Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bulck schreef:Ik leer ze halt vanaf ze baby zijn. Dus van en naar de wei, halt is van mij de stemhulp 'halt' en dan link rechts met men voeten zwaarder de grond in stampen. Later aan de longe exact hetzelfde en leer ik dat 1 gang trager, altij 1 stamp is, twee stampen is halthouden. ideaal als gehoorzaamheidstraining en overgangen. Ze kennen het snel
ZusJacobs schreef:bulck schreef:Ik leer ze halt vanaf ze baby zijn. Dus van en naar de wei, halt is van mij de stemhulp 'halt' en dan link rechts met men voeten zwaarder de grond in stampen. Later aan de longe exact hetzelfde en leer ik dat 1 gang trager, altij 1 stamp is, twee stampen is halthouden. ideaal als gehoorzaamheidstraining en overgangen. Ze kennen het snel
Niet iedereen heeft daarbij de mogelijkheid het te leren als het paard nog veulen is.
bulck schreef:ZusJacobs schreef:
Niet iedereen heeft daarbij de mogelijkheid het te leren als het paard nog veulen is.
Ik beleer ook 3 jarige recht uit de wei op deze manier. Ze leren dat op enkele dagen hoor. Zeker als ze veel in de hand komen. Bij mij moeten ze in het begin overal stoppen. Voor de staldeur, in de stal, voor de was/poetsplek, bij de schuurdeur, voor de wei en in de wei.
En gewoon altijd op dezelfde rustige manier; conditioneren e.
ook bij het zadelmak maken is het een grote hulp, raken ze in paniek, weet mijn begeleider op de grond dat 2 stampen (dus links recht, op de grond) halt betekent.
bulck schreef:[
ook bij het zadelmak maken is het een grote hulp, raken ze in paniek, weet mijn begeleider op de grond dat 2 stampen (dus links recht, op de grond) halt betekent.
kamille schreef:bulck schreef:[
Wauw, en werkt het dan ook? Doe je het dan echt altijd in de omgang? Dus dat je ALTIJD bij het halthouden 2 keer stampt? Interessant systeem hoor. En blijf je dat altijd zo doen, ook bij oudere paarden, of gebruik je het tot ze zijn ingereden en hou je er dan mee op?