halt leren aan de longeerlijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariskaaa96

halt leren aan de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:39

hoi,
ik probeer mijn paard al een tijdje 'halt' te leren aan de longeerlijn.
hij wil alleen stilstaan al laat ik hem naar me toe komen en zeg ik dan halt.
maar als hij gewoon op de volte loopt wil hij echt niet stilstaan.
áls hij stilstaat krijgt hij wel iedere x een snoepje.

iemand tips?
xx

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:43

Even iemand mee laten lopen.
Of aan de hand het commando leren

belonen met snoepjes ben ik geen voorstander van, paard wordt dan schooierig..

GreaseMonkey

Re: halt leren aan de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:00

idd iemand mee laten lopen :j

belonen met snoepjes kan, maar is met longeren wat lastig omdat je dan iedere x naar je paard toe moet lopen... (of je paard naar jou toe laten komen)

Dat je paard er schooierig van zou worden is slechts een heel natuurlijke fase in het leerproces: je paard probeert uit te vinden of hij ook snoepjes krijgt als hij er zelf om vraagt. Als je consequent bent gaat dat vanzelf over.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:02

Je kan ook met dubbele longe werken, en alleen de buitenste erbij pakken als hij naar binnen wilt.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:25

Dat laatste zou ik alleen doen met ervaren begeleiding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:26

GreaseMonkey schreef:
Dat laatste zou ik alleen doen met ervaren begeleiding

Hoezo? Zelf wat uit proberen kan geen kwaad, als je het maar niet te snel doet en goed kijkt naar hoe het paard reageert.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:28

Ik leer ze halt vanaf ze baby zijn. Dus van en naar de wei, halt is van mij de stemhulp 'halt' en dan link rechts met men voeten zwaarder de grond in stampen. Later aan de longe exact hetzelfde en leer ik dat 1 gang trager, altij 1 stamp is, twee stampen is halthouden. ideaal als gehoorzaamheidstraining en overgangen. Ze kennen het snel

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:30

mijn jongste paardje van nog geen 2 kan het ook ( zelfs in draf en galop := ), bij haar geef ik het commando halt, en dan steek ik mijn hand als een klaarover de lucht in, dat was voor haar duidelijk genoeg dat ze niet naar me toe kwam. Probeerde ze dit wel, dan maakt ik een afkeurend geluidje, en gaf het commando opnieuw. Lukt het echt niet, dan liep ik gauw naar haar toe, hield ik haar even vast, en liet haar daarna weer voorwaarts gaan en probeerde ik het opnieuw.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:31

vanwaar het stampen erbij Bulck?

Ik leer het ze ook aan de hand, halt en wachten.
Dat wachten is met trailer laden ed weer handig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:33

bulck schreef:
Ik leer ze halt vanaf ze baby zijn. Dus van en naar de wei, halt is van mij de stemhulp 'halt' en dan link rechts met men voeten zwaarder de grond in stampen. Later aan de longe exact hetzelfde en leer ik dat 1 gang trager, altij 1 stamp is, twee stampen is halthouden. ideaal als gehoorzaamheidstraining en overgangen. Ze kennen het snel

Niet iedereen heeft daarbij de mogelijkheid het te leren als het paard nog veulen is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:37

ZusJacobs schreef:
bulck schreef:

Niet iedereen heeft daarbij de mogelijkheid het te leren als het paard nog veulen is.

Ik beleer ook 3 jarige recht uit de wei op deze manier. Ze leren dat op enkele dagen hoor. Zeker als ze veel in de hand komen. Bij mij moeten ze in het begin overal stoppen. Voor de staldeur, in de stal, voor de was/poetsplek, bij de schuurdeur, voor de wei en in de wei.

En gewoon altijd op dezelfde rustige manier; conditioneren e.
ook bij het zadelmak maken is het een grote hulp, raken ze in paniek, weet mijn begeleider op de grond dat 2 stampen (dus links recht, op de grond) halt betekent.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:43

bulck schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik beleer ook 3 jarige recht uit de wei op deze manier. Ze leren dat op enkele dagen hoor. Zeker als ze veel in de hand komen. Bij mij moeten ze in het begin overal stoppen. Voor de staldeur, in de stal, voor de was/poetsplek, bij de schuurdeur, voor de wei en in de wei.

ook bij het zadelmak maken is het een grote hulp, raken ze in paniek, weet mijn begeleider op de grond dat 2 stampen (dus links recht, op de grond) halt betekent.

Dat is al duidelijker!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:51

bulck schreef:
[

Wauw, en werkt het dan ook? Doe je het dan echt altijd in de omgang? Dus dat je ALTIJD bij het halthouden 2 keer stampt? Interessant systeem hoor. En blijf je dat altijd zo doen, ook bij oudere paarden, of gebruik je het tot ze zijn ingereden en hou je er dan mee op?

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:09

je laat hem gewoon rondjes lopen draf stap galop als die maar goed op je stem let daarna zet je hem in stap en zeg je halt als hij dat niet doet zeg je het nog een keer en beweeeg je je longeerlijn ene paaar keeer dat die wat voelt als die het dan nog niet doet ga je hem gewoon weer longeren maar veelo overgangen dan probeer je het nog een keer op de zelfde manier maar niet boos worden tevens is het beter om hem wel het hoofdstel in te doen! en de longeer lijn door allebei de bitringen heen te halen als die het dan nog niet doet dan zet je hem op een hele klein volte om je heen luitsterd die dan nog niet dan geef je een paar goede rukjes aan de longeerlijn en zeg je halt maar hij moet het wel ook eerst doen aan de hand dat is het beste en dan leren ze het snel genoeg alleen ik geef je een tip beloon hem met je hand en je stem en niet met snoepjes anders denkt die telkens dat die wat krijgt en dan worden ze enorm vervelend als je ze daarnaa niks meer geeft snap je zo heb ik het bij de mijne ook aangeleeerd maar je hebt zoveel manieren maar deze manier werkte bij die van mij uitstekend! :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:12

in z'n leidende cirkel stappen. dus naar z'n op zij stappen.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:58

je kan 2 dingen doen
ik heb zelf ook gehad
je kan zelf stil blijven staan dan stoppen ze meesta ook
je kan ook als je een zweep gebruikt die voor hun neus houden dan stoppe ze wel
succes

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:57

kamille schreef:
bulck schreef:
[

Wauw, en werkt het dan ook? Doe je het dan echt altijd in de omgang? Dus dat je ALTIJD bij het halthouden 2 keer stampt? Interessant systeem hoor. En blijf je dat altijd zo doen, ook bij oudere paarden, of gebruik je het tot ze zijn ingereden en hou je er dan mee op?

nou in het begin echt wel met alle oefeningen en handelingen.
maar uiteraard eens ze het kennen, weten ze dat als ik halthoud zij ook moeten halthouden (denk bvb aan doorgangen als stal, molen, weide) maar tijdens het longeren blijf ik het toepassen ivm met overgangen. dus twee keer stampen is altijd halt, een stamp is een gang trager. en uiteraard ook de stemhulpen dan, maar eerder als beloning. dus in draf alles met een r, in galop alles met een g en stap al de rest exl de r en g woorden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:36

ik zou eens beginnen met een vast comando, dus bv HO aan te nemen in omgang met je paard. dus hala je hem uit de wei en wil je dat ie stil staat, dan HO en verder geen stemgeluiden. doet ie het braaf dan belonen. loop je vervolgens naar de poetsplek en wil je hem daar stil zetten, weer HO. zo legt het paard al een link tussen HO en moeten stil staan.
als ie dit een beetje door hebt dan kan je dat aan de longe ook gaan doorvoeren. en in het begin zal ie het waarschijnlijk neit doen, maar je laat hem net zo lang rustig om je heem stappen, blijft gewoon HOOOOO zeggen tot hij stil staat, en dat gebeurt vanzelf wel. dan belonen en weer verder stappen. en weer HOOOO tot ie stil staat. etc etc. dan gaat ie vanzelf wel de link leggen.