er meer afwisseling in stoppen :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:19

@kehdra: Ik moet meer gaan belonen, maar als ik hem beloon dan doe ik dat met mijn stem.

@Bojangles: En wat bedoel je met meer afwisseling? :)
Andere oefeningen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:05

ik bok mobiel nu, dus kom er later op terug. @bojangles:als èen paard zich verveeld, hoeft hij niet te gehoorsamen? :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:41

Het kan natuurlijk dat hij het saai vind. Meeste paarden die ik echter ken vinden het of leuk, of gehoorzamen braaf.
En dat zijn de twee dingen die hierin bij mij naar voren komen.

Ik denk dat je duidelijker moet belonen en het dus leuker moet maken. Hij is geweldig als hij het goed doet, het beste paard van de wereld. Hoe enthouciaster en leuker jij wordt, des te meer gaan ze mee doen.
En, hij moet wel blijven gehoorzamen. Achteruit is achteruit, en het is niet zo dat je smekend voor hem moet staan, mag hij het nog zo saai vinden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:53

Misschien kun je de fases wat sneller doorlopen? Het klinkt idd alsof hij zich verveeld. Of hij heeft de indruk dat hij je niet serieus hoeft te nemen, omdat het maar eens in de zoveel tijd gebeurt.

Het doorlopen van de fases zorgt voor meer energie. Wissel vaker van kant, en begin met cirkels (circling game, in stap, draf en eventueel galop). Dat zorgt ervoor dat hij wakker wordt...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:03

De grondwerkoefeningen die je doet zijn voor een paard 'gewoon' vanuit zijn natuurlijk gedrag, het kan natuurlijk zijn dat hij denkt van nou dit kennen we wel.
Misschien leuke afwisselingen doen zoals snelle tempowisselingen, leadchanges, leuke obstakels erin verwerken enz.

Als hij niet scherp op je hulpen is, gewoon eens wat sneller inwerken met je fasen, dus wanneer hij niet reageert hup wees maar wat duidelijker en probeer hem wat te prikkelen. Sommige paarden hebben dat nodig en worden juist daardoor wat actiever.

Ren eens een keer spontaan met hem weg aan de hand, beloon hem wanneer hij actie onderneemt, zelf ook lekker enthousiast zijn, probeer je paard aan te steken met je vrolijkheid :D
Of doe hem los in een kleine bak en ga lekker spelen :j

Het is moeilijk om zo te oordelen van achter de computer maar ik denk dat je hem meer moet prikkelen en motiveren :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:31

Probeer hem eerst de bridge aan te leren.
Dat werkt net als met de clicker, maar dat kan ook met je mond (Dat doe ik)
Dat kan je doen dmv. handtarget enz.
Daarop volgt ALTIJD een beloning. Dit kan varieren van eten, tot rusten tijdens rijden, druk weg laten vallen.etc.
Dit heb je vrij snel aangeleerd, leer dan ook gelijk beleefdheid aan, om te voorkomen dat ze je omverlopen voor eten of welke beloning dan ook.

Sorry, als je dit al gedaan hebt.
Maar dit kan je ook toepassen bij de oefeningen die jji doet. Een paard werkt volgens mij namelijk voor de beloning.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 15:25

RianneH schreef:
Het kan natuurlijk dat hij het saai vind. Meeste paarden die ik echter ken vinden het of leuk, of gehoorzamen braaf.
En dat zijn de twee dingen die hierin bij mij naar voren komen.

Ik denk dat je duidelijker moet belonen en het dus leuker moet maken. Hij is geweldig als hij het goed doet, het beste paard van de wereld. Hoe enthouciaster en leuker jij wordt, des te meer gaan ze mee doen.
En, hij moet wel blijven gehoorzamen. Achteruit is achteruit, en het is niet zo dat je smekend voor hem moet staan, mag hij het nog zo saai vinden ;)

oke, ik moet hem inderdaad meer belonen.
Nee, ik ga inderdaad niet smeken om hem iets te laten doen ;p

Cassidy schreef:
Misschien kun je de fases wat sneller doorlopen? Het klinkt idd alsof hij zich verveeld. Of hij heeft de indruk dat hij je niet serieus hoeft te nemen, omdat het maar eens in de zoveel tijd gebeurt.

Het doorlopen van de fases zorgt voor meer energie. Wissel vaker van kant, en begin met cirkels (circling game, in stap, draf en eventueel galop). Dat zorgt ervoor dat hij wakker wordt...

Sorry, maar wat bedoel je met fases?
Over die cirkels: Ja, maar het probleem is dat hij niet voorwaarts wil dan :')
Bojangles schreef:
De grondwerkoefeningen die je doet zijn voor een paard 'gewoon' vanuit zijn natuurlijk gedrag, het kan natuurlijk zijn dat hij denkt van nou dit kennen we wel.
Misschien leuke afwisselingen doen zoals snelle tempowisselingen, leadchanges, leuke obstakels erin verwerken enz.

Als hij niet scherp op je hulpen is, gewoon eens wat sneller inwerken met je fasen, dus wanneer hij niet reageert hup wees maar wat duidelijker en probeer hem wat te prikkelen. Sommige paarden hebben dat nodig en worden juist daardoor wat actiever.

Ren eens een keer spontaan met hem weg aan de hand, beloon hem wanneer hij actie onderneemt, zelf ook lekker enthousiast zijn, probeer je paard aan te steken met je vrolijkheid :D
Of doe hem los in een kleine bak en ga lekker spelen :j

Het is moeilijk om zo te oordelen van achter de computer maar ik denk dat je hem meer moet prikkelen en motiveren :j

Het is echt heel lastig om een paard als hij te prikkelen.
Bijvoorbeeld dat spontaan wegrennen, ik wil wedden dat ik dan aan de andere kant van de wei sta, en hij inmiddels gras aan het eten is..

Maar toch bedankt voor jullie tips!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:34

Ja ik ken het hoor, heb met veel flegmatieke paarden gewerkt zowel grondwerk als rijden en heb er zelf ook eentje staan.

Je moet de juiste tussenweg vinden om deze paarden te motiveren en te prikkelen :j
Vergt gewoon oefening en training van voornamelijk jezelf, uiteindelijk zijn dit soort paarden best enthousiast te maken hoor, maar gewoon op 'hun manier' :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 15:36

Heb je een advies over hoe ik het kan doen?
Want bijvoorbeeld dat wegrennen gaat echt niet lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:31

Met fases bedoel ik dat je niet alleen maar met je vingertje gaat wiebelen, maar ook eens je hele hand of je hele arm gebruikt. Het antwoord opeen suggestie moet meteen komen, komt hij niet meteen moet je de vraag versterken.

Met fases bedoel ik: vinger, met je hand de hele leadrope bewegen, met je onderarm de leadrope bewegen en vervolgens met je hele arm.

Fases is dus het versterken van je aanwijzing tot je reactie krijgt. En beloon de kleinste poging. Maar als hij iedere keer na een stap je aan staat te kijken, van: wat ga je nu doen? zou ik toch echt de aanwijzing versterken. Desnoods geef je een tikje met je stick. Dat hoeft maar een keer, dan weet hij wat je bedoelt.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:00

Cassidy schreef:
Met fases bedoel ik dat je niet alleen maar met je vingertje gaat wiebelen, maar ook eens je hele hand of je hele arm gebruikt. Het antwoord opeen suggestie moet meteen komen, komt hij niet meteen moet je de vraag versterken.

Met fases bedoel ik: vinger, met je hand de hele leadrope bewegen, met je onderarm de leadrope bewegen en vervolgens met je hele arm.

Fases is dus het versterken van je aanwijzing tot je reactie krijgt. En beloon de kleinste poging. Maar als hij iedere keer na een stap je aan staat te kijken, van: wat ga je nu doen? zou ik toch echt de aanwijzing versterken. Desnoods geef je een tikje met je stick. Dat hoeft maar een keer, dan weet hij wat je bedoelt.

Bedankt :)
Ja, dat doe ik ook.
Ik denk alleen dat als ik hem bij het kleinste beloon dat hij het dan wel weer goed vind en niet verder gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:08

Dat is iets wat je langzaamaan moet gaan uitbouwen. Want je uiteindelijke doel is om met zo min mogelijk zo veel mogelijk te krijgen van je paard ;)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 14:36

@RianneH
Dankjewel :)
Ik ga het proberen!

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:27

Nog meer tips? :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:50

Pak er een paar gekke voorwerpjes bij!!! Heeft weer iets wat zijn interesse pakt :D
Iets simpels als een pion, balkje of plastic zak kan het al veel interessanter maken voor je paard. Laat hem bijvoorbeeld wijken over het balkje;)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:24

Bedankt voor je tip! :D

Ik ga het proberen!

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:17

Cassidy schreef:

zeker een handige tip ;)