met touwtjes longeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariskaaa96

met touwtjes longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:43

haaay, mijn paard longeer ik 1x per week met bijzet,
ik doe altijd eerst even los stappen&draven op beide handen, en daarna aan de bijzet.
alleen de meningen over hoe strak de bijzet gedaan moet worden zijn nogal verdeeld.
vinden jullie dat je het paard gewoon net zo strak kan zetten als dat je gewoon rijd? (zegmaar dat hij persé nageeflijk moet lopen)
of werkt dat juist alleen maar slechter?

ik zet mijn paard altijd lichtjes bij met touwtjes helemaal aan de onderste ringen zodat hij wel ruimte heeft om te strekken, maar niet om zijn hoofd omhoog te gooien, alleen het probleem is dan dat hij erg gaat hangen,

wat is de beste manier om je paard goed met bijzet te kunnen longeren?
alvast bedankt :o :D

midgie

Re: met touwtjes longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:46

De beste manier om je paard te longeren is geen hulpmiddelen gebruiken, maar b.v aan de dubbelen lijnen te zetten , of leren longeren aan de enkelen lijn, maar dan ook de juiste techniek ervoor gebruiken,

Zelf longeer ik altijd met kaptoom . zodat je aan de stelling kan werken , in het begin de lijn niet te lang laten zodat je controle over de stelling van het hoofd kan blijven houden en het binnen achterbeen kan leren onder te stappen, met longeren aan de enkelen lijn kun je alleen aan het binnen been werken met de dubbelen lijnen kun je ook de buitenkant begrenzen.

Belangrijk is dat je zelf leert voelen met je eigen handen en niet door middel van touwtjes, want dat krijg je en dwangmatige hulp en je wilt tenslotte zelf in je handen voelen of je paard los laat.

Mocht het paard erg hangen aan de enkele lijn, ga er in het begin dan nog wat dichter bij lopen , dus ook samen op de cirkel, anders word de volte te klein , zeker in het begin als je paard nog niet soepel genoeg is om een kleine volte te lopen.

Werk met gevoel en vooral met geduld, zo kun je het paard heel mooi in stelling en buiging/nageeflijk los van je hand op de volte laten lopen en zijn binnen achterbeen mooi sterk onder de massa trainen want dat is het doel van longeren toch?