grondwerk, paard travers leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

grondwerk, paard travers leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:35

hallo halllo (:) ,

mijn paard is aan het revalideren van een behoorlijk ernstige blessure na een ongeluk.(voor vragen mag je PB'en)
maar nu moet ik hem sterker gaan maken door middel van training aan de hand.
op dit moment hebben we de schouderbinnen in zitten, ook op de volte, maar nu wil ik door met de travers.
hoe kan ik mijn paard dit het beste leren?
iemand tips trics of een site met uitleg?

groetjes,

Lins_Vetra

Re: grondwerk, paard travers leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:39

Oei, travers is een heel moeilijke oefening.

Een paard heeft nl. een Travers-knopje.
Heel lastig uit te leggen, maar dat is een drukpunt in de hals die als soort reflex de achterhand naar binnen laat komen. Dat is een minimale beweging, maar dient natuurlijk steeds verder uitgebreid te worden.

De stelling moet jij wel voor elkaar hebben.

Ik zal even een link zoeken waarin het iets beter verwoord staat, maar ik denk dat je voor travers best een instructeur mag gaan zoeken, het is nl. écht lastig!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:40

ik krijg straks ook zeker hulp er bij van mijn neef: bas de recht :D

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:45

Doe jij grondwerk middels lange lijnen of echt ernaast met kaptoom?

Wat met lange lijnen zou het natuurlijk wel eens anders kunnen zijn. Dan begin jij bij je neef over een travers-knopje en dan heeft hij echt zo iets van :o?... uhhh???
:D

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:47

Ik heb jouw neef even gegoogled, ik denk dat je daar best in goede handen mee bent!!

Leuk hoor!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:48

hahaha, ik werk zelf met ernaast lopen en kaptoom.
en hij alle 2 geloof ik :P

klopt :D best handig familie in de paarden (:)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:57

Lins_Vetra schreef:
Oei, travers is een heel moeilijke oefening.

Een paard heeft nl. een Travers-knopje.
Heel lastig uit te leggen, maar dat is een drukpunt in de hals die als soort reflex de achterhand naar binnen laat komen. Dat is een minimale beweging, maar dient natuurlijk steeds verder uitgebreid te worden.

De stelling moet jij wel voor elkaar hebben.

Ik zal even een link zoeken waarin het iets beter verwoord staat, maar ik denk dat je voor travers best een instructeur mag gaan zoeken, het is nl. écht lastig!

Travers aan de hand kan ook prima zonder "knopje". (Erg leuk zo'n knopje maar onder het zadel heb je er ook niks aan, dus daarom maar gelijk zonder)
Ik maak een keertwending in de hoek en stel bij aankomst op de hoefslag in de rijrichting. Ik zelf loop dan aan de buitenkant op zadelhoogte. Krijg ik teveel spanning in de hals dan maak ik tussen door een kleine volte, blijft het paard te recht dan corrigeer ik door "bijdrijven" met mijn onderarm.
Overigens vind ik travers niks lastiger dan schouderbinnenwaarts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:19

Kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staat het stap voor stap uit gelegd,
Travers is op zich niet heel moeilijk ik vind hem zelfs juist makkelijker als een schouder binnen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:33

midgie schreef:
Travers is op zich niet heel moeilijk ik vind hem zelfs juist makkelijker als een schouder binnen.

het zal wel aan mij liggen dat ik er over heen kijk
maar ik zie op die site geen uitleg voor het aan de hand trainen van travers

:o

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:54

Refagreni schreef:
Travers aan de hand kan ook prima zonder "knopje". (Erg leuk zo'n knopje maar onder het zadel heb je er ook niks aan, dus daarom maar gelijk zonder)
Ik maak een keertwending in de hoek en stel bij aankomst op de hoefslag in de rijrichting. Ik zelf loop dan aan de buitenkant op zadelhoogte. Krijg ik teveel spanning in de hals dan maak ik tussen door een kleine volte, blijft het paard te recht dan corrigeer ik door "bijdrijven" met mijn onderarm.

Oké, dus als ik het goed begrijp; loopt het paard als het ware van je af? Je staat aan de buitenkant?
Maar hoe kun je hem dan bijvoorbeeld in de travers op een volte laten lopen?
Jouw manier is denk ik best geschikt voor op de hoefslag, maar kun je er verder ook nog oefeningen mee?
(bedoel het niet aanvallend hoor, ik hoor deze methode voor het eerst, dus ben gewoon benieuwd!)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:54

midgie schreef:

Dat is inderdaad ook de site waar ik heb gekeken, maar kon zo gauw de hulpen niet vinden.

Midgie; heb jij het ook geleerd middels dat "knopje"?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:40

Iedereen stuurt je altijd door naar paardenbegrijpen.nl, maar de hulpen voor het aan de hand aan te leren staan er niet bij.
Je kunt het knopje vinden door de hals naar links te buigen bv. Dan zie je aan de gestrekte kant een soort van bobbeltjes, daar zit het "travers-knopje".
Ik begrijp alleen niet zo goed hoe je schouderbinnenwaarts aan de hand doet, mijn pony kan het wel onder het zadel maar aan de hand vind ik dit best moeilijk.
Hoe doen jullie dit?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:46

dit doe ik door middel van met je paard aan de hand te lopen
en als je dan stil gaat staan maakt hij zeg maar een rondje om jou heen en zet zijn binnen been steeds onder de massa tot ze stil staat.

net voor het moment dat ze stil gaan staan moet je dan zeg maar mee gaan lopen opzij en dan met de zweep de achterhand activeren

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:57

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:00

Ik heb t mijn paard ook geleerd (onder begeleiding van juf natuurlijk) met 'het knopje'. Alleen nu gebruik ik mijn zweep die richting kont wijst...
Maar ik vind het erg moeilijk uit nte leggen, zo op bokt!
Vind em ook makkelijker dan schouderbinnen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:25

Lins_Vetra schreef:
midgie schreef:

Midgie; heb jij het ook geleerd middels dat "knopje"?

Ik heb het ook geleerd middels het knopje .
Maar je moet dan ook de juiste stelling en buiging hebben, het zal echt de eerst paar keer niet lukken.
Vaak stopt het paard als je achteruit gaat lopen, dat is in het begin even oefenen en loop zelf ook helemaal naar de hoefslag.
De eerste paar keer gewoon zonder stelling en buiging en duw het paard zijn hoofd dan ook naar de hoefslag en bij het minste of geringste dat hij zijn kont naar binnen draait stoppen met de hulp en belonen, dat knopje moet je veen zoeken, en uiteindelijk hoef je daar maar naar te wijze en ze gaan al,maar nog maals oefenen baart kunst.
Met het rijden is het ook heel belangrijk dat je ook in traver zit gaat zitten, ruimte om te buigen geeft en je teugel langs het knopje leggen en dan gaat hij uit eindelijk ook echt op je zit zonder te veel druk van been en teugel.

Vanuit een juiste schouderbinnen is hij ook heel makkelijk, een juist stelling en buiging aannemen zo de schouders naar de hoefslag wijze en hij loopt in travers.
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar als de kwartjes bij jezelf vallen hoe het lichaam beweegt en hoe de beenzetting is en waarom, dan is het aan leren naar het paard heel simpel.
Dus heel veel lezen en kijken naar andere en echt de techniek ervan leren , dus heel de theorie ervan begrijpen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:24

Lins_Vetra schreef:
Refagreni schreef:

Oké, dus als ik het goed begrijp; loopt het paard als het ware van je af? Je staat aan de buitenkant?
Maar hoe kun je hem dan bijvoorbeeld in de travers op een volte laten lopen?
Jouw manier is denk ik best geschikt voor op de hoefslag, maar kun je er verder ook nog oefeningen mee?
(bedoel het niet aanvallend hoor, ik hoor deze methode voor het eerst, dus ben gewoon benieuwd!)

Door met de buitenhand meer toe te staan, en met mijn rechterarm ondersteunen achter de singel. Op deze manier laat ik hem ook appuyeren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, niet alleen die van Marijke. :-) Ik werk ook aan de lange teugel met mijn paard en dan doe je het eigenlijk op dezelfde manier.
Ik heb het in eerste instantie ook op haar manier geprobeerd, maar mijn ruin snapt er geen hout van. Hij gaat accuut op de rem zodra ik me omdraai en hem aanraak. Nou moet ik zeggen dat hij zo gevoelig is dat wanneer ik aan zijn zijkant ga staan en met mijn vingers de haren op zijn schouders en op zijn achterhand aanraak ik hem de hele bak door kan sturen. Hij is daarbij totaal ontspannen. Hij wijkt gewoon super voor druk. Zoals mijn instructeur altijd zegt "een dier zo gevoelig dat hij een vlieg op zijn lijf kan voelen landen kan je ook met zo'n lichte druk trainen".

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:27

Geloof niet dat het Marijke haar weg is.
Op welke hand ben je als je buitenhand toestaat, wat trouwens altijd er belangrijk is in een buiging en hoe ondersteun je met je onderarm achter de singel??
Appuyeren is ook met je travers hulp/been dus eigenlijk komt het in alle takken van dressuur /klassiek allemaal op de zelfde hulp neer lijkt me??

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:43

Het maakt niet uit op welke hand ik ben. De buitenhand is de hand aan de bolle kant van het paard.
Wanneer hij niet van me weggaat, leg ik mijn onderarm zachtjes tegen zijn ribben aan.
Het is lastig uitleggen, probeer het maar eens dat merk je vast hoe ik het bedoel.