Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:06

Als beginnende longeerder heb ik een vraagje over het bevestigen van de longeerlijn.

Ik zie bij mensen veel verschillende manieren van het bevestigen van de longeerlijn:
1) door de ene bitring heen en vastmaken aan de andere
2) door beide bitringen heen en dan clip vastmaken aan de lijn
3) door de bitring heen, achter de oren langs en aan de andere kant vastmaken
4) met een longeerbitje aan de bitringen en daar de longeerlijn aan vast
En zo zijn er nog wel meer volgens mij, en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende manieren van vastmaken aan bijv. een longeersingel.

Wat ik me nou afvraag: wat is het verschil tussen de ene en de andere manier van vastmaken en wat is dan de uitwerking hiervan op bijv. het bit.

Brand maar los zou ik zeggen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:16

Laurabram schreef:
Als beginnende longeerder heb ik een vraagje over het bevestigen van de longeerlijn.

Ik zie bij mensen veel verschillende manieren van het bevestigen van de longeerlijn:
1) door de ene bitring heen en vastmaken aan de andere Zodra je een beetje druk neemt op de lijn trek je de buitenste bitring naar binnen, bovendien lijkt mij dat er hier ook licht een notenkraker effect ontstaat.
2) door beide bitringen heen en dan clip vastmaken aan de lijnBij spanning op de lijn trekje de bitringen onder de kaak langs naar elkaar toe, en er ontstaat een notenkrakereffect + bij een enkel gebroken bit een punt die in het gehemelte steekt
3) door de bitring heen, achter de oren langs en aan de andere kant vastmakenZodra je druk op de lijn neemt voelt het paard het achter zijn oren en op beide bitringen
4) met een longeerbitje aan de bitringen en daar de longeerlijn aan vastZie nummer 2, wederom en notenkrakereffect en mogelijk een punt in zijn gehemelte.
En zo zijn er nog wel meer volgens mij, en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende manieren van vastmaken aan bijv. een longeersingel.

Wat ik me nou afvraag: wat is het verschil tussen de ene en de andere manier van vastmaken en wat is dan de uitwerking hiervan op bijv. het bit.

Brand maar los zou ik zeggen.....

Mijn voorkeur heeft het om de lijn door de binnenste bit ring te halen, onder de neusriem door en dan aan de lijn klippen. Zo trek je het bit niet door de mond heen, komt er minder druk op het bit te staan. Het allerliefst longeer ik met een goed passend halsterhoofdstel, de hulpteugels of bijzet een het bit en de longeerlijn gewoon aan de het halster gedeelt. Zelfde zou denk ik ook kunnen met een kaptoom.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:25

Op jou manier heb je alleen druk op de binnenbitring, dat lijkt me ook niet de bedoeling

Ik heb een knoop in mn longeerlijn, ongeveer 6-8 cm vanaf de knip.
Daar heb ik een extra knip aan gezet, zo heb ik dan redelijk gelijke druk op beide ringen zonder dat het samenknijpt
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 15-12-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:25

1), 2) en 4): hierdoor blijft de meeste/enige druk op de buitenste bitring en zal je het paard naar buiten trekken wanneer je druk geeft, terwijl je meestal het tegenovergestelde wilt.

3) Dit vind ik nog wel de meest onvriendelijke methode, die er bestaat, zeker wanneer je geen afzetting gebruikt en/of bij jonge paarden. Wanneer je druk geeft, wordt namelijk de buitenste en/of binnenste bitring omhoog getrokken en dat lijkt mij zeker niet prettig voor het paard.

Zelf gebruik ik de volgende twee methodes:
1) Vastklippen aan de binnenste bitring én neusriem (sperriem of rondje v. lage neusriem). Hiermee komt de druk wel enkel op de binnenste bitring, maar kan je het bit nooit door de mond trekken, omdat het klipje dus ook aan de neusriem vast zit.
2) Mijn favo methode is om de longeerlijn door de binnenste bitring te halen, hem er dan 1 keer omheen te slaan en dan pas vast aan de buitenste bitring. Wanneer je ervoor zorgt dat het stukje lijn, dat tussen de twee bitringen zit redelijk strak zit (althans, aangesloten en dus geen hangend stuk) zorg je ervoor dat je altijd netjes druk behoud op beide bitringen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:27

Ik heb nog een andere manier.. ik heb een kinriempje met twee ringetjes opzij van het riempje, en ik maak hem aan die ringetjes vast, dan staat er precies evenveeel druk op beide bitringen, en kan het niet verschuiven, en wordt er niks geklemd of losgetrokken :) Ideaal!

Edit: zo dus: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 58copy.jpg
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-12-09 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:28

Die 2e methode van jou Judje, als je paard dan aan de lijn trekt, zit het dan opeens niet veel te strak onder de kaak? want ik neem aan dat ie niet vanzelf losser gaat?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:30

@Mystic: Ik kan me deels voorstellen hoe het werkt, maar heb je misschien een foto voor details? (Ben namelijk nogal kritisch, maar wel in voor nieuwe dingen.)

@Nibbit: door de draai om de binnenste bitring heen kan de longeerlijn niet verschuiven en gaat hij dus ook niet te strak zitten en hoeft hij dus ook niet losser te gaan. :)

Nibbit

Re: Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:32

Ik heb at wel eens zo gedaan, maar dan zat het toch echt heel strak als het paard even een sprintje trok ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:36

Judje schreef:
@Mystic: Ik kan me deels voorstellen hoe het werkt, maar heb je misschien een foto voor details? (Ben namelijk nogal kritisch, maar wel in voor nieuwe dingen.)

Heb een foto bijgevoegd in de vorige post :)
Ringetje zit een paar cm van de linker bitring, en wat verder van de rechter bitring af, dus van opzij komt er net genoeg druk op de linker bitring, en wat minder op de rechter.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:36

@Nibbit: Ok, apart, misschien maakt het uit of je de longeerlijn voor- of achterlangs draait t.o.v. het stuk dat je vast hebt zeg maar?
Ik weet het niet even goed uit te leggen, maar dat je hem zo draait dat het over elkaar zit en dus redelijk vast ligt? Heb er zelf namelijk nog nooit last van gehad, terwijl mijn paardje nog behoorlijk onervaren was toen ik dit voor het eerst probeerde. :)

@ Ok, thnx, ga ik die nog even bekijken. :)
Ziet er idd goed uit, al lijkt het behoorlijk op een gewoon longeerstukje, maar dan zonder achterlijk systeem om het ringetje in het midden te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:40

Judje schreef:
Ziet er idd goed uit, al lijkt het behoorlijk op een gewoon longeerstukje, maar dan zonder achterlijk systeem om het ringetje in het midden te doen.

Klopt :j het werkt ook bijna hetzelfde, alleen dus met een goed verdeelde druk over de bitringen.
Het is trouwens gewoon een western kinriempje :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:19

Dit hoort bij GVL.
HAR-->GVL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:28

Nibbit schreef:
Op jou manier heb je alleen druk op de binnenbitring, dat lijkt me ook niet de bedoeling

Dat maakt niet zoveel uit als je je paard correct bijzet. Contact op de binnenbitring is prima om stelling te vragen en zolang je longeert met 1 lijn heb je ook niks anders nodig. Ik doe trouwens de longeerlijn door de bitring en dan onder de neusriem door, niet aan de sperriem, zodoende verdeel ik het contact en pak je ze niet meteen op het bit. Deze methode is met name geschikt voor jonge en onervaren paarden, of voor paarden die bang zijn voor het bit. Mijn volgende stap is de lijn bovenover omdat ik dan de druk verdeel en altijd aan kan nemen en loslaten wanneer ik wil. Daarna naar de dubbele longe als de crisistraining is geweest.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:59

Ik heb een bandje gemaakt met aan de uiteinden een D-ringetje, ca.30cm lang. Die haal ik door bit en neusriem heen, en maak de lijn vast aan de ringetjes.
Als ik met bijzet (touwtjes) longeer gaat de longeerlijn door de bitring naar de longeersingel, waar ik hem dan met dat zelfde bandje aan vastmaak. Met dit bandje hoef je niet steeds die dikke Clip door je neusriem of singel te steken.. En je verlengt je lijn met 15cm :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:18

Het is een onwijs handig bandje! Het bleek echter te kort om van bitring naar bitring te doen, maar het funtioneert prima om door bitring en neusriem te doen :).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:26

haha ja handig he :) Het lijkt me anders toch niet zo handig om dat bandje door beide bitringen te halen en zo te longeren..? Bij mij past dat wel, maar ik doe hem alleen maar zo als we van de longeerbak terug lopen naar stal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:29

Mijn lieftallige twenter heeft inmiddels 13,5 :D. Dan is het dus niet zo gek.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:56

Bedankt voor de tips, ik ga me er eens goed in verdiepen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:44

Ik heb nog een hele andere manier. :)
Ik haal de lijn door de bitring aan de binnenkant, en maak hem vast aan de onderste ring van de longeersingel.
Deze tip kreeg mijn stalgenootje van Lammert Haanstra. Mijn pony is scheef, en zo geef ik dus wat meer druk op de binnenkant.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:06

Zo longeer ik de laatste tijd ook vaak, Nell_ Goede manier, je vraagt automatisch wat stelling, werkt prima bij mijn merrie!
Ik gebruik daar dan ook mijn bandje voor, ipv aan de onderste ring van de longeersingel, haal ik het bandje door de singelstoot, dus onder de laagste ring bevestig ik hem :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:13

Nell_ schreef:
Ik heb nog een hele andere manier. :)
Ik haal de lijn door de bitring aan de binnenkant, en maak hem vast aan de onderste ring van de longeersingel.
Deze tip kreeg mijn stalgenootje van Lammert Haanstra. Mijn pony is scheef, en zo geef ik dus wat meer druk op de binnenkant.

Klinkt als een fijne methode. Werk je dan met dubbele longe? Zo niet, wat gebeurt er dan als je paard omdraait tijdens het longeren?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:29

Ik zelf doe er touwtjes bij (best wel los, maar het helpt haar net er doorheen om lekker laag te gaan lopen) en dus die lijn door de bitring naar de singel. Zie foto
Mijn merrie draait nooit om... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:21

Het is een hele fijne manier van longeren, maar sommige paarden lopen op die manier graag makkelijk scheef (in de zin dat ze verbuigen op een kant en niet nageven op de buiten'teugel'), die kun je beter wat stabiliteit aan de buitenkant geven, anders lopen ze steeds door de buiging heen en heb je er ook weer niks aan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:30

Is misschien als beginnend longeur nog niet de manier, maar als jij wat meer ervaren raakt en ja paard het goed snapt, heeft het vaak mijn voorkeur om zonder lijn te longeren. Wel met bijzet, welke ik iets bijstel wanneer ik van kant wissel, èn enkel in een goed omheinde cq overdekte ring. Ik longeer dan met name mbv lichaamstaal en zweep als aanwijsstok.

De methode van Nell klinkt ook fijn, als je met lijn longeert. Die zal ik ook eens gaan proberen.
Anders kies ik bij voorkeur ook voor in ieder geval bevestiging middels de neusriem, zodat je niet direct het bit door de mond trekt of laat knellen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:37

Heel ander ideetje: is een kaptoom een idee?